Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna unghöns, vad göra?  (läst 1119 gånger)

Andris Fågelviskare

  • Inlägg: 0
  • Fågelviskare i rävens totem
    • -
Kräsna unghöns, vad göra?
« skrivet: 05 nov-14 kl 12:18 »
Jag har en grupp på fem unga Blommehöns, som har fått för sig att en massa "normal" hönsföda inte duger till dem. Jag ger dem helsäd (havre, vete, korn) som basföda, och av hushållsrester äter de bröd, pasta, ris och kokt potatis, samt någon gång fisk eller kött. De ratar däremot alla typer av grönsaker, rotfrukter och frukt (t.ex. äpple). Nu senast har jag sett att de äter betydligt mindre av helsäden också. De äter däremot gladeligen vilda växter (gräs, klöver, maskros etc.) samt daggmaskar och sniglar som de hittar själv när de får gå fritt. Är lite orolig för att de inte ska få i sig allt de behöver när vintern kommer, och jag vill inte ge dem köpt färdigfoder. Har funderat på att ge dem mindre av det som de brukar äta, och se om hunger får dem att käka annat, men vet inte hur det funkar då vädret är kallt och blött, och de dessutom är i en tillväxtperiod. Har någon tips på hur jag kan bota "kräsenhet"?

/Andris
Voices of the forest, whisper of ancient memories.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kräsna unghöns, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-14 kl 14:02 »
Kycklingar har en period då de äter kopiöst mycket, i  synnerhet tuppkycklingar. När de börjar bli vuxna avtar aptiten betydligt. Vuxna, icke ruggande och icke värpande höns  behöver inte så kraftig utfodring.
Höns kan också vara misstänksamma mot  fodermedel som de inte känner igen,  och är de inte hungriga bryr de sig inte om att testa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser