Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvbrädor  (läst 2861 gånger)

AndersT

  • Inlägg: 154
Golvbrädor
« skrivet: 12 apr-06 kl 20:46 »
Vet inte om jag ställer frågan på rätt forum, men här finns ju iallafall några som sågar eget virke. Har ett antal granar som jag håller på att såga upp och tänkte såga upp en del till blivande golv. Fungerar det med gran till golvbrädor och vilken dimension ska de sågas i för att de ska kunna hålla en normal belastning. Vill gärna veta, från någon med EGEN erfarenhet, hur dessa brädor ska torkas och hur länge, för att dom inte ska börja vrida sig osv när dom väl ligger på plats.

fushion

  • Gäst
Re:Golvbrädor
« Svar #1 skrivet: 12 apr-06 kl 21:01 »
28x145 färdighyvlat är OK  :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Golvbrädor
« Svar #2 skrivet: 02 maj-06 kl 12:59 »
Det svåra med golv, enligt min erfarenhet, är att torka det tillräckligt innan man spikar det. Det klassiska knepet är att lägga det löst (eller bara fasthållet med lister) ett par år. Det borde jag gjort på mitt köksgolv. Men man vill ju använda köket med en gång... Sedan slå ihop springorna lite mer och fästa ordentligt när man tror att fuktnivån är "normal" för platsen. Har man breda brädor blir det extra besvärligt. Med lite smalare så blir det fler skarvar som kan ta upp rörelserna.

28x145 är bra.

Men gärna tjockare brädor, men smalare. Gå gärna upp till ca 1 1/2 tum i tjocklek om du kan och det passar. Men gå gärna ner i bredd så blir det lättare att få det bra.

A.
« Senast ändrad: 02 maj-06 kl 13:03 av (Anders) »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser