Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!  (läst 2203 gånger)

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« skrivet: 26 aug-19 kl 10:07 »
Ja nu har vi letat efter en liten gård i ungefär ett år här i trakten utan lycka..
Inte så många objekt med ett stycke mark till säljs..
Budgivningarna är hysteriska och slutpriserna hamnar inte sällan en miljon över utgångspriset..
Så vad gör man..
Jo nu utökar vi sökområdet. Mellan breddgrad Gävle - Jönköping.
Så tips önskas på trevliga orter att bosätta sig utanför i detta område!
Orten bör ha minst ca 10 000 invånare och bra förskolor/skolor.
Övriga tankar om våra planer är också välkomna :)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-19 kl 10:19 »
Gotland

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #2 skrivet: 26 aug-19 kl 13:51 »
 I det inre småland brukar man hitta pärlor i bra prisklasser. lite längre söderut finns fortfarande mindre lantställen till hyfsade priser. Glasriket med Kosta,Lenhovda,Hovmantorp med rimlig närhet till Växjö,Nybro,Kalmar. Men så fort man närmar sig en tätort med runt 10000 inv. stiger priserna raskt beroende på bostadsbrist. I södra delen samt norra av min kommun finns ibland en vettig prisnivå. Runt centralorten Alvesta stiger dock priserna raskt.
Vet inte hur prisnivån ser ut kring Vetlanda,Åseda. det var förr utflyttningskommuner. Värnamo är också trevligt att bo i närheten av och med vacker landsbygd. Känner ju inte till mellansverige men har bra kännedom allt söder om Jönköping.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #3 skrivet: 26 aug-19 kl 16:16 »
Ja nu har vi letat efter en liten gård i ungefär ett år här i trakten utan lycka..
Inte så många objekt med ett stycke mark till säljs..
Budgivningarna är hysteriska och slutpriserna hamnar inte sällan en miljon över utgångspriset..
Så vad gör man..
Jo nu utökar vi sökområdet. Mellan breddgrad Gävle - Jönköping.
Så tips önskas på trevliga orter att bosätta sig utanför i detta område!
Orten bör ha minst ca 10 000 invånare och bra förskolor/skolor.
Övriga tankar om våra planer är också välkomna :)
Det är inte Mellansverige ni letar i utan södra sverige, bara så att alla är klara med vart det handlar om. Mellansverige är snarare Gävle-Umeå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #4 skrivet: 26 aug-19 kl 17:31 »
Mellansverige är inte mitten av Sverige.

Saxat från Wikipedia:

Mellansverige är det område i Sverige som består av landskapen kring sjöarna Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vättern[1].


Rent geografiskt kan benämningen anses vara vilseledande, då hela området ligger i södra halvan av Sverige kring Sveriges demografiska mittpunkt, men långt söder om Sveriges geografiska mittpunkt.

I statistiska sammanhang består Mellansverige av följande riksområden:

    Norra Mellansverige (del av riksområdet Norra Sverige): Värmlands län, Dalarnas län och Gävleborgs län
    Östra Mellansverige (del av riksområdet Östra Sverige): Uppsala län, Södermanlands län, Östergötlands län, Örebro län, Västmanlands län och Stockholms län

Förväxlingsrisk
Mellansverige skall inte sammanblandas med den informella Mittsverigeregionen, eller Mellannorrland, som avser landskap kring Sveriges geografiska mittpunkt, men har olika definition i olika sammanhang.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #5 skrivet: 26 aug-19 kl 17:40 »
Skulle säga att det handlar mycket om hur många minuter med bil man hamnar utanför någon tillräckligt stor stad. Hit är det ungefär 45-50 minuter från Linköping, och det räckte för att hålla priserna nere för 20 kanske även 10 år sedan. Men nu måste man minst en kvart till ut i skogen för att tokbuden skall falna.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #6 skrivet: 26 aug-19 kl 18:25 »
Skulle säga att det handlar mycket om hur många minuter med bil man hamnar utanför någon tillräckligt stor stad. Hit är det ungefär 45-50 minuter från Linköping, och det räckte för att hålla priserna nere för 20 kanske även 10 år sedan. Men nu måste man minst en kvart till ut i skogen för att tokbuden skall falna.
ju längre avstånden är till en arbetsplats (som oftast ligger i stad) ju lägre priser. Så har det alltid varit. Men iom bättre kommunikationer ändras läget. I min lilla ort fick vi tågstopp och genast blev det efterfrågan på hus och prisnivån steg raskt,från 5-600000 för en 70 tals villa till idag bara några år senare 1,2-1,5 milj. boven är också att vi har bostadsbrist i de flesta kommuner. Storstadsområdena är akut brist. Så för att hitta ett boende med låg kostnad måste man leta i de vita fläckar där kommunikationer är bristfälliga och det är ont om arbeten. Det finns men då blir annat lidande. Avstånd,skola,samhällsservice.
Avseende def. på mellansverige. Jag utgår alltid från indelningen av sverige i Götaland (södra sverige),svealand (mittsverige )och Norrland. historiskt korrekt då norrland kom sist men även södra sverige har fått tillskott. Södra Sverige slutade vid gränsen Småland Blekinge Skåne fram till 1658. Kärnsverige har ju sedan 1200-talet varit mälarlandskapen och dalarna även om norra götaland var drivkraften från början.  Själv är jag ibland lite vilsen. kommer alltså från danskt land Skåne-blekinge som aldrig räknats till götaland förrän Sverige knep dessa landskap (Halland inte att förglömma). Så en indelning måste ses historiskt och då hamnar mellansverige runt mälaren och ett bälte tvärsöver. Alltså Svealand.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #7 skrivet: 26 aug-19 kl 20:17 »
Nu tror jag ni hamnar lite off-topic bästa människor med massa kunskap :)

Vill du inte längre norrut än Gävle så skulle jag titta runt i Dalarna. Har sett många små fina marker där som passar avsides boende med skog/odlingsbar mark. För under miljonen!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #8 skrivet: 26 aug-19 kl 20:52 »
Hmm hur nära en ort med 10 000 invånare ska det vara? Priserna brukar stiga med ungefär √2 med närheten till orten :)
Annars är trakterna runt Åmål och Säffle ett trevligt ställe (bägge 10 000+) med gott om näraliggande (~20 km) småorter (2000+) nästan var du än hamnar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #9 skrivet: 26 aug-19 kl 21:00 »
Bollnäs-Edsbyn-Alfta och några mil kring dem är vackra trakter med bra odlingszon. Lite långt norrut för dig kanske men jag skulle kika en vända på det området.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #10 skrivet: 27 aug-19 kl 07:53 »
Lite  längre norrut än Gävle men mycket trevligt: Delsbo, nära Hudiksvall och Ljusdal

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #11 skrivet: 27 aug-19 kl 11:06 »
Roligt att det kommit många svar i tråden!
Ska kolla upp vad som finns till salu i runt era tips..

Ang mellansverige-funderingarna så kan det ju tolkas på olika sätt.
Därför beskrev jag också vilket område jag menade ;) Tyckte jag var tydlig.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #12 skrivet: 27 aug-19 kl 19:36 »
Roligt att det kommit många svar i tråden!
Ska kolla upp vad som finns till salu i runt era tips..

Ang mellansverige-funderingarna så kan det ju tolkas på olika sätt.
Därför beskrev jag också vilket område jag menade ;) Tyckte jag var tydlig.
jo,du var tydlig. jönköping _gävle vilket är en stor del av Sverige. dock inte mellansverige ;D då både götaland och svealand finns med helt eller delvis. mina tips ligger ju söder om jönköping eller i vart fall på lika breddgrad. Men gillar man Jönköping kan man lika gärna ge sig 10 mil till söderut till trakter där det fortfarande finns möjlighet att köpa ett lantställe till rimligt pris.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #13 skrivet: 27 aug-19 kl 20:59 »
Förresten, definiera vad du menar med liten gård och vad du tänkt dig för prisnivå om man skulle springa på något i lokalpressen, det är inte allt som hamnar på Hemnet.

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #14 skrivet: 28 aug-19 kl 09:30 »
Förresten, definiera vad du menar med liten gård och vad du tänkt dig för prisnivå om man skulle springa på något i lokalpressen, det är inte allt som hamnar på Hemnet.

:) tänker oss bostadshus gärna minst ca 90 kvm.. någon form av lada, uthus. Mark.. gärna inte mindre än 6000 kvm.. men gärna runt 1-2 ha.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #15 skrivet: 28 aug-19 kl 13:13 »
:) tänker oss bostadshus gärna minst ca 90 kvm.. någon form av lada, uthus. Mark.. gärna inte mindre än 6000 kvm.. men gärna runt 1-2 ha.

Det finns ju massor med gårdar i den storleken, från beboeliga med stort renoveringsbehov till väldigt gott skick, men med väldigt olika prisnivå, i de områden du är intresserad av.

Så hur mycket du har möjlighet att betala är viktigt. Berätta det, så blir det lättare att tipsa.

Sedan så är det ofta så, att det önskade läget, kanske är viktigare än storleken på bostadshuset?

Det går ju att bygga till, eller inreda flygelbyggnader för boende, om allt annat är "rätt".

Runt där jag bor, kan husen kosta från 650.000 med stora tomter på kanske 5000 kvm eller mer, upp till hur mycket som helst...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #16 skrivet: 29 aug-19 kl 11:13 »
Ett tips är att kolla när gårdar (alltså med mark) byter ägare. Ofta kan det röra sig om folk som är intresserade av marken, men inte husen. Kan man då kontakta nye ägaren och föreslå en avstyckning så kan man få till en liten fin "hästgård". Är det en skogsgård kan du kanske få stycka av alla åkerlappar. Lantmätaren är inte gratis, men efter några år har du glömt den kostnaden, så sätt gärna några fler stolpar så du får med det som är intressant för dig men ointressant för skogsägaren.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Var är trevligt att bo i mellansverige? Tipsa mig!
« Svar #17 skrivet: 31 aug-19 kl 08:42 »
Hmm hur nära en ort med 10 000 invånare ska det vara? Priserna brukar stiga med ungefär √2 med närheten till orten :)
Annars är trakterna runt Åmål och Säffle ett trevligt ställe (bägge 10 000+) med gott om näraliggande (~20 km) småorter (2000+) nästan var du än hamnar.
På tal om Åmål och Säffle så vill jag slå ett slag för småorterna kring Mellerud. Vi köpte ett hus för fritidsboende i ett av dessa samhällen för ca fem år sedan. Gångavstånd till barnomsorg och affär för helt ok priser. Vi har dessutom haft tur och inte drabbats av ömentalitet utan har jättebra grannar. Inte 10 000 invånare men från Mellerud så går det bra tågförbindelser till centralen i Gbg (drygt en timme).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser