Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus  (läst 3185 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Bygga hönshus
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:30 »
Vicky
 Ti 1 Okt, 2002 - 09:44
--------------------------------------------------------------------------------
Äntligen har vi fått hyra ett hus på landet och nu vill jag bli med höns så fort som möjligt, helst igår. ;-) Men frågan är vart jag ska inhysa dem. Det finns inget uthus så det blir till att hitta på något nytt, men frågan är vad. Har ni några tips och idéer på bostad åt höns? Ju billigare desto bättre.
 
Carina
 Ti 1 Okt, 2002 - 13:27
--------------------------------------------------------------------------------
Ett tag hade jag mina höns inhysta i en liten bod där en jägare hängt rådjur.
Den hade bara en kvadratmeter i golvyta men var ganska hög, så va lade den ner och fick på så sätt dryga två kvadratmeter golvyta till hönsen. Inredde med värpreden och sittpinnar, lampa och sågade upp ett ut/ingångshål i väggen. När det skulle rengöras/utfodras mm så öppnade jag stora dörren (som då blev liggande iom att vi lagt boden på sidan).
Anonnsera och hör dig för i trakten, kanske har du tur och hittar något liknande.
 
Anders (Anders_T)
 Lö 19 Okt, 2002 - 20:20
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vet flera som har höns i en gammal husvagn eller "byggar-bod". Höns är inte så kräsna av sig, men det är viktigt att de har tillgång till vatten, så om du inte kan värma upp utrymmet, så är nog bra om du har ett som har lågt i tak (även om det kan vara jobbigt att göra rent) och stor golvyta, än tvärtom.. Men har du ett utrymme som är högt i tak, så kan du bygga hyllor längs med väggarna, så att du har hönsen på flera plan.. Se bara till att de har tillräckligt med utrymme för att kunna sprätta omkring. Vad jag vet så klarar sig höns i väldigt enkla utrymmen så länge inte vattnet fryser..
 
Ronny
 Fre 8 Nov, 2002 - 01:48
--------------------------------------------------------------------------------
Man behöver förvisso inte investera i ny byggnad om man kan inreda ett befintligt utrymme. Höns behöver gott om golvplats och strö att sprätta i. Absolut inte så många höns som den s.k. djurskyddslagen tillåter. Max 2 per m2 inomhus och möjlighet till daglig utevistelse börde vara ett krav. Håller du frostfritt inomhus så mår hönsen bra och vattnet fryser inte!
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser