Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns utan köpt foder  (läst 2590 gånger)

mikaela

  • Inlägg: 7
Höns utan köpt foder
« skrivet: 07 jul-19 kl 10:52 »
Intresserad av att skaffa höns, men det tar emot att behöva köpa foder till dem eller ge dem något som skulle vara tjänligt som människoföda. Detta av klimatskäl, bland annat. Känns slösigt helt enkelt. Är det möjligt att låta hönorna leva uteslutande på matrester, samt sommartid gå ute och sprätta utan att utfodra dem. Vill gärna ha en viss äggproduktion sommartid och självklart glada och friska hönor. Tänker mig en liten flock på 4-6 stycken.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Höns utan köpt foder
« Svar #1 skrivet: 07 jul-19 kl 11:05 »
Det beror väl helt och håller vad och hur mycket rester du producerar?

Mina höns går i en skogsdunge på ca 150 kvadrat, när jag glömt fodra dom så sneglar dom på staketet och vill komma ut ur hägnaden. Så dom kräver en del att plocka med. Dom får gå fritt under icke-odlingssäsong men nu har dom restriktioner.

Matrester, lite sallad, bröd och annat slukar dom oftast. Idag malde jag färs av en julskinka. Glada höns springer snabbast med lite slaktrester...trots att dom inte äter kött..

Jag klarar mej inte utan köpt foder.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Höns utan köpt foder
« Svar #2 skrivet: 07 jul-19 kl 12:05 »
Visst kan klara dig ifrån att fodra utan att köpa foder till hönsen.
Det är bara att odla fodret själv.

Tänk bara på att du inte får fodra dom med animaliskt foder om du vill vara laglig, ska man vara petig så får får man inte ens ge pullorna rester från människomaten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns utan köpt foder
« Svar #3 skrivet: 07 jul-19 kl 15:04 »
Såg ett klipp från USA för något år sedan, där en gubbe hade en rätt stor flock frigående höns. De fick hitta all sin mat själva, men han vräkte in dålig halm på ett område stort som en tennisplan. Där hittade de mask, frön mm.

Det var dock i en stat där snön inte lägger sig.


Vi skulle nog klara en höna på matresterna här, men vi har betydligt fler...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Höns utan köpt foder
« Svar #4 skrivet: 07 jul-19 kl 15:36 »
Nu är det mer intresset för höns som styr här, men om det var jag som var chef över hönorna så skulle jag nog stängsla ett par hundra kvadrat och ha en stor öppen blandkompost i ett hörn där det är lätt att tippa trädgårdsavfall och lätt att vända på komposten. Sedan skulle jag inte ha mer än 10-15 hönor. Det skulle göra att spill och höns kommer mer i fas här, i alla fall på sommaren.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Höns utan köpt foder
« Svar #5 skrivet: 07 jul-19 kl 16:06 »
Intresserad av att skaffa höns, men det tar emot att behöva köpa foder till dem eller ge dem något som skulle vara tjänligt som människoföda. Detta av klimatskäl, bland annat. Känns slösigt helt enkelt. Är det möjligt att låta hönorna leva uteslutande på matrester, samt sommartid gå ute och sprätta utan att utfodra dem. Vill gärna ha en viss äggproduktion sommartid och självklart glada och friska hönor. Tänker mig en liten flock på 4-6 stycken.

Höns, liksom de flesta andra husdjur, omvandlar sådant som är svårätet, eller omöjligt för människor att äta, till sådant som passar för oss äta, som t.ex. mjölk, ägg eller kött.
För att ta spannmål som exempel, så är huvudsakligen det som omvandlas till djurfoder som t.ex. hönsfoder, det spannmål som som sorterats bort för människoföda, därför att det inte blev så bra kvalitet att det går att baka på det, eller att det inte går att mälta till ölframställning.
Eller gula ärtor, sådana som blev för dåliga för att kunna kokas till ärtsoppa, blir djurfoder, Ett bra proteinfoder för allehanda djur.

Dessutom så används det restprodukter från framställning av förädlade odlingsprodukter för att bli djurfoder av olika slag. Ett exempel kan vara pressrester från framställning av rapsolja, som används som ingrediens i djurfoder.

De allra, allra sämsta odlingsresterna blir i huvudsak till biogas numera.

Så "köpt djurfoder" är inte negativt för miljön, om man bara väljer rätt och undviker sådant som importerad soja (vilket blir alltmer ovanligt som djurfoder numera), utan ett sätt att utnyttja alla resurser, så att restprodukterna inte slängs eller blir till biogas.

Så jag tycker gott att det går att omvärdera det där med "köpt djurfoder".

Det är inte så att det är mer negativt för miljön, utan istället ett resursutnyttjande.

mikaela

  • Inlägg: 7
SV: Höns utan köpt foder
« Svar #6 skrivet: 07 jul-19 kl 19:36 »
Tack Skogaliten för det svaret! Alltid trevligt när en får omvärdera sina föreställningar. Då handlar det alltså mer om att vara lite påläst inför inhandlandet av fodret. Bättre att ta restprodukter till vara som djurfoder än att de går direkt till biogas.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höns utan köpt foder
« Svar #7 skrivet: 08 jul-19 kl 17:07 »
Absolut inget fel på vårat inhemska producerade djurfoder.

Men med all respekt för din inriktning, men om man inte vill "slösa" med resurser så känns det ju konstigt också att omsätta en del matrester.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser