Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande höna  (läst 11703 gånger)

rutrut

  • Inlägg: 7
Liggande höna
« skrivet: 16 jan-06 kl 14:27 »
Min lilla Lisa, Silkeshöna har nu i c:a 3 veckor ruvat och lägger ej heller sedan 2 veckor några ägg. Hon ligger fastänn hon ej har ägg under sig. Lyfer upp henne tre gånger om dagen och ibland äter hon då. Börjar bli allvarligt oroad eftersom hon faller i hull. Vill inte ha kycklingar nu mitt i vintern.
Hjälp vad ska jag göra!
Anne-Marie
Uppfödning av vita finullsfår. MV-fri samt kontrollansluten besättning.
På gården finns även ett par silkeshöns. Röda och viltfärgade.

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #1 skrivet: 16 jan-06 kl 14:38 »
Jag har samma problem med en hedemorahöna som har legat nu i 3 veckor och jag vill heller inte ha kycklingar mitt i vintern.
Har också försökt lyfta ur henne men hon ger sig inte.
Varje morgon när jag kommer in med mat till dom hoppar hon ner och skriker åt dom andra (inkl tuppen) att hon ska minsann äta först. Dom andra väntar snällt tills hon är mätt och hoppar upp i redet igen sen äter dom andra så hon har inte magrat av än. Men jag tycker synd om henne när hon jobbar så...
Hon förstår inte att vi har ett rede där äggen faller ner en våning... :-[
Hon tror nog att alla (runt 11-15) ägg hon har lagt där ligger kvar under henne..

Så, jag bollar frågan vidare till någonannan som vet bättre...

Vad gör man?

/HT

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #2 skrivet: 16 jan-06 kl 19:16 »
Kan du inte ge henne 3-4 ägg? Då blir hon nöjd och du slipper få en stor kull nu.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Brethbacken

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #3 skrivet: 17 jan-06 kl 06:41 »
Kan du inte ge henne 3-4 ägg? Då blir hon nöjd och du slipper få en stor kull nu.

Nog är jag allt avundsjuk på dig .... ::)
Som får se kycklingar springa runt dina ben....men ..men

bea

  • Inlägg: 790
Re:Liggande höna
« Svar #4 skrivet: 17 jan-06 kl 08:03 »
jag hade nog också gett henne ett mindre antal ägg,
om du inte vill ha egna kycklingar så kanske någon du känner vill ha några kycklingar kläckta att då förmodligen hämta frammåt försommaren ;)
kolla också löss min mamma hade en gång en höna som låg och det var en hemsk syn med lössen det gick aldeles för fort... man ser ju inte deras beteende på riktigt samma sätt när dom "surar" om dom kliar sig eller så och man vill ju inte störa i onödan :)

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #5 skrivet: 17 jan-06 kl 08:11 »
Jag har bestämt mig. Hon ska få 4 ägg idag att ruva  ;D
Jag såg en tidigare tråd jag skrivit den 12 dec och hon ruvade redan då så hon har hållt på i 5 veckor nu....inte 3.
Man får hoppas att feb inte blir alltför kall. Vi har iof en ladugård som man kan värma upp bättre men jag vill inte flytta kycklingar.
Har fått för mig att kycklingar ska få växa upp i flocken direkt. Känns som det är det naturliga för dom. Finns säkert delade åsikter om detta.. ;)
Jag kan ju alltid sätta in en till värmekälla i hönshuset.
Spännande! Då blir vi med kycklingar om 21 dagar! (förhoppningsvis)

/HT

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #6 skrivet: 17 jan-06 kl 08:13 »
jag hade nog också gett henne ett mindre antal ägg,
om du inte vill ha egna kycklingar så kanske någon du känner vill ha några kycklingar kläckta att då förmodligen hämta frammåt försommaren ;)
kolla också löss min mamma hade en gång en höna som låg och det var en hemsk syn med lössen det gick aldeles för fort... man ser ju inte deras beteende på riktigt samma sätt när dom "surar" om dom kliar sig eller så och man vill ju inte störa i onödan :)

Hon har inte löss. Vi avlusade alla i somras och dom flyttade efter det in i ett nytt hönshus och vi har inte sett några löss sedan dess  ;D

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #7 skrivet: 17 jan-06 kl 08:33 »
Kom precis på en sak. Hönan ligger i de höga värpredena (ca 1 meter högt). Kan kycklingarna ta sig ner själva därifrån (typ hoppa?) eller måste man snabbt lyfta ner dom så dom inte ramlar ner? Föredrar ruvande hönor på lite lägre höjd... :-\

/HT

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #8 skrivet: 17 jan-06 kl 11:24 »
Jag har två rader reden och alla hönornan föredrar att ruva i de som sitter högt så jag gör på följande sätt:
Kvällen d. 20:e dygnet sätter jag in två små undulatskålar med vatten + en sten i den ena och mat i den andra i de främre hörnen av redet. För öppningen till redet sätter jag ett fyrkantsnät som jag vikt så det är bara att sätta dit och det sitter fast.
Dagen efter öppnar jag, kollar ägen och tar bort skalen efter ev. kläckta kycklingar, bajs bakom hönan och fyller på i skålarna. Sedan sätter jag på nätet igen.
Då alla ägg är kläckta flyttar jag ner hönan med bebisar i ett av de undre redena. Jag sätter ner en eller ett par kycklingar först och sedan mammans och övriga små, då är det inga problem att få henne att acceptera det nya redet och lägga sig där. Så flyttar jag ner skålar och nät och sköter dem på samma sätt som däruppe med påfyllning av mat och vatten + mockning bakom hönan. Hon brukar gå ut och stärcka på sig edan jag gör dessa saker. Efter några dagar då hönan visar att hon vill stanna därute och kycklingarna förljer efter tar jag bort nätet, lägger en tegelsten utanför så kycklingarna når att komma in och ställer skålarna utanför redet, sedan klarar de sig själva.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #9 skrivet: 17 jan-06 kl 11:34 »
Tack Kicki!
Men redet hönan ligger i är tyvärr förlitet för att man ska få plats med matskålar därinne. Men man kanske kan ta kaninskålar som man hänger på nätet istället?

Flyttar jag hönan nu kanske hon bara går tillbaka upp till redet.
Hon har ju legat där rätt många veckor utan att hon har "sett" några ägg där.

Jag ska försöka.
Tack!

/HT

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Liggande höna
« Svar #10 skrivet: 17 jan-06 kl 11:38 »
Jag har haft hönor som ruvat i reden nästan två meter över marken. De hoppade ner med sina kycklingar utan problem, de är så lätta och duniga.
Lycka till!!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #11 skrivet: 17 jan-06 kl 12:22 »
Viisst klarar de att hoppa ner men risken med höga reden är att någon liten kan råka ramla ner i förväg och då fryser den snabbt ihjäl.
Kaninskålarna är för stora och djurpa. Då kan kycklingarna drunkna. De skålar jag pratar om är mindre än kaninskålarna så de får säkert plats. De är bara ca. 4 cm. i diameter och kanske 3 cm. höga
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #12 skrivet: 17 jan-06 kl 15:07 »
Jag brukar flytta ner mor o barn till en "banankartong" på golvet när alla kommit ut ur äggen.
Ställer lådan lite avsides, så att de andra hönsen inte behöver gå precis där lådan står, den stolte fadern brukar dock trippa dit då o då o kolla i i lådan...
Det gör mig alldeles varm i hjärtat.. :-[

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

rutrut

  • Inlägg: 7
Re:Liggande höna
« Svar #13 skrivet: 18 jan-06 kl 09:37 »
Har hört att man kan stänga in hönan tillsammans med tuppen i 2 dygn utan mat och vatten för att få hönan att sluta ligga. Men det verkar lite hårt tycker jag! Finns det någon som har provat?
Får nog iallafall lägga några ägg under henne. Hoppas bara att de jag lägger där är befruktade. Har bara 2 hönor till. Vore ju hemskt om hon låg förgäves.
Uppfödning av vita finullsfår. MV-fri samt kontrollansluten besättning.
På gården finns även ett par silkeshöns. Röda och viltfärgade.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Liggande höna
« Svar #14 skrivet: 19 jan-06 kl 10:08 »
Jag tycker det är djurplågeri!

Om du lägger en fyra-fem ägg så är det nog säkert något befruktat. Har du någon stark ficklampa eller en stillbildsprojektor kan du lysa äggen efter 5 dagar för att se om de är befruktade eller ej. Är de inte så är det bara att lägga nya ägg under henne, det gör inte henne nåt att ligga en vecka extra. Om hon ligger tiden out och det inte blir nåt så har hon i alla fall fått ligga, som hon ville, och sörjer mindre än du gör. För henne är det naturligt att inte alla kullar går fram, det är vi människor som inte tycker det. Skulle det så vara och hon ändå känner att hon orkar en kull till så ligger hon kvar och du kan då alltså direkt lägga nya ägg under henne. Om du ger henne mäjligheterna så reglerar hon det själv efter sin ork coh lust. Lita på hennes instinkter och på att hon vet vad hon gör, för det vet hon, så brukar det funka bra.  :)
Lycka till!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #15 skrivet: 20 jan-06 kl 10:45 »
Jag har läst o varit så nöjd med att jag har hönor som inte är så stolliga att de lägger sig o ruvar i jan/feb... ;)
Nu ligger Helga parkerad i ett rede o tänker bli mamma igen... det är nu den 20:e jan... ::)
Vet inte om det blir något, har en ganska ung o lite "fjollig" tupp..
Om det blir resultat..
Någon som är intr. av Silverfärgade Brahmor till våren ?
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #16 skrivet: 20 jan-06 kl 10:48 »
Jag har läst o varit så nöjd med att jag har hönor som inte är så stolliga att de lägger sig o ruvar i jan/feb... ;)
Nu ligger Helga parkerad i ett rede o tänker bli mamma igen... det är nu den 20:e jan... ::)
Vet inte om det blir något, har en ganska ung o lite"fjollig" tupp..
Om det blir resultat..
Någon som är intr. av Silverfärgade Brahmor till våren ?
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

hönstanten

  • Gäst
Re:Liggande höna
« Svar #17 skrivet: 20 jan-06 kl 10:53 »
Jag har läst o varit så nöjd med att jag har hönor som inte är så stolliga att de lägger sig o ruvar i jan/feb... ;)
Nu ligger Helga parkerad i ett rede o tänker bli mamma igen... det är nu den 20:e jan... ::)
color]

HaHaHa ;D
Så kan det gå  ;)
Då blir vi med kycklingar ungefär samtidigt då! Undrar om rutrut också la några ägg under hönan.

/HT

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #18 skrivet: 20 jan-06 kl 10:58 »
Varför blev det två inlägg... ?
Om det nu blir resultat i värpredet, så har min lilla mamma en hel del att göra när hon kommer upp hit i febr.
Jag, barnet o maken sticker till Marocko o modern skall vara hund/katt/vaktel/höns o förhoppningsvis "kycklingmamma"  ;D

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Liggande höna
« Svar #19 skrivet: 20 jan-06 kl 12:03 »
Försöker igen...
Visst är hon fin min "Helga" ? ....

Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser