Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut skadade stockar i timrat hus samt fråga om oluftad grund  (läst 8941 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
TW, fotona visar delvis hur man tagit bort de nedersta gamla stockarna (som var dåliga), delvis några gamla dåliga stockar i mitten. Är det du berättar också en blandning av dessa varianter? (Jag bortser här från ditt senaste inlägg med byte av bara en stock mitt i väggen.)

I båda fallen förmodar jag att man lyfter den nedersta friska gamla stocken ovanför de skadade (och förstås samtidigt alla stockar ovanför denna friska stock) och sen på lämpligt vis byter ut de skadade. Därefter sänks de gamla friska stockarna ned igen.

F.ö. är det inspirerande och intressant och bra foton. Tack för detta.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Fotona har att göra med texten i samma inlägg.

-Först förklarar jag hur man byter nedre delen av en vägg.
-Sedan beskriver jag hur man gör en större reparation mitt i en vägg.
-Sedan dörklasrar jag hur man byter en enda stock mitt i en vägg men tyvärr hade jag inga bilder av det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Fotona har att göra med texten i samma inlägg.

-Först förklarar jag hur man byter nedre delen av en vägg.
-Sedan beskriver jag hur man gör en större reparation mitt i en vägg.
-Sedan dörklasrar jag hur man byter en enda stock mitt i en vägg men tyvärr hade jag inga bilder av det.

OK, jag missförstod lite. När du skrev "Nu tänker du altså byta två nedersta varven" trodde jag att du syftade på det TS (32995) tänkte göra och då blev jag lite förvirrad. Men du menade samma som "först går jag igenom hur man byter de två nedersta stockarna".

Nåja nu har jag tid att skriva om stockbyte.

Nu tänker du altså byta två nedersta varven. Då är det bäst att lyfta huset litet och palla upp det och ta bort de ruttna stockarna. Om det är möjligt så är det bra att spara de gamla stockarna så länge så man har modeller att titta på om man plötsligt kommer på att man har glömt någonting.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Bra....tack för påpekandet. Jag använde "ändra" knappen och gjorde några förtydliganden.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Tack för inspirationen! Om jag lyckas hälften så bra som TW så är jag lycklig! Mycket fint jobb :) Idag började vi med att välja stockar och blocka timret. Frågor kommer nog snart när timringen sätter igång. Planen är att lyfta väggen nästnästa helg :)

andtol

  • Gäst
Du måste ta bilder och visa! Många! :)

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Om du använder nysågat virke och är noggrann med dragen blir sjunkningen ungefär 5 cm per meter vägghöjd. Därför kan det löna sig att göra den nya väggdelen litet för hög så att huset blir rakt och fint när allting har torkat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Bilder ska det bli! Först lyfta huset om ett par helger som sagt. Nu i helgen letas det timmer hos en vän igen. En fråga TW: tar du en stock och bilar sidorna helt, eller sågar du först och lämnar en bilningsmån? Jag har sett båda exemplen och han jag ska såga med i helgen har kört bara sågat, inte bilat. Men såvitt jag vet är den bilade ytan motståndskraftigare mot regn då huset är utan panel?

Ytterligare är en fråga kring höjden, sågar du till höjden med motorsåg, hugger med yxa eller karvar på med typ bandkniv om du bara byter en stock mitt i?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Alla tre beroende på hur mycket som skall tas bort. Barkkniv eller elhyvel är bäst för finarbetet när man formar övre sidan på en stock men det grövsta måste man ta med yxa eller motorsåg om det skall bli färdigt någon gång.
Draget sågar jag i V-form med motorsåg men ofta behöver det justeras litet med yxa. Se till att de nya stockarna räcker till på höjden. Det går alltid att ta bort trä men inte att lägga till.

Det går att skräda runda stockar på två sidor med bilan men det är väldigt tungt och arbetsdrygt. Det är enklast om  man kan få virket sågat på två sidor. Om den gamla timran är rak och jämntjock överallt och utseendet inte är så viktigt kan man såga stockarna till färdig tjocklek och lämna ytan sågad.
Bäst blir det om man sågar timret på två sidor med 1/2-1 tums bilningsmån och timrar in stockarna på det viset och bilar dem på plats i färdig vägg. Då får man den nya stocken att följa alla oregelbundenheter i den gamla väggen och då blir allting snyggt och reparationen så gott som opsynlig.

Att bilat skulle dra i sig mindre vatten än sågat står i alla böcker men jag undrar om det stämmer. Jag tvivlar......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Tack TW! Nu börjar det klarna mer och mer.. Vi sågade lite stockar och lämnade en halv tums bilningsmån, utsidan vill jag bila men insidan blir klädd så den syns inte. Höjden blev ju som den blev och får rättas till på plats enligt dina instruktioner. Timmerbila samt huggyxa har jag och motorsåg samt elhyvel kommer jag kunna låna av vänner.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Bra.
Har du ett ställbart dragjärn och två hållhakar?....och så behöver du ett stort stämjärn (30-40mm) och en gummiklubba att slå på det med....... och så behöver du någonting att borra dymlingshål med. En grovtandad fogsvans är också bra att ha på sådana ställen där det är svårt att arbeta med motorsåg.

På ett enstaka projekt som ditt går det bra att borra dymlingshål för hand med en 1 1/2 tums (38mm) navare. Det tar litet tid men jag borrade många hundra hål med en navare som jag hade hittat på den kommunala avstjälpningen innan jag köpte borrmaskin.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Bra.
Har du ett ställbart dragjärn och två hållhakar?....och så behöver du ett stort stämjärn (30-40mm) och en gummiklubba att slå på det med....... och så behöver du någonting att borra dymlingshål med. En grovtandad fogsvans är också bra att ha på sådana ställen där det är svårt att arbeta med motorsåg.

På ett enstaka projekt som ditt går det bra att borra dymlingshål för hand med en 1 1/2 tums (38mm) navare. Det tar litet tid men jag borrade många hundra hål med en navare som jag hade hittat på den kommunala avstjälpningen innan jag köpte borrmaskin.

Dragjärn har jag sett så många exempel på så att jag tänker mig göra ett eget. Stämjärn och klubba äger jag. Borra hålen hoppas jag går med min gamla Black & Decker från sent 70-tal. Det är en stark maskin, men har nog aldrig kört såhär grov träborr med den, så lite nervös är jag. Har även navare, men förmodligen ingen så stor.

Hållhakar däremot har jag inga, borde kanske funka med att bocka ett armeringsjärn och slipa ändarna spetsiga? Eller vad rekommenderar du? :)

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
I helgen har jag förberett mig för ett lyft, plockat ut fönster samt skruvat upp följare samt provlyft och pallat upp så syllstocken går att få ut i knuten.
Tanken var att följa TWs tips, då han verkar vara mycket kunnig i ämnet, alltså att plocka ut flera stockvarv och börja timra uppifrån. Dock var väggen i sämre skick än väntat och för att överhuvudtaget ha någonstans att lyfta så ska jag försöka byta en stock åt gången.
Borrmaskinen bjöd på ett gnistregn efter andra hålet, sen fick jag låna en ny.
Nästa helg får jag förhoppningsvis ut stocken och kan få börja hugga ut en ny!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Det där ser riktigt bra ut...... men om du skall få det gjort med en rimlig arbetsinsats så måste du rensa bort allt som skall bytas i den väggen du arbetar med. Annars får du hålla på till döda dagar..... tror jag.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Det där ser riktigt bra ut...... men om du skall få det gjort med en rimlig arbetsinsats så måste du rensa bort allt som skall bytas i den väggen du arbetar med. Annars får du hålla på till döda dagar..... tror jag.....

Tackar! Inte riktigt med på vad du menar TW, menar du att jag bör byta mer än en stock åt gången? Eller menar du helt enkelt på att när jag väl håller på så ska jag byta allt jag kan för att inte behöva göra det igen? :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Jag menar att om två eller flera stockar ovanför varandra skall bytas så är det bäst att byta dem samtidigt. Friska stockar skall du naturligtvis inte byta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Har under förra helgen tagit ut några stockar. Den på bilden hade jag tänkt skarva (förhoppningsvis med blixstskarv  :o) under fönstret för att frångå den generalskarv som nu är till höger under fönstret. Har ännu inte fått tag på timmer som planerat, men små små steg så..
Dom stockar jag tog ut var förvånansvärt friska när man sågade genom kärnan, så någon större risk för huset fanns nog inte, men det kommer fler varav några ser riktigt illa ut.
Jag fick också ett tillfälle att knacka bort muren som var gjuten runt grunden, en bit upp på syllen och med ett "plan" som samlade vatten. En tanke har slagit mig angående detta: innan jag hinner knacka bort norrsidans mur, är det någon som på ett vettigt sätt monterat en vattbräda på  ett opanelat timmerhus?  ???

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Har även funderat på hur jag ska ersätta dymlingarna som var mellan syllstock och andra stockvarvet? Kan ju inte riktigt lyfta huset så högt att jag får in syllen med dymlingen uppstickandes en halv stock, eller kan jag det? Kan man dymla i skrå? Alltså snett ner genom stock två ner i syllen? :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Hmmm..... om du kan ta bort en bit till av syllen så får du ju förskjutna skarv....och då kan du göra skarven som ett enkelt tappskarv med tappen i ändan på gamla stocken och sponten i ändan på den nya. Det går mycket enklare så än att börja arbeta med snedlaskar.

Jag tror inte att man kan dymla på skrå. Nu då du byter två stockar ovanpå varandra har du ju möjlighet att dymla den övre uppåt och så klarar syllen sig odymlad. I synnerhet om du väljer en ny syllstock som inte är växtvriden och gör draget någorlunda tätt.

En historisk fotnot om dymligar:
I riktigt gamla timmerhus fanns inga dymlingar överhuvudtaget. Det gick bra det också på sin tid men det ställde mycket större krav på kvaliteten på virket. På den tiden var dörrhållen bara mellan 120 och 160 cm höga och fönstren kring 70 cm höga om ens det. Med lägre öppningar blir ju en timmerstomme stadigare. Inga medsolsvridna granstockar verkar förekomma i den tidens odymlade timror. Medsolsvriden gran vrider sig då den torkar. Motsolsvriden gran är litet kärnbunden och vrider sig betydligt mindre.
På 1700-talet blev skednavarna bättre och då blev det dymligar kring alla öppningar och mitt på långa ostagade väggar. Kring 1880 kom det navare med skruvmatning och då blev det allmänt att dymla också nära knutarna.

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Lycka till!

Tack TW! Lite tyst från mig ett tag. Utan dina och de andras tips så hade jag inte kunnat fixa detta :) Mycket som hänt och lite ekonomiska själ har gjort att jag bara kunnat bygga på huset då och då. Tack vare en mycket trevlig kollega kunde jag byta timmerstockar mot andra tjänster och har sakteliga kunnat laga på huset.

Från början uppskattade jag att enbart syllen samt en liten del av andra varvet var dåligt, ju mer jag arbetade med skadan ju mer dåligt hittade jag. I julhelgen kom jag så långt att jag kunde sänka ner huset och sätta i fönstret och har bara en del små halvsulningar samt en drygt meter lång del av syllen som jag tänker sätta dit i vår. (Sedan återstår bara syllen på gavlarna :p)

På bilderna ser man hur mycket som var dåligt runt fönstret och behövde fyllas i (därav de breda fodren), nu är jag på jakt efter ett bredare fönster som helst får vara gammalt eller i gammal stil.

Det svåraste för en som aldrig timrat förut var att laga något nerifrån, jag antar att timra uppifrån så att säga har sina fördelar. Att göra långdrag när man har en stock under var ganska enkelt, men att anpassa en stocks översida till ett långdrag eller hugga ur ett befintligt långdrag liggandes under huset i höststormar var tungt.
Bila stockarna var tungt men riktigt kul, och jag har lärt mig det ganska bra nu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

858 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser