Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruit Leather  (läst 9018 gånger)

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Fruit Leather
« skrivet: 05 aug-12 kl 08:14 »
Hejsan!

Jag undrar om det är någon som prövat på att göra "Fruit Leather". Igår kväll laddade jag ugnen med två satser på plommon som fortfarande inte riktigt har torkat. Med tanke på elpriserna undrar jag om någon vet hur mycket kostnaderna blir i slutändan. Jag kör på 80 grader och är nu uppe i nio timmar.


Tack på förhand,
« Senast ändrad: 05 aug-12 kl 08:17 av bos taurus »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fruit Leather
« Svar #1 skrivet: 05 aug-12 kl 14:20 »
Camilla Plum har recept på fruktläder (från serien Mat der holder). Skall man få ekonomi i det så får man nog ha en vedspis och gratis ved!

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_7/20090916152725.htm

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Fruit Leather
« Svar #2 skrivet: 05 aug-12 kl 19:44 »
Jag såg när de gjorde fruktläder i tv-programmet Den njutbara trädgården. Hon som gjorde det hade en speciell torkapparat på köksbänken. Det kanske blir mer effektivt, tar kanske inte lika mycket ström som en ugn :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fruit Leather
« Svar #3 skrivet: 06 aug-12 kl 06:12 »
Det är viktigare med en fläkt än värme när man torkar. Fruktlädret har också en tendens att klibba fast i allt, så man måste ha smörpapper eller likande under.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Fruit Leather
« Svar #4 skrivet: 06 aug-12 kl 07:53 »
Jag torkar i en torkmaskin (Evermat). Knepet är att göra det ganska tunt. Gjorde med svarta vinbär här om dagen och det torkade efter ungefär 8 timmar på 40 grader.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Vikola

  • Inlägg: 6
  • Ganska nylig husägare med lite tomt till
    • Bohuslän
SV: Fruit Leather
« Svar #5 skrivet: 06 aug-12 kl 19:46 »
Läste ett tips om att man kan torka grejer i bilen. Parkera i solen, öppna rutan litegrann, och ställ in plåtarna. Nu är där en massa plaster och skit i bilar som inte är så kul när det är varmt, men nån mörk låda borde ju kunna funka på samma sätt.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Fruit Leather
« Svar #6 skrivet: 07 aug-12 kl 16:25 »
Läste ett tips om att man kan torka grejer i bilen. Parkera i solen, öppna rutan litegrann, och ställ in plåtarna. Nu är där en massa plaster och skit i bilar som inte är så kul när det är varmt, men nån mörk låda borde ju kunna funka på samma sätt.

En solvärmefångare och en låda dit den varma luften förs funkar tydligen bra om man hittar ett smidigt sätt att reglera temperaturen. Nackdelen är att man måste bygga den och dessutom ha plats för det hela någonstans.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fruit Leather
« Svar #7 skrivet: 25 jun-13 kl 17:49 »
Jag har överskott på jordgubbar och skulle vilja prova någon variant på Rawfood - fruktläder. Rårörda jordgubbar som mixas och torkas i dehydrator.
Har någon här något bra recept?
Försöker även torka hela resp. delade jordgubbar men det blir inte särskilt gott. Ska man göra något med jordgubbarna innan de torkas?


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fruit Leather
« Svar #8 skrivet: 25 jun-13 kl 20:14 »
När det gäller hela eller halverade frukter så brukar man ofta ånga dem i 1-2 min, eftersom de flesta frukter har ett vaxlager på ytan för att just förhindra avdunstning (men ångning är väl inte riktigt koscher med avsikt på rawfood?)

Vad är det för fel på smaken på fruktlädret?

Broberg

  • Gäst
SV: Fruit Leather
« Svar #9 skrivet: 25 jun-13 kl 20:28 »
Menas med fruktläder, vanlig torkad frukt?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fruit Leather
« Svar #10 skrivet: 25 jun-13 kl 20:59 »
Menas med fruktläder, vanlig torkad frukt?


Normalt kokar man bär/frukt-mos med socker och torkar sedan utbrett på en plåt.

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_7/20090916152725.htm

Broberg

  • Gäst
SV: Fruit Leather
« Svar #11 skrivet: 25 jun-13 kl 21:20 »
Aha, så det är torkad sylt, typ.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Fruit Leather
« Svar #12 skrivet: 24 jul-13 kl 22:33 »
På jobbet (kock i storkök) brukar jag  göra liknande med överblivna bananer. Mosar dom och smetar ut tunt på bakplåtspapper. Brukar dock inte behöva köra hela racet i ugnen. Brukar nöja mig med att starta processen i ugnen genom att bara torka tillräckligt för att det inte ska bli dåligt medans det ligger och lufttorkar där det är varmt och torrt.
Brukar inte heller använda något socker, istället tar jag en skvätt citron och en pyttenypa salt.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fruit Leather
« Svar #13 skrivet: 15 aug-13 kl 11:10 »
Har köpt mig en torkapparat och ska prova att göra fruktläder av plommon i den lite längre fram. Gjorde för första gången ifjol och det var sjukt gott!  :D   Hade inte så mycket plommon då men, i år dignar ena trädet och förhoppningen är att det inte ska behöva dra lika mycket el när man torkar i apparaten som i ugnen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fruit Leather
« Svar #14 skrivet: 15 aug-13 kl 17:55 »
Har köpt mig en torkapparat och ska prova att göra fruktläder av plommon i den lite längre fram. Gjorde för första gången ifjol och det var sjukt gott!  :D   Hade inte så mycket plommon då men, i år dignar ena trädet och förhoppningen är att det inte ska behöva dra lika mycket el när man torkar i apparaten som i ugnen.
Så spännande, kan du dela med dig av receptet?  ;D

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fruit Leather
« Svar #15 skrivet: 27 jun-14 kl 16:09 »
Ville sätta sprätt på denna tråden igen.
Har någon lyckats göra några delikata fruktläder? Är nyfiken på jordgubbar och hallon (var för sig - har hösthallon).

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fruit Leather
« Svar #16 skrivet: 27 jun-14 kl 16:49 »
Såg nu att jag glömt att svara på din fråga angående recept Znibban. Googla fruitleather så hittar du massor. Jag funderar på att prova att göra av rabarber. Sen verkar det finnas en del recept på jordgubb/rabarber.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Fruit Leather
« Svar #17 skrivet: 27 jun-14 kl 17:31 »
Ahaa... intressant aldrig hört talas om innan. De e ju GODIS  :P

https://www.youtube.com/watch?v=5krYiHYNH6s
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fruit Leather
« Svar #18 skrivet: 27 jun-14 kl 17:39 »
Ja det är sjukt gott! Har bara gjort på plommon innan och det går åt direkt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Fruit Leather
« Svar #19 skrivet: 27 jun-14 kl 22:47 »
Dax att få till en bra tork, blev riktigt taggad  :)
Har slutat äta godis för det är bara en massa grejor i som jag inte vill äta.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Radar, Mike.Erlandsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser