Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundavel lönsamt?  (läst 16287 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #20 skrivet: 04 jul-06 kl 10:47 »
Citera
Dessutom är det så att  konsumentköplagen gäller så när en familj inte kan ha sin hund kvar (allergiskt barn tex) så är det bara att köpa tillbaka hunden (oftast en hanhund som är i värsta slyngelåldern!)
Hur länge gäller återköpskrav?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #21 skrivet: 05 jul-06 kl 07:01 »
Om du kryssar i köpe avtalet som följer med hundvalpen att du tar tillbaka hunden vid allergi  mm så gäller det livet ut.om om det är något som är fel på valpen/hunden och konsumetköpslagen träder in så är det 3 år.konsumentköpslagen gäller även om man köper en blandrashund eftersom det är ingen större skillnade genom lagen att köpa en hund eller tex en Tv.Det är därför viltigt för uppfödaren att ta en så kallad dolda fel försäkran på alla sina valpar,det kan bli dyrt annars för den som säljer valpen.Det kan ju finnas fel på hunden som inte upptacks på valpen vid köpet som är ett så kallat dolt fel. jag tror att det inte är många som säljer blandras hundar som tänker på detta och många som köper blandrashundar som inte vet om detta ./Anna

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #22 skrivet: 05 jul-06 kl 08:52 »
Hej ! återköp pågrund av allergi gäller bara om intyg från läkare kan visas och om kravet ställes inom tre månader från inköpsdatum. detta gäller enligt SKK för den gamla köpehandlingen men är numera bortaget från de nya avtalen då det går in under konsumentköplagen

 ;D  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #23 skrivet: 05 jul-06 kl 11:44 »
Tack Göran!
Kaninuppfödare och pelargontant.

jessica93

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #24 skrivet: 19 jul-06 kl 11:43 »
heej jaa det beror på vad du har för hundar men tänk på att dom kan bli sjuka (vetrinär kostnad )..mat städning! passning...alla ska bli sålda till bra hem
såå nej! jag o mina föreldrar har hållt på i 20 år med hundar o då har vi en fin kennel ändå...och det är mkt jobb o valparna är jobbiga vid 5-8 veckors ålder
åh dom ska vaccinersas avmaskas o alllt sånt så det blir inte så mkt pengar över som många tror !
mvh jessica

 

Alfa

  • Gäst
Re:hundavel lönsamt?
« Svar #25 skrivet: 19 jul-06 kl 13:22 »
Varför är det fel att tänka komersiellt bara för att det gäller hundar? Det finns ju massor med uppfödningar av olika djur där pengar är syftet. Hästar, kaniner,katter, kor, höns... you name it.
 Varför tror ni att bara för att man vill tjäna pengar på just hundar ska man para hejvilt och utan eftertanke? Det går säkert att få några kronor över men med djur kan man aldrig räkna med att få en inkomst. Allt kan hända! Hejs


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser