Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdspump nr 12 - renovering  (läst 6620 gånger)

ehall

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Gårdspump nr 12 - renovering
« skrivet: 11 jun-18 kl 10:25 »
Har en gammal gårdspump (nr12) i sommarstugan som jag tänkte försöka väcka till liv.
Har hittat de reservdelar jag behöver på rinkaby rör - men har sett att röret under cylindern kan ersättas av PEM-slang.
Nån här som har koll på vilken dimension samt vilka delar som behövs i övergången från cylinderbotten till slangen?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gårdspump nr 12 - renovering
« Svar #1 skrivet: 11 jun-18 kl 16:05 »
Jag har en lös gammal underdel (kan tänka mig att avyttra den om någon är intresserad, dvs bara en underdel, inte själva pumpen).

Kan kolla exakt sedan, men ser visuellt ut som tvåtums rör, detta är gängat i en gjuten del under pumpen (osäker på nummer på delarna jag har), vidare skall där sitta en rundstång som är förbunden med handtaget, någon meter ned sitter själva pumpen, den består av en gjutjärns cylinder som innehåller en kolv, kolven skall skruvas fast i rundstången så att pumphuset ligger hyfsat nära snittvattenytan i brunnen cylindern hålls ihop av tre skruvar (kan eventuellt vara fyra på andra modeller). Under cylindern sitter ett annat tvåtums(?) rör gängat, detta går ned till ca 40-50 cm över brunnens botten, i nederänden på detta rör skall en gjuten bottensil som ser ut som en nätkorg sitta, denna innehåller en rund ventil. Tanken är att när man drar i handtaget så skall cylindern skapa ett vacum i röret under denna och ventilen i botten skall stötvis suga upp vatten och hålla det kvar i stålröret. Tyvärr är nätsilen så gott som alltid utrostad på gamla pumpar, men det brukar gå att renovera då de var gjorda i ganska tjockt gods, själva ventilen är av någon mässingsliknande legering så den brukar hålla bättre, men ge akt på att den sitter löst och faller ur om nätsilen lossnar så det är lätt att man tappar bort den om nätsilen rostat loss. Denna skall ha en gummipackning man fäster med en skruv, har för mig att kolen också skall ha en motsvarande packning till en ventil i toppen, samt runtom mot cylinderväggarna. Den nedre delen går kanske att ersätta med en hård slang, men den övre delen bör vara hyggligt rak så att cylinden hålls i våg i förhållande till rundstången som styr kolven. Men jag rekommenderar nya stålrör, brukar gå att hitta på skroten från gamla pannsystem och liknande, enklast är om du ber en industrirörmockare eller någon lastbilsfirma som har egen verkstad med gängmaskin att gänga upp rören åt dig då det kräver specialredskap som är mycket dyra om man skall få ett vettigt resultat. (jag rekommenderar inte svetsning av dessa delar då det dels är olika material, dels är det smidigt att kunna ta isär det om man behöver serva någonting, men annars svetsar man gjutjärn med nickelelektroder och värmer med gas både före och efter. Men det är svårt att få det hållbart på äldre gjutgods, det spricker nästan alltid över tid om man inte har erfarenhet av att specifikt svetsa gjutjärn..).












Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gårdspump nr 12 - renovering
« Svar #2 skrivet: 11 jun-18 kl 16:08 »
Kolla gängan stämmer om du tänkt montera en mässingskoppling om det är en modernare pump, men då är det garanterat tvåtum och standardgänga.
Då behöver du bara en klämringskoppling av mässing som du gängar i med en stor skiftnyckel om du inte har en U-nyckel som passar.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Gårdspump nr 12 - renovering
« Svar #3 skrivet: 11 jun-18 kl 17:15 »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gårdspump nr 12 - renovering
« Svar #4 skrivet: 11 jun-18 kl 18:01 »
1 1/2" är det på den, tydligen inte samma som på min...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Neztan

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Gårdspump nr 12 - renovering
« Svar #5 skrivet: 12 jun-18 kl 10:30 »
Jag skall byta min gårdspump nr 12, har inte tid att renovera den gamla. Vill någon ha den? Finns att hämta i Högseröd utanför Hörby. Den är uppdragen ur brunnen, men behöver fixas till. Kör den annars till skroten, vilket vore synd tycker jag. maila gärna a.frostgard@telia.com om Du har intresse, först till kvarn kommer att gälla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (1 dolda)
Anders Flix, von tratt, Tur-Johan, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser