Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bura drotting  (läst 4404 gånger)

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
Bura drotting
« skrivet: 30 jun-19 kl 18:22 »
Det här med drottningbyte kan man ju diskutera i all evighet och det finns många sätt!

Men, vad är er erfarenhet av att sätta gamla drottningen i en bur när det gäller viseceller? Är det regel eller undantag att de bygger sådana? Finns det någon tidsaspekt (förutom att de inte kan längre när det inte finns unga larver) att ta hänsyn till?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #1 skrivet: 30 jun-19 kl 22:29 »
Om den gamla drottningen fortfarande lägger gott om ägg så hade jag gjort en avläggare med henne och 3-4 ramar med bin och yngel, resten helst utbyggda ramar och drivfodring så att du klämmer ut det sista av henne, sedan så tillsätter du puppan i samma veva i moder samhället som när drottningen försvinner/ låter dom behålla svärmcellen/ låter dom dra upp en ny vise (börjar bli lite sent för detta).
Avläggaren kan användas till mycket, bygga nytt samhälle, för att bygga bin till övervintringen och när det är dax att invintra så nyper du den gamla och slår ihop samhällena eller till att spara den gamla drottningen , går det åt helsike med den nya så har du den gamla som reserv tills du får tag i en färdig parad/ övervintra henne ett år till.
Lite beroende på var du har dina bin så är det nu dåligt eller inget drag i vissa områden så du behöver drivfodra för att det skall hända något med ev avläggare eller nya drottningen.
« Senast ändrad: 01 jul-19 kl 05:12 av hofboss »

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #2 skrivet: 01 jul-19 kl 11:37 »
Om den gamla drottningen fortfarande lägger gott om ägg så hade jag gjort en avläggare med henne och 3-4 ramar med bin och yngel, resten helst utbyggda ramar och drivfodring så att du klämmer ut det sista av henne, sedan så tillsätter du puppan i samma veva i moder samhället som när drottningen försvinner/ låter dom behålla svärmcellen/ låter dom dra upp en ny vise (börjar bli lite sent för detta).
Avläggaren kan användas till mycket, bygga nytt samhälle, för att bygga bin till övervintringen och när det är dax att invintra så nyper du den gamla och slår ihop samhällena eller till att spara den gamla drottningen , går det åt helsike med den nya så har du den gamla som reserv tills du får tag i en färdig parad/ övervintra henne ett år till.
Lite beroende på var du har dina bin så är det nu dåligt eller inget drag i vissa områden så du behöver drivfodra för att det skall hända något med ev avläggare eller nya drottningen.

Tack för svaret men det var inte svar på det jag frågade!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #3 skrivet: 01 jul-19 kl 14:14 »
Tack för svaret men det var inte svar på det jag frågade!

Vi är nog flera som inte riktigt känner att vi har begripit frågan. Går det att göra frågeställningen tydligare?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #4 skrivet: 01 jul-19 kl 14:23 »
Jag gissar att det kan handla om att tillsätta en parad drottning, genom att spärra gamla drottningen först. Detta för att samhället då ska känna behov av att byta drottning, den gamla är där och avger feromon, men fungerar dåligt., eftersom hon är i bur. Samhället ska då lättare acceptera den nya drottningen, när den gamla tas bort.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #5 skrivet: 01 jul-19 kl 16:30 »
Vi är nog flera som inte riktigt känner att vi har begripit frågan. Går det att göra frågeställningen tydligare?

Absolut!

Frågan är alltså: om man burar en drotting i sitt samhälle några dagar, bygger de i regel eller som undantag viseceller då? Alltså medans drottningen sitter i buren?

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #6 skrivet: 01 jul-19 kl 16:32 »
Jag gissar att det kan handla om att tillsätta en parad drottning, genom att spärra gamla drottningen först. Detta för att samhället då ska känna behov av att byta drottning, den gamla är där och avger feromon, men fungerar dåligt., eftersom hon är i bur. Samhället ska då lättare acceptera den nya drottningen, när den gamla tas bort.

Precis, är alltså inte intresserad av förslag på hur man istället ska göra utan vill höra era erfarenheter av det jag frågade om!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #7 skrivet: 01 jul-19 kl 16:38 »
Absolut!

Frågan är alltså: om man burar en drotting i sitt samhälle några dagar, bygger de i regel eller som undantag viseceller då? Alltså medans drottningen sitter i buren?

Burar du en drottning i sitt samhälle några dagar så har bina som regel inga behov av att bygga några drottningceller. Det är väldigt sällan/endast under vissa omständigheter som de bygger drottningceller när hon har spärrats in i bur, såvida hon och buren är kvar i yngelrummet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #8 skrivet: 01 jul-19 kl 17:04 »
Precis, är alltså inte intresserad av förslag på hur man istället ska göra utan vill höra era erfarenheter av det jag frågade om!

Vill du inte ens höra andra förslag, även om de är bättre? För det är inte säkert att den här metoden är den bästa. Målet är ju att lyckas med en drottningtillsättning

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #9 skrivet: 01 jul-19 kl 19:02 »
Burar du en drottning i sitt samhälle några dagar så har bina som regel inga behov av att bygga några drottningceller. Det är väldigt sällan/endast under vissa omständigheter som de bygger drottningceller när hon har spärrats in i bur, såvida hon och buren är kvar i yngelrummet.

Tack! Det borde ju öka chansen för antagande avsevärt om hon suttit där i 4-5 dygn innan man plockar bort henne och ersätter med den nya i utätningsbur eller påsticks-bur då?

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #10 skrivet: 01 jul-19 kl 19:06 »
Vill du inte ens höra andra förslag, även om de är bättre? För det är inte säkert att den här metoden är den bästa. Målet är ju att lyckas med en drottningtillsättning

Det är delvis målet, fast jag ska inte göra någon tillsättning nu, jag ville höra andras erfarenheter av en metod jag funderat på!

Tycker det är ett stort problem att trådar ”kapas” och börjar handla om något helt annat.
Jag vill naturligtvis lyckas med drottningtillsättning när jag nu ska göra det och att det finns olika metoder antyder ju att den ”bästa” är olika beroende på situation!

Nu var ambitionen att diskutera just detta!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #11 skrivet: 01 jul-19 kl 20:58 »
Tack! Det borde ju öka chansen för antagande avsevärt om hon suttit där i 4-5 dygn innan man plockar bort henne och ersätter med den nya i utätningsbur eller påsticks-bur då?

Ehhh, nej, hur tänker du nu? Är du inne på ett stilla byte eller??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #12 skrivet: 01 jul-19 kl 21:00 »
Jag vill naturligtvis lyckas med drottningtillsättning när jag nu ska göra det och att det finns olika metoder antyder ju att den ”bästa” är olika beroende på situation!

Den bästa metoden är alltid den bästa oavsett situation av vad jag erfarit. Men den vill du inte höra om jag tolka trådens innehåll rätt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #13 skrivet: 01 jul-19 kl 21:14 »
Ehhh, nej, hur tänker du nu? Är du inne på ett stilla byte eller??

Nej alltså att man burar gamla drottningen 4-5 dagar innan den nya anländer och då byter man plats på burarna!

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #14 skrivet: 01 jul-19 kl 21:16 »
Den bästa metoden är alltid den bästa oavsett situation av vad jag erfarit. Men den vill du inte höra om jag tolka trådens innehåll rätt?

Efter den teasern får du gärna berätta ;)

Men, faktum kvarstår ju att ordspråket ”fråga 10 biodlare, få 11 svar” ju stämmer.

Så om det vore så enkelt, varför diskuteras drottningbyten i det oändliga på forum och i FB-grupper?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #15 skrivet: 01 jul-19 kl 21:19 »
Nej alltså att man burar gamla drottningen 4-5 dagar innan den nya anländer och då byter man plats på burarna!

Verkar omständigt och krångligt. Samtidigt som det inte skulle förbättra procenten lyckade byten det minsta, med viss reservation för hur gammal den förra drottningen är.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #16 skrivet: 01 jul-19 kl 21:25 »
Verkar omständigt och krångligt. Samtidigt som det inte skulle förbättra procenten lyckade byten det minsta, med viss reservation för hur gammal den förra drottningen är.

Ok! Bör de inte stå utan möjlighet att dra upp egen och därmed ”tvingas” anta henne?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #17 skrivet: 01 jul-19 kl 22:13 »
Ok! Bör de inte stå utan möjlighet att dra upp egen och därmed ”tvingas” anta henne?

Nu börjar det brännas......  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #18 skrivet: 01 jul-19 kl 22:18 »
Nu börjar det brännas......  ;)

Så vad skulle göras annorlunda?

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #19 skrivet: 02 jul-19 kl 20:07 »
Verkar omständigt och krångligt. Samtidigt som det inte skulle förbättra procenten lyckade byten det minsta, med viss reservation för hur gammal den förra drottningen är.

Så hur gör du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser