Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Jakthund i hönshuset!  (läst 4150 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Jakthund i hönshuset!
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:15 »
Ulrika (Ullis)
 Sö 2 Feb, 2003 - 10:19
--------------------------------------------------------------------------------
Vill veta vad ni tycker!
Jag har haft den stora oturen att få en jakthund i hönshuset!!!
Nu tänker vissa säkert att det är väl likadant som att ha en räv(eller annat rovdjur) i hönshuset men det tycker inte jag! En jakthund får sin mat serverad i ett varmt hem medans räven(eller annat rovdjur) inte har det lika lätt (ni får tycka att jag är konstig men så tycker jag!)

Nu är det så att jag inte var hemma då hunden kom till oss. Men det var min svärmor, hon såg att hunden attackerade ankorna så hon tog in den! Det hade då börjat bli mörkt så då får dom ju inte vara ute och jaga! Eller??
Svärmor skulle till jobbet så hon ringde polisen och anmälde detta!(alltså att hunden var upphittat) Hon skulle iväg till jobbet så hon stängde in hunden i sitt kök och åkte! Ägaren ringde och min sambo(som var på jobbet) sa att han kunde försöka själv att få ut den(hon låste inte och så sitter en av våra hundar utanför.) han hämtade hunden. Sen när jag kom hem så skulle jag gå upp till hönshuset och "natta" dom.
Då låg en höna död, sönderbiten, i huset.
Min stora Brahmatupp var spårlöst borta! han har klarat ett rävbesök och ett besök av våran stora(pyreneérhund) tidigare. Vi letade till klockan 00.30 men vi hittade bara två dvärgar(levande).

Tuppen kom stapplandes mitt på dagen, utan rumpa(med bitskador på ryggen) och inga fjädrar på sidan!! han såg helt förstörd ut. Han dog dagen efter!! Min ögonsten!!

Det saknas fortfarande en hybridhöna och två dv.kockin.

Vi har fått tag på ägaren till hunden igen och han undrade hur mycket han var ersättningsskyldig! Jag räknade med 100:-/höna/tupp, alltså 500:- Är det för mycket?
Tuppen var en Brahmatupp(dessutom min och min sambos ögonsten).

I fredags var det en jägare(inte han som ägde hunden) här och kollade och han sa att jag kunde få hans brahma tupp, men jag vill inte ha hans tupp! Måste jag ta den? har nämligen två andra tuppar och det har tagit mej 6mån att få dom att gå ihop utan bråk. Vill inte börja om på ny kula!!

Vad tycker ni?
MVH!/Ullis.
 
MacBond
 On 12 Mars, 2003 - 08:31
--------------------------------------------------------------------------------
Ja du, vad ska man säga!?! Enligt polisen i Kristianstad får man "räkna med" att hundar kommer lösa... Det ligger i deras natur.
Detta kom upp då en fårägare fick hela sin besättning svårt riven av två hundar som kommit lösa. Vi får leva med detta menade han. Fast jag vet inte....
 
Monika
 On 12 Mars, 2003 - 10:56
--------------------------------------------------------------------------------
Det är jättetråkigt när sånt här händer, men hundägaren har faktiskt ett strikt ansvar. Det betyder att hundägaren är skyldig att ha fullständig kontroll över sin hund och ansvarar för de skador hunden eventuellt ställer till med om kontrollen brister. För att helt förhindra den här typen av olyckor skulle endera alla hundar hållas ständigt kopplade, eller så skulle bara de som lyckas träna sina hundar till 100% lydnad tillåtas ha hund. Då skulle inte särskilt många kunna ha hund! När olyckan är ett faktum är dock hundägaren ansvarig. I ditt fall låter det ändå som om hundägaren (och traktens jägare) är villiga att göra upp med dig och förhoppningsvis behålla sämjan. Klart att du kan begära femhundra spänn för tuppen. (Du kan ju använda pengarna för att fixa en hönsgård som hund och räv inte kan ta sig in i alls  )


nn
 To 30 Jan, 2003 - 00:35
--------------------------------------------------------------------------------
Har själv varit i precis likadan sits. Jag krävde och fick en hög ersättningssumma, men förlorade grannsämjan. Det var inte värt det!

Om ni hamnade i rätten, skulle rätten dömma hundägaren att betala en symbolisk summa, tex 100kr. Det är svårt för dom att förstå, att en höna kan vara mera en "bara" en höna.

Mitt förslag är att du ber hundägaren skaffa dig en likadan höna. Då ser han hur svårt det kan vara att få tag på en speciell sort.
 
Hönsvän
 Ti 4 Feb, 2003 - 20:10
--------------------------------------------------------------------------------
Solklart du ska ha ersättning! Hundägaren ligger dessutom ganska illa till!! (O det vet han säkert om)

2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må
ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.
Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får."

Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan

(hemdjur = häst, nötkreatur, får, get, svin och fjäderfä)

Källa: Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter http://rixlex.riksdagen.se
 
Ulrika (Ullis)
 To 6 Feb, 2003 - 21:51
--------------------------------------------------------------------------------
Tack!
Nu har jag lite att gå på...
tack igen!/Ullis

 
Ulrika (Ullis)
 On 12 Mars, 2003 - 11:13
--------------------------------------------------------------------------------
Tack!
Jag har fått femhundra kronor. Ska nu flytta hela våran hundgård till höns och kaningården... Tyvärr så får vår ena hund inget ställe att vara på på sommrarna men han överlever, vilket mina höns antagligen inte gör om dom inte får en bättre hage...
Tack för era svar!/Ullis
 
MacBond
 On 12 Mars, 2003 - 11:36
--------------------------------------------------------------------------------
Jovisst det låter bra att du fått pengar, men det är inget du kan räkna med. Lagen ger dig ingen mer än formell hjälp!!
 
« Senast ändrad: 14 sep-03 kl 01:41 av admin »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 2 användare
sayerbýr, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser