Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig täckning  (läst 851 gånger)

ไพรเมตยืน

  • Inlägg: 3
    • Småland
Dålig täckning
« skrivet: 23 apr-10 kl 10:36 »
Hej! En av mina hönor har lagt sig sen en vecka tillbaka. Hon verkar ha lite dålig täckningsförmåga eftersom det ofta ligger ägg framför henne som inte helt täcks av hönan. Ibland ser man en del av äggen sticka fram. Ibland täckor hon dom helt men det händer även att de ligger helt utanför ibland.

Hönan vet bäst brukar man säga men frågan är om hon inte riskerar att äggen dör. Kanske blir dom bara lite sena och jag oroar mig kanske i onödan. Finns det någon annan som varit med om samma sak och kan berätta hur kläckningsresultatet kan bli?

(Hon ligger på 11 ägg)
รักฉันต้องรักหมาฉันด้วย

Ann-Charlotte R

  • Inlägg: 98
SV: Dålig täckning
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 11:17 »
Om du är orolig kan du ta bort ett av äggen...min höna har gjort lika och när jag tog bort ett så såg jag inga utstickande ägg mera  ;)
Det kan vara för många ägg om hönan är mindre i storleken.
Lycka till och vi ser gärna bilder när det är klart  ;D
sååååå mycket frågor ;)

http://anotefromar.blogspot.com/

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Dålig täckning
« Svar #2 skrivet: 24 apr-10 kl 11:22 »
Dom flesta hönor brukar klara 10-14 ägg om det är ägg som hon har värpt själv (eller annan höna med lika stora ägg). Annars kan du göra som A-C föreslår plocka bort ägg tills du ser att hon täcker över ordentligt.

Att äggen kommer lite utanför ibland brukar dock inte vara något problem. Dom ska dock inte ligga utanför hela tiden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Dålig täckning
« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 21:18 »
Min höna har samma problem, eftersom de andra hönorna lägger dit nya ägg hela tiden, jag plockar bort dem så fort jag kommer åt men ägg har absolut blivit avkylda då och då. Hur har det gått för dina?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 7 användare (1 dolda)
Sundance, mommo, Marcus81, ninanna, Tiomilaskogen, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser