Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal ägg i träckproven???  (läst 15012 gånger)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #20 skrivet: 19 maj-11 kl 12:06 »
Sicka fjuttvärden ni har  ;D om man nu kan skämta om parasiter.

Mitt träckprov i augusti förra året på lammen visade på Trichostrongylida 1400/1850, Chab/Oes 0/600, Nema.Fili. 0/200 och förekomst av ägg från Haemonchus 90% i Saml1 & Saml2.

Jag hade ingen hälsopåverkan på djuren (eller slaktpåverkan) så jag fick rådet att avvakta avmaskning till efter installning, med Normectin.

Träckprovet nu i april (före betessläpp) visade på 0 i förekomst rätt över. I år kommer jag att göra träckrovet på lammen efter en dryg månad på betet eftersom det uppenbarligen fanns ett problem förra året. Förhoppningsvis har alla magmaskar dött en kvalfull död på betet i vinter, men man kan ju inte veta.......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #21 skrivet: 20 maj-11 kl 07:29 »
Provar igen; hjälper sly och löv mot mask? Allt eller vissa sorter?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #22 skrivet: 20 maj-11 kl 08:16 »
Jag skulle ju aldrig förlita mig på att sly eller löv HJÄLPER mot mask, däremot är det tveklöst så att om fåren har ett naturligt bete med tillgång till partier med buskar, träd och sly så blir parasittrycket hos fåren mycket mindre - maskarna klättrar ju inte i träd  ;D

Det är med andra ord en bra förebyggande åtgärd att se till att de har tillgång till buskar och sly, men är de väl infekterade i tillräckligt hög grad så är det avmaskningsmedel som gäller.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #23 skrivet: 20 maj-11 kl 08:32 »
Du har mycket rätt i vad du skriver svekhult-ia,  faktum är också att detta betesförfarande, samt att man inte har för små beten osv. förhindrar att värdena blir höga.
Att inte avmaska i onödan ger fåren ett bättre själv-försvar mot parasiterna. Naturligt sett, så vill ju inte parasiterna döda värddjuren 8) för då dödar de sig själva också. Allt i naturen eftersträvar balans. Det är vårt hållningssätt + rundflyttning av djur som slår ut immunförsvaret och gör dem mer mottagliga för diverse åkommor.
Vuxna djur kan som regel hantera parasiter själva. Lammen måste bygga upp försvaret. De klarar detta bättre ju längre de kan gå hos tackan. Dels lär hon lammen födosök, men ger ofta di i omkring 6 mån. Vi vet ju att detta stärker människors immunförsvar och minskar överreaktioner mot födoämnen o.d. Djuren fungerar liknande.
Den typen av hårt framdrivna djur vi skapar idag har oftast stora brister i immunförsvaret, samt att man tränger ihop dem för tätt (i stallar och betesfållor). Själv har jag svårt att se ekonomi i detta.
Vi har haft problem med Haemonchus, men trots att vi aldrig följt djurhälsovårdens rek. för hur man bekämpar detta, så visar inte djuren några tecken längre på smitta. (Hur vi gjort? - Vår egen hemlighet >:D)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #24 skrivet: 20 maj-11 kl 10:46 »
Rent praktiskt borde det ju vara så att om djuren har väldigt stora strövytor med blandad vegetation så skulle det betyda att parasittrycket blev väldigt litet och därmed hanterbart, och så är det säkert också i många fall.

Dock vet jag speciellt ett exempel på en besättning som hade ultimata betesförhållanden på en stor militär mark, där fåren verkligen vandrade och hade alla möjligheter till ett naturligt liv - dessutom med lite nöt och häst på samma markområde i sambete.

De hade dock stora problem med parasiter de också, och då är ägaren ändå en gammal erfaren fårbonde med extensiv uppfödning som verkligen gjorde allt för att få de positiva effekter dessa förutsättningar borde kunnat ge.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #25 skrivet: 20 maj-11 kl 11:56 »
Vi fick 0 på alla mätvariabler i år (april).
Avmaskning med Valbazen mot stora leverflundran (slaktfynd) i jan.
Ekologiskt.
Fem olika beten. Nylammade tackor samt just avvanda lamm går på beten där inga får gått på 6-12 månader.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #26 skrivet: 22 maj-11 kl 09:38 »
Tack, Alla som har delat med er av resultatet på era träckprov!!!
Mina brukar ligga runt 150-400 trichostrongylida, och ca 50-100 Cab/oes. Då vet jag att det ligger inom normaliteten att ha det så!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #27 skrivet: 26 maj-11 kl 14:52 »
Behöver lite hjälp här..

har lustläst denna tråden för tt våga mig på att ta prov på mina får.. är ju rel ny på området!

Skickade in prover tagna från 2 tackor och 1 lamm, samlingsprov. De har precis kommit ut på bete, avföringen va ju rätt lös..

Och jag har idag fått svaret, från vidilab. Där står bara, samling EPG (betyder??) 0 och under förekomst mag tarmmask, art och typ är det bara ett streck..
Betyder det då att de är helt fria då eller?? Fattar nada  :-[

Ja nu får jag väl skämmas lite, men som sagt, alla är vi ju gröna nån gång  ;)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #28 skrivet: 26 maj-11 kl 14:59 »
HMmm.. såg nu att provet ankom IDAG, men skickade det i förrgår.. La det på lådan precis innan tömmning.. Kan det ha kommit bort på vägen och därför 0??

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #29 skrivet: 26 maj-11 kl 15:04 »
Ring och fråga dom på Vidilab (om det är dit du skickat dina prover...) De brukar vara jättebra, på att svara på alla möjliga och omöjliga frågor ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #30 skrivet: 26 maj-11 kl 22:27 »
De brukar lämna provsvar dagen efter provet kommit till dem, så det stämmer säkert. Låter som om du inte har några parasiter. Grattis!

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #31 skrivet: 03 aug-11 kl 16:06 »
1 juni hade mina får 50 Trichostrongylidae och 50 chabertia. Vet på Vidilab sa att det inte var nödvändigt att avmaska men nu vill jag göra det då dom har blivit lösa i magen o har varit det någon tid. Vad skall man använda?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #32 skrivet: 03 aug-11 kl 18:33 »
Valbazen om du inte har stora magmasken (vilket du inte verkar ha...) Om du har stora magmasken så ska du använda Ivomec. Ivomec är inte lika bredspektrigt som Valbazen, men har fördelen att det tar stora magmasken...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #33 skrivet: 03 aug-11 kl 21:24 »
Valbazen om du inte har stora magmasken (vilket du inte verkar ha...) Om du har stora magmasken så ska du använda Ivomec. Ivomec är inte lika bredspektrigt som Valbazen, men har fördelen att det tar stora magmasken...

Jag ringde min vet i dag. Han kan nog inget om får för han fick slå upp det o sa att jag skulle ta Ivomec men det trodde jag inte var nödvändigt så därför frågade jag. Jag ringer fårhälsovården i morgon o pratar med dom. Så får min vet skriva ut det dom rekommenderar.

Om det finns stora magnasken så skriver Vidilab det på rapporten hoppas jag?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Antal ägg i träckproven???
« Svar #34 skrivet: 04 aug-11 kl 09:43 »
Ja, det gör dom!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser