Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkavhärdare vad tänka på?  (läst 7972 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #20 skrivet: 05 nov-18 kl 15:32 »
oki, men om jag tömmer varmvattentanken så blir det ju rent kallt vatten som fylls på direkt?
Är det backspolning på alla kalkavhärdare... har ingen bra avlopp att hälla ut vattnet i.... en gammal stenkista, men den kan lätt svämma över, och frysa på vintern.

Om avloppet duger för det vatten som du använder i hushållet, så duger det också för backspolningen. Skulle det vara problem för det att ta hand om 250 l på en gång (backspolningen kan väntas ta ungefär en halvtimme), så kanske du kan leda backspolningsvattnet till badkaret och sen tappa ur försiktigt i den takt avloppet klarar av.
Eftersom backspolningsvattnet inte utgör någon sanitär olägenhet, så skulle du ju kunna dra det till något dräneringsdike, dagvattenbrunn eller så.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #21 skrivet: 05 nov-18 kl 23:55 »
är det backspolning på alla avhärdare? För jag antar att avhärdaren sätts så nära vattenpumpen i vårt utehus- för att det ska rena både botten och övervåningen. Där finns en gammal golvbrunn, till en gammal stenkista och det avloppet används inte- så det fryser på vintern.
 
I badrummet- övervåningen har inget badkar. Så då skulle avhärdaren få gå ner i avloppet för tvättmaskinen. Är det ok? Och över 250 liter- det låter mycket på en och samma gång i gamla rör. Har nog inte plats med en avhärdare heller i badrummet... hm
Vart har ni era eventuella avhärdare?
 

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #22 skrivet: 06 nov-18 kl 09:04 »
Vart har ni era eventuella avhärdare?

Vår fick snyggt plats mellan varmvattenberedaren (till vänster) och hydroforen i pannrummet.
Avhärdaren vi valde är cirka 35 cm bred. Golvbrunn i pannrummet som vi satte upp ett rör till.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #23 skrivet: 06 nov-18 kl 09:06 »
Och över 250 liter- det låter mycket på en och samma gång i gamla rör.
Kom ihåg att en backspolning tar 60-70 minuter, så det är inte en störtflod.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #24 skrivet: 06 nov-18 kl 09:16 »
Alla avhärdare som verkligen fungerar, har backspolning. Antingen manuell eller automatisk.

Ett par bilder på mitt vattenfilter, som mest sitter där pga järn och mangan, men som också har viss avhärdande verkan.
Ställt i ett skåp bredvid duschkabinen, intill  övriga vatteninstallationer (hydropress, grovfilter, varmvattenberedare mm).
Det stora filtret är inkopplat så att allt vatten som används inomhus passerar genom det, bara vattenutkastaren för trädgårdsslang är ansluten före.
Även vattenutkastarens vatten passerar genom det lilla grovfiltret.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #25 skrivet: 06 nov-18 kl 09:24 »
Så här ser avloppet för backspolningsvattnet ut. Användes ursprungligen bara för avlopp från varmvattenberedarens säkerhetsventil (vita röret uppifrån). Backspolning från filtret kommer genom plastslangen omedelbart till höger om det vita röret. Kopparröret nedifrån är från hydropressens säkerhetsventil (den saknade avloppsrör när jag tog över huset, så ev vatten från den rann rakt ut på golvet).

Det är inga problem med översvämning i tratten trots den tvära 90° böjen och det hemgjorda vattenlåset av 32 mm plastavloppsrördelar.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #26 skrivet: 06 nov-18 kl 09:28 »
Men hur är det går backspolningen ut i era vanliga avlopp- skadar inte det filteringsbädden?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #27 skrivet: 06 nov-18 kl 09:35 »
Men hur är det går backspolningen ut i era vanliga avlopp- skadar inte det filteringsbädden?

Hur skulle det kunna gå till?
Det följer ju inte med någonting i backspolningsvattnet som inte en gång har pumpats upp ur brunnen. Så om man hade använt vattnet i hushållet utan avhärdning, hade samma saker kommit ut i avloppet i alla fall.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #28 skrivet: 06 nov-18 kl 09:43 »
Det följer ju inte med någonting i backspolningsvattnet som inte en gång har pumpats upp ur brunnen. Så om man hade använt vattnet i hushållet utan avhärdning, hade samma saker kommit ut i avloppet i alla fall.
Vår avhärdare har salttalk som vi fyller på med tabletter. Visst - 25 L saltvatten spolas ut i samband med regenereringen/backspolningen eftersom tankens innehåll spolas ut genom filtret.
Detta saltvatten blandas upp med runt 250 L vatten. Nässlorna på infiltrationsbädden har inte påverkats nämnvärt.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #29 skrivet: 06 nov-18 kl 23:23 »
Låter ändå mycket med 250 liter - är det varje vecka? Eller hur ofta? Fylls inte avloppstanken fortare då?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #30 skrivet: 07 nov-18 kl 07:22 »
Låter ändå mycket med 250 liter - är det varje vecka? Eller hur ofta? Fylls inte avloppstanken fortare då?
Har du ett avlopp med sluten tank bör du nog fundera på hur du skall göra med avloppet från avhärdaren.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #31 skrivet: 07 nov-18 kl 08:00 »
Ett sidospår är att om man bor på grusväg så kan man fånga upp de 25-50 litern saltvatten och salta vägen med istället. Så gör jag och jag får ca 25liter saltvatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #32 skrivet: 07 nov-18 kl 08:06 »
Låter ändå mycket med 250 liter - är det varje vecka? Eller hur ofta? Fylls inte avloppstanken fortare då?

Mitt filter backspolar när det har passerat 2000 liter vatten genom det. Jag vet inte hur mycket vatten som går till backspolningen, men det är mindre än 10 % av den vattenmängd som hushållet använder.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #33 skrivet: 07 nov-18 kl 09:21 »
Har trekammarbrunn med filteringsbädd dit allt avlopp går.  Vad innebär slutet avlopp?

Har du ett avlopp med sluten tank bör du nog fundera på hur du skall göra med avloppet från avhärdaren.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #34 skrivet: 07 nov-18 kl 09:22 »
Hur fångar du upp vattnet? har du ett kärl eller något vid utloppet?
25-50 liter låter ju inte mycket- jämfört med 250 liter som jag hört att det kan vara. Vad har du för avhärdare? Häller du ut hela vattnet då på vägen?

Ett sidospår är att om man bor på grusväg så kan man fånga upp de 25-50 litern saltvatten och salta vägen med istället. Så gör jag och jag får ca 25liter saltvatten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #35 skrivet: 07 nov-18 kl 10:26 »
Mitt filter backspolas var 16dag och den kör 3 eller 4 läge

1 spolar bara igenom vatten genom filter.
2 spolar genom  saltvatten
3 spolar vatten igen.

Där står dessutom på displayen när detta händer.
Så jag väntar helt enkelt till dag 16 och startar då en Manuel spolning innan den automatiska ska köras.
Låter läge 1 gå ut i avloppet medans när läge 2 har gått 2min så är saltet igenom.
Detta fyller jag en 25liter dunk med.
Läge 3 spolar jag i avloppet.
Men jag har funderat på en lösning där saltläget automatiskt leds till en dunk.

Hur märker man när saltet kommer..... de smakar ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #36 skrivet: 07 nov-18 kl 11:25 »
Har trekammarbrunn med filteringsbädd dit allt avlopp går.  Vad innebär slutet avlopp?

Slutet avlopp innebär att man inte har någon trekammarbrunn, infiltration eller liknande alls, utan istället en tank där allt avloppsvatten samlas och som man får ta dit en slamsugbil för att få tömd regelbundet. Rätt ovanlig lösning, men den kan förekomma t ex på ställen där någon myndighet inte tillåter avlopp med infiltration, eller där markförhållandena gör att det inte går att åstadkomma en bra infiltration. Ett typiskt fall är tättbebyggda sommarstugeområden nära en känslig vattentäkt. Helt slutet avlopp brukar bli för dyrt i drift för permanentboende med tanke på de täta slamtömningarna.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #37 skrivet: 11 nov-18 kl 15:40 »
Låter kalkavhärdare mycket? En annan fråga- stänger man av vattnet osv när man installerar en kalkavhärdare? Finns det risk då att vattnet kan frysa i rören om det görs mitt i vintern? (har problem med vatten som kan frysa när det är riktigt kallt och man inte kan spola i kranarna tex över en natt)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #38 skrivet: 11 nov-18 kl 16:49 »
Den brukar vara helt tyst så länge den inte backspolar eller håller på och ställer om sig mellan backspolning eller normal drift.

Ja, man stänger av vattnet när man kopplar in avhärdaren/filtret, men om man förbereder och tänker igenom arbetet ordentligt i förväg. ska man inte behöva ha vattnet avstängt mer än någon timme. Om det inte är en massa annat rörmokeri som ska göras samtidigt, förstås.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #39 skrivet: 12 nov-18 kl 11:29 »
Låter kalkavhärdare mycket? En annan fråga- stänger man av vattnet osv när man installerar en kalkavhärdare? Finns det risk då att vattnet kan frysa i rören om det görs mitt i vintern? (har problem med vatten som kan frysa när det är riktigt kallt och man inte kan spola i kranarna tex över en natt)

Tänk på att avhärdaren står med vatten i hela tiden
« Senast ändrad: 12 nov-18 kl 12:36 av Alexn72 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser