Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande höna  (läst 11687 gånger)

rutrut

  • Inlägg: 7
Re:Liggande höna
« Svar #40 skrivet: 15 feb-06 kl 10:17 »
Har idag lyst de fem äggen under lilla Lisa. Samtliga har tydliga röda blodkärl. Nu är det bara att vänta till den fjärde mars.
A-M
Uppfödning av vita finullsfår. MV-fri samt kontrollansluten besättning.
På gården finns även ett par silkeshöns. Röda och viltfärgade.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #41 skrivet: 15 feb-06 kl 10:28 »
Härligt! Skönt för hönan att få sina små så hon kan få börja röra på sig igen också.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #42 skrivet: 20 feb-06 kl 10:59 »
Jag tror att vi fick en  :o kyckling igår (av 4 ägg). Det kan vara någon mer men hönan ligger kvar och har bara slängt ut ett trasigt ägg....Vi får hoppas att den lilla överlever. ;D

Hur går det ???
Jag kom hem från Afrika igår ( inte vågat smuggla några ägg därifrån... )
Våra duktiga "flickor" har under tiden ruvat fram 7 st. Brahmakycklingar !! ;D
De fick bara behålla 2 ägg var, så hur den 7:e kycklingen kom fram är konstigt...

Märklig känsla att ena dagen klappat på mkt välskötta gårdshöns ( o tvättat händerna ) som legat utsträkta i solen eller sandbadat under ett blommande mandelträd, för att sedan komma hem till 10 meter djup kall snö och pussa på mina egna höns i det svala växthuset..... MEN KYCKLINGARNA ÄR SKITSÖTA !!!

Frågat förut o frågar igen..... någon som vill ha/få några silverfärgade Brahmor till våren, kan tyvärr inte behålla alla.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:Liggande höna
« Svar #43 skrivet: 21 feb-06 kl 09:05 »
Har en höna som ligger på ägg i ett rede ca 30cm över backen.Ska jag sätta för nät eller ska jag sätta dit en ramp bara för kycklingarnaså de kan ta sig ner och upp?
Det kanske är bäst att ha för nät i början?
Redet är dubbelt-ca 40x100cm så det finns plats för hönan att gå upp och sträcka på sig samt plats för små mat och vatten skålar.
Om jag sätter dit nät,hur länge ska de bara vara där inne? ???

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #44 skrivet: 21 feb-06 kl 09:38 »
Så här gör jag till mina hönor: De får ligga kvar i det rede de själva valt och under ruvningen behövs inget nät. På kvällen före kläckning sätter jag fär ett fyrkantsnät som jag vikt så det passar i öppningen och inne i redet ställer jag två små undulatskålar till hönan: En med mat och en med sten i, så de små inte kan drunkna, med vatten i.
Dagen efter, då alla kycklingar är kläckta, tar jag ner hela familjen i ett rede på golvet, ger dem mat och vatten och sätter för nätet där istället. Har man inget rede går det bra med en kartong ställd på sidan. Efter några dagar vill hönan gå ut och då är det bara att ta bort nätet, kom bara ihåg att lägga stenar el. dyl så de små kan komma in i redet igen, ut går bra men då de ska in är de trötta och kalla så då orkar de inte hoppa. Kom också ihåg att mocka i bakre hörnet i redet efter hönan de dagar hon ligger stilla.

Lycka till, lita på hönan.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Liggande höna
« Svar #45 skrivet: 21 feb-06 kl 11:50 »
Anette, grattis till första kycklingarna!!  ;D

Det är något alldeles speciellt med de första man får.  :) Tänk att det kan bli något av de där äggen som hönan ligger på? Visst är det fantastiskt  :) Och visst är de söta  :)

Grattis igen!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Liggande höna
« Svar #46 skrivet: 23 feb-06 kl 10:50 »
Jag är oxå på väg att få smått nu.. (hoppas jag) men jag undrar ska jag flytta hönorna till en liten inhägnad i hönshuset ??? så dom får vara i fred från dom andra hönsen har 2 st damer som legat några dagar..  elelr ska dom ligga kvar i redena med risk för att bli bortjagade av dom andra... när dom går ut och äter så blir dom luggade och jagade av övriga flocken ändå räkans dom som dom främsta damerna i flocken...


love

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #47 skrivet: 23 feb-06 kl 13:29 »
Jag stänger aldrig in mina ruvhönor. Att de andra går in och värper i ruvredena är helt naturliga instinkter. De skrockar och burrar och beter sig "konstigt" då de är ute på golvet - det är därför de andra jagar dem och det är också helt naturligt.
Hedemororna SKA ha alla instinkter på plats så låt du dina hönor ligga ifred inne där de själva lagt sig.
Lycka till!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser