Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan man vänta med att öronmärka och rapportera/föra journal över lamm?  (läst 2177 gånger)

Hinke

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
Frågan är som rubriken råder. Genom att ha läst runt lite tolkar jag systemet att jag behöver inte öronmärka lammen för än senast vid 6 mån ålder och jag behöver inte rapportera / journalföra lammen för än senast vid öronmärkningen.

Tolkar jag det rätt?

Mvh // Henrik

Vurre

  • Inlägg: 1972
Ja.

Å andra sidan är det praktiskt att märka ungarna när de är nyfödda om man vill veta vem som är modern plus att det är lätt att få tag i dem.
snus? vad är priset på en pris?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Vi väntade till de var fyra månader ett år och det var inte lätt att veta vilket lamm som tillhörde vilken tacka... :P Vi märker tidigt (vid ett par veckor) men nästa år så kommer vi nog att märka dem när de är nyfödda just för att det är lättast att hålla reda på dem o få tag i dem.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

 

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
Om man vill ha reda på myndigheternas krav på märkning, rapportering och journalföring är det lättast att titta på Jordbruksverkets hemsida:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering.4.7409fe2811f8e7990b8800067.html
Minimikravet är att man sätter i en bricka med SE-nummer vid 6 månaders ålder. Behåller man djuren tills de blir över 12 månader skall de märkas med två SE-brickor där det även finns förtryckta individnummer (spritpenna räcker ej).
Det är senast vid märkningen som de skall journalföras. Således räcker det att man vid 6 månaders ålder journalför 54 lamm födda, och sedan vid 12 månaders ålder skriver i de nya rekryteringsdjurens individnummer i journalen. (Djur födda före 1 januari 2010 har inte riktigt samma journalföringskrav, de måste inte journalföras med sina individnummer, djur födda före 9 juli 2005 har helt andra märkningskrav).

Men skall man själv kunna hålla reda på sina får så skulle jag rekommendera märkning med indivinummer redan vid födelsen, och noggranna anteckningar vilka lamm varje tacka fått, annars vet man ju inte vilken tacka och vilka syskon som skall fångas in om något lamm skadar sig och behöver stallas in för att få veterinärvård.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser