Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmningsfråga  (läst 1155 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Svärmningsfråga
« skrivet: 25 aug-20 kl 06:03 »
Hur kommer det sig att bin som svärmar sätter sig i en tillfällig klunga emedan spejarbina letar upp en bättre bostad? Vore det inte rationellare för bina att skicka ut spejarbina medan man fortfarande bor kvar i kupan, för att sedan kunna flyga direkt från gamla till nya bostaden...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmningsfråga
« Svar #1 skrivet: 25 aug-20 kl 10:50 »
Det gör de. De vet vart de ska. Första hållplatsen som är typ en gren av något slag några meter från kupan är oftast bara en stund, tills alla som ska med har samlat sig. Jag har sett det två gånger, och andra gången hann jag ta en papplåda, jag bröt av grenen de hängde och la ner den i lådan. Får man med drottningen går det bra. Svärmen häller man ner i ny kupa.

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Svärmningsfråga
« Svar #2 skrivet: 13 nov-20 kl 23:41 »
Jag har också uppfattningen om att den drottning som sjunger ihop en svärmar flyger till en tillfällig plats där drottningen är kvar med en grupp och enskilda individer flyger i  en mängd olika riktningar och markerar intressanta platser dit övriga bin fattar en uppfattning om det är en bra att kolonisera dvs att det blir en mer eller mindre demokratisk röstning om vad som är ett bra hem, sen när den stora massan valt ett hem så flyger drottning etc dit och koloniserar den.
Jag tror svärmar gruppen kan ibland hänga i en planka/elkabel i flera dagar innan dom hittar ett nytt hem, en hel dag iaf.
Jag tror att när det är två drottningar i en kupa och svärmar drottningen sjunger sin svärmar sång så är dom i ett hem och protokollet är att ge sig av vilket är nog med arbete att få till så det finns inte riktigt utrymme för att dra igång en plan om att hitta ett hem. Dessutom så kan bin nog inte riktigt ge sig av så många kilometer åt gången för att hitta ett nytt hem utan om man svärmar iväg som grupp i en riktning som är kanske 2 km bort från bikupan så kan dom ifrån den punkten leta upp ett nytt hem som är kanske 2 km bort från den punkt där svärmen tillfälligt befinner sig så att nya kolonier inte konkurrerar om maten med den gamla bikupan.
Mycket teorier blir det men man kan inte göra så mycket mer än att fantisera om hur deras värld fungerar  ;D

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmningsfråga
« Svar #3 skrivet: 16 nov-20 kl 09:01 »
Jag har också uppfattningen om att den drottning som sjunger ihop en svärmar flyger till en tillfällig plats där drottningen är kvar med en grupp och enskilda individer flyger i  en mängd olika riktningar och markerar intressanta platser dit övriga bin fattar en uppfattning om det är en bra att kolonisera dvs att det blir en mer eller mindre demokratisk röstning om vad som är ett bra hem, sen när den stora massan valt ett hem så flyger drottning etc dit och koloniserar den.
Jag tror svärmar gruppen kan ibland hänga i en planka/elkabel i flera dagar innan dom hittar ett nytt hem, en hel dag iaf.
Jag tror att när det är två drottningar i en kupa och svärmar drottningen sjunger sin svärmar sång så är dom i ett hem och protokollet är att ge sig av vilket är nog med arbete att få till så det finns inte riktigt utrymme för att dra igång en plan om att hitta ett hem. Dessutom så kan bin nog inte riktigt ge sig av så många kilometer åt gången för att hitta ett nytt hem utan om man svärmar iväg som grupp i en riktning som är kanske 2 km bort från bikupan så kan dom ifrån den punkten leta upp ett nytt hem som är kanske 2 km bort från den punkt där svärmen tillfälligt befinner sig så att nya kolonier inte konkurrerar om maten med den gamla bikupan.
Mycket teorier blir det men man kan inte göra så mycket mer än att fantisera om hur deras värld fungerar  ;D

Väldigt mycket gissningar och teorier här! Jag vill enbart bemöta två direkt felaktiga påståenden.

1. Drottningen sjunger inte ihop till en svärmning! Däremot utstöter drottningar ibland ljud inför svärmningen, men dessa ljud styr inte över arbetsbinas lust att svärma.

2. En bisvärm flyger inte 2 km bort från kupan, hänger sig i en klase och flyttar sig därefter ytterligare 2 km bort.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmningsfråga
« Svar #4 skrivet: 16 nov-20 kl 14:10 »
2. En bisvärm flyger inte 2 km bort från kupan, hänger sig i en klase och flyttar sig därefter ytterligare 2 km bort.

Nej, men det finns ju i och för sig ett mindre vanligt specialfall, och det är när de lämnar fullständigt för att de måste av någon anledning. I ett sådant fall skulle de kunna vara tvungna att göra något liknande. Men det är egentligen inte en svärm, för de svärmar inte, de flyr.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmningsfråga
« Svar #5 skrivet: 16 nov-20 kl 15:55 »
Men det är egentligen inte en svärm, för de svärmar inte, de flyr.

Precis... Jag utgick ifrån bisvärmar generellt, vilket ju gäller de allra allra flesta gångerna bina svärmar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Svärmningsfråga
« Svar #6 skrivet: 18 nov-20 kl 00:37 »
Svärmen går iväg till en plats i närheten, först då börjar ett par hundra spejarbin var och en för sig att leta ny bostad, kommer tillbaks och annonserar tänkbara boplatser genom bidansen, en ”diskussion” följer och när enighet nås sätter svärmen av mot den nya bostaden. Det vore nog svårt för bina att göra detta val medan de fortfarande är kvar i gamla bostaden bland alla andra bin som inte ska följa med svärmen och spejarbin som dansar bidansen för att visa på bra nektarkällor. Svärmen måste nog separera sig från de kvarvarande bina innan bostadsfrågan kan börja lösas.
https://www.youtube.com/watch?v=sX8B135Ypq8
« Senast ändrad: 18 nov-20 kl 00:47 av carusogugge »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser