Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att återanvända "köpeglasburkar" i konserveringsapparat  (läst 2775 gånger)

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Har nu äntligen införskaffat en konserveringsapparat och undrar om man kan använda "vanliga" glasburkar (de med metallock som har en tunnare gummiläggning på insidan och som mataffärerna använder för inläggningar) i apparaten ? Jag har inte tillräckligt med "originalburkar" och inte heller pengar att köpa in fler varför det vore toppen om andra går att använda.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Att återanvända "köpeglasburkar" i konserveringsapparat
« Svar #1 skrivet: 24 jul-14 kl 12:14 »
Har för mig att det inte är så lyckat om   du drar åt locket helt . Men var för inte konservera i ugnen i vatten  bad  då är ju locket ovan vattnet   så man slipper att dra åt det locket helt  . Det gör först när konserveringen är klar vill ja minnas . Men ja kanske mins fel. För egen del så anväder ja vanliga burkar med snäpplås och gummiring  . Och  konserverar  i ugnen .

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Att återanvända "köpeglasburkar" i konserveringsapparat
« Svar #2 skrivet: 26 jul-14 kl 23:01 »
Det funkar bra och locket ska vara åtskruvat hela tiden, trycket kan pysa ut men locket suger fast när burken svalnar.

Burkarna är ju steriliserade med locket på med sitt orginalinnehåll från fabriken

Viktigt såklart att locket är oskadat dvs. inga bucklor i kanten och att ytskiktet på insidan är ok.

Nya lock är dessutom inte dyra om du skulle behöva komplettera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser