Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta timmerhus innan oljning.  (läst 11391 gånger)

Svartnorabon

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
Tvätta timmerhus innan oljning.
« skrivet: 14 jun-18 kl 22:45 »
 
Hej.

Jag bor i ett timmerhus från -74. Nu är det dags att olja igen, problemet är att jag får svartmögel på stockarna cladosporium.
Ska väl säga att huset aldrig är målat och kommer inte att bli det, som längst kan jag sträcka mig till ljus tjärolja, att måla timmer falurött är en SYND!  ;)

Försökte lägga upp en bid men den va för stor och ja vet inte hur man minskar den  ???


Förra gången körde jag med stålborste på vinkelslipen och det blev rätt ok, lite marmorerat då man inte kom åt överallt.

Den här gången har jag provat att tvätta och började med gäststugan. Har provat allsköns dyra medel som Japes prick-fritt med tycker resultatet blir lika bra med Yes blandat med kaustiksoda och vatten och en spottstyver av priset mot medlen.

Men, det är ju ett slit utan dess like plus att det ska torka plus att man är lite harig över fukskador även om jag kör med trädgårdsslang, kåken är ju gammal så det kan ju glesa lite. trycker in isolering där ja hittar men man har ju missat nån som man lyckas spruta på. Fördelen är att man "kommer in" bättre i sprickor och så.

Är det nån fler därute som oljar sitt timmerhus och hur gör ni, husmorstips på svartmögelrengöring mottages tacksamt  :)
Det tar tid när man ska lära sig samtidigt  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #1 skrivet: 14 jun-18 kl 23:08 »
Prova Biltemas "Alg-och-mögeltvätt", den brukar fungera bra. I synnerhet ihop med varmvatten och om man tvättar en dag då timmerstommen är ordentligt solvarm.

Att blanda diskmedel med t ex NaOH (kaustiksoda) är inte att rekommendera. Modernt handdiskmedel fungerar bäst vid det pH-värde diskmedlet självt har, och om man försöker göra blandningen mer alkalisk eller sur genom att blanda diskmedlet med något annat, så blir tvättresultatet bara sämre. 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #2 skrivet: 15 jun-18 kl 09:46 »
dessutom innehåller diskmedel tensider vilka är i stort sett omöjliga att skölja bort med rimliga mängder vatten. tensider lämnar en hal yta vilket gör t.ex att olja inte tränger in lika bra. Jag brukar göra egen blandning,den innehåller bl.a klorin för desinficering samt ett industriellt avfettningsmedel (ej petroleumbaserat) . funkar jättebra,mattar ner ytan o dödar svampsporer. Problemet med svartmögel lär dock återkomma med oljan. Jag skulle rekommendera att du behandlar ytan EFTER oljning med Boracol. Spreja på ett tunt lager som förhindrar nypåväxt. upprepas efter några år. olja innehåller oftast inget skydd mot alger o mögel,de moderna oljorna är dessutom idag vattenbaserade och innehåller låga halter olja. en lösningsbaserad olja brukar funka bättre särskilt ihop med boracolbehandling efter. linolja funkar ju också men där uppstår samma problem med påväxt om man inte har tillgång till vissa ingredienser som numera är svåra att få tag på för  vanlig konsument.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #3 skrivet: 15 jun-18 kl 13:18 »
"trycker in isolering där ja hittar" hoppas du trycker in organisk isolering annars kommer du få större problem än svartmögel. [emoji106]

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #4 skrivet: 15 jun-18 kl 14:10 »
"trycker in isolering där ja hittar" hoppas du trycker in organisk isolering annars kommer du få större problem än svartmögel. [emoji106]

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

I det här fallet menar nog ts egentligen inte isolering utan drevning mellan stockarna. Och där spelar det ingen roll om materialet är organiskt (dvs innehåller kolföreningar) eller oorganiskt. Det är andra egenskaper som är mer avgörande.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #5 skrivet: 15 jun-18 kl 15:23 »
Nja att dreva med gulfiber för ju med sig att det behåller fukten längre än t ex lindrev efter ett tex ett slagregn är det då också höst så har man en bra grogrund för att fuktskada timret.
Har man sedan r tex panel på insidan så är det lätt hänt att man trycker drevet ut på insidan och där fukten då stannar/går ut i timret. Fördelen med ex lin eller mossa är att det samverkar med timret.


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #6 skrivet: 15 jun-18 kl 17:35 »
Funderar på hur jag enklast ska få bort färg från några hus och har sett att de blästrar med olika metoder, men inte satt mig in i det hela än.

De använder, fin vanlig sand, glas, soda mm.
Sen såg jag en som blästrade med is, för att få bort svartmögel.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #7 skrivet: 15 jun-18 kl 19:26 »
Timmer eller brädfodring? Vad för slags färg?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #8 skrivet: 15 jun-18 kl 20:05 »
Timmer eller brädfodring? Vad för slags färg?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Är frågan riktad mot mig så är det stående brädfodring med list över skarven.
Ingen aning om vad det är för färg, men den flagnar och faller av mot söder. Målat för 30-40 år sen skulle jag tro.

Svartnorabon

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #9 skrivet: 16 jun-18 kl 10:34 »
 
Hej allihop som svarat  :)

Det här med tensiderna i diskmedel va ju surt, får se om det löddrar när jag ska olja. Det var en gammal målargubbe som gav mig det tipset men det man gjorde förr är ju inte alltid rätt.

Malarmäster, du skrev klorin i blandningen. Jag har för mig att jag läst i nåt forum elr vi ivilla om att man inte skulle köra med klorin? men det kanke gällde inomhus för dom skrev att det innehöll vatten som va en grogrund för mögel, lite annat när det är ute.

Nån hade skrivit om kaustiksoda och diskmedel att det sura i KS förstörde Yes effekten. Men är inte KS starkt basiskt? jag vill ju tro att det är den man har i målartvätt fast ordentligt utspädd?

Ifall nån undrade så oljar jag huset med linolja och balsamterpentin 50/50 från Auson. ska nog blanda i lite tjära 1 på 10 den här gången om jag inte köper ljus tjärolja från Auson.

/ Henke.

Det tar tid när man ska lära sig samtidigt  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #10 skrivet: 16 jun-18 kl 11:50 »
Klorin är ett varumärke för ett rengörings- och desinfektionsmedel som består av starkt utspädd natriumhypokloritlösning. Precis samma blandning säljs även under helt andra namn av andra tillverkare.
Men man ska se upp när någon skriver om "Klorin", klor heter ju chlorine på engelska, och det kan lätt bli klorin om någon okunnig person översätter slarvigt till svenska.

Det stämmer att natriumhydroxid (som av outgrundlig anledning än idag ibland kallas kaustiksoda) är starkt basiskt, absolut inte surt. Men det är ju många som har glömt bort högstadiekemin och inte begriper skillnaden mellan syror och baser.

Målartvätt brukar vara ungefär samma sak som även säljs som exempelvis lacknafta, kristallolja, lampolja, tändvätska, eldningsolja 1 eller dieselolja. Ibland kan den vara blandad med något emulgeringsmedel och utdrygad med vatten. Det kan tänkas att man har avlägsnat diverse aromatiska (cykliska) kolväten ur den för att den ska lukta mindre och ångorna ska bli mindre hälsovådliga, den produkten går också under namnet aromatfri lacknafta.

Apropå Boracol som malarmaster nämnde tidigare i tråden, så tar jag mig friheten att låna tråden för en egen fråga.
Ett hus med ca 35 år gammal lockpanel, målat med Falu rödfärg och inte särskilt väl underhållet, har fått en del beväxning av både alger och lavar på väst- och norrsidorna. Beväxningen är lätt att skrubba bort med den "Alg- och mögeltvätt" jag nämnde tidigare i tråden. Om man nu vill göra en Boracolbehandling där, bör den göras före eller efter ommålning med rödfärg?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #11 skrivet: 16 jun-18 kl 17:23 »
efter. den skall ligga överst så den dödar de sporer som kommer med luften.

Palle500

  • Inlägg: 116
Tvätta timmerhus innan oljning.
« Svar #12 skrivet: 20 jun-18 kl 22:51 »
Tror det menas målartvätt som används att tvätta med innan ommålning av tex väggar inomhus. Kallades för för målarsoda.
Det Torbjörn beskriver är mera penseltvätt.
Målartvätt brukar vara ungefär samma sak som även säljs som exempelvis lacknafta, kristallolja, lampolja, tändvätska, eldningsolja 1 eller dieselolja. Ibland kan den vara blandad med något emulgeringsmedel och utdrygad med vatten. Det kan tänkas att man har avlägsnat diverse aromatiska (cykliska) kolväten ur den för att den ska lukta mindre och ångorna ska bli mindre hälsovådliga, den produkten går också under namnet aromatfri lacknafta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser