Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skala havre  (läst 4693 gånger)

Daniel_Hammar

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Skala havre
« skrivet: 19 dec-19 kl 08:59 »
Jag är helt ny på forumet och kanske inte har fattat hur man söker. Jag har i alla fall inte lyckats hitta svar på min fråga. Jag är nybörjare på det här med odling av säd och håller på att i mycket liten skala prova mig fram vad jag kan odla på min gård i kargare klimat. Jag odlade lite roslags svarthavre, vårvete från Dalarna och korn från Jämtland i mycket liten skala under föregående odlingssäsong. Vetet gick bra att tröska manuellt (metoden var enklast tänkbara: med händerna), och gav något som jag skulle kunna mala och baka bröd på om jag vill och skulle odla i lite större skala och utvecklade tröskningsmetoden. Havren växte på bra, men jag är osäker på om den hann mogna ordentligt. I vilket fall som helst kunde jag inte tröska den enkelt manuellt då skalen sitter hårt. Hur gör man för att tröska/skala havre egentligen? Jag tänker mig att resultatet ska gå att pressa gryn av eller ätas som det är.

Helge Sonntag

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Skala havre
« Svar #1 skrivet: 23 sep-20 kl 21:37 »
Hej Daniel
Såg din fråga när jag letade information om hur jag ska få bort skalen på havren. Jag odlar också havre, nakenhavre i mycket liten skala men det blir rätt mycket skal kvar och därmed oätliga - skalen är ju för hårda och man får bara spotta och spotta.
Om du har hittat nåt sätt att skala havren själv så hör av dig! skulle gärna använda egna havren till gröt och bak och inte bara ge djuren.

Hälsar Helge Sonntag från Sågmyra. helge@sonntag.se, tel 072 368 32 12

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skala havre
« Svar #2 skrivet: 24 sep-20 kl 06:07 »
Bilden visar en variant på hur man kan skala http://knowledgeweighsnothing.com/wp-content/uploads/2013/06/homemade-threshing-machine.jpg

Den har en gummiduk i den yttre cirkeln som är fastsatt i trumman. Maskinen är öppen på bilden, men man ser gångjärnen till locket och låsen på delen med veven om man tittar ordentligt. Inne i maskinen sitter ytterligare en gummiduk som inte sitter fast utan kan vevas runt med handtagen. gummidukarna nöter mot varandra och spannmålen som då nöter av skalen.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skala havre
« Svar #3 skrivet: 24 sep-20 kl 13:27 »
Jag har för mej att havren rostades förr, i en rostpanna. Därefter gnuggades skalen loss och kärnorna krossades, varpå skalen kunde sållas bort. Metoden kallades att man skrädde havren därför kallades havren Skrädhavre.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser