Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lunna virke med snöskoter på sommaren?  (läst 8034 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« skrivet: 22 apr-18 kl 21:41 »
Har en markplätt där bärigheten är för dålig för traktor, blir fula spår eller fastkörning. Tänkte ta ut lite ved därifrån och eftersom jag ändå drömmer om en skoter funderar jag på om man kan använda en sån för att lunna ut virke över mark med dålig bärighet?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-18 kl 23:01 »
Ja det går.
Men det kan bli ett sjuhelvetes elände när du kör fast, och det kommer du göra.
Sådana marker plockar man ut veden medan det är fruset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-18 kl 23:07 »
Det är lätt att förstöra en skoter på barmark, mattan är ju inte så stark som en gummilarv till en grävare. Men skall du försöka så se till att det blir en skoter med hjul som bär mattan, så du inte väljer en med glidbana i plast.

En fyrhjuling med lite luft i däcken borde väl gå hyfsat annars.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-18 kl 23:15 »
Du skulle kunna skaffa dig en kapsnanwinch och långa rep och winch ut stockarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-18 kl 10:24 »
Skotrar med hjulboggi har så många år på nacken idag att de knappast längre är att räkna med som praktiska arbetsredskap. Får man tag i en sådan så är den ofta hårt sliten och mer eller mindre i behov av helrenovering, mattorna är ofta så gamla att gummit har passerat bästföredatum för länge sen, och dyra eller omöjliga att få tag på som reservdel. I synnerhet är Ockelbo ökänt för att ha gjort många i och för sig bra skotrar med udda mattdimensioner som idag är fullständigt utgångna. Och man ska vara rätt entusiastisk och inte ha mycket annat att göra för att börja bygga om boggi och drivhjul för att anpassa skotern för en annan matta.

Men en kraftigt byggd arbetsskoter med glidboggi (eller någon form av mellanting mellan hjul- och glidboggi) av 90- eller 00-talstyp borde gå att använda.  Lång och bred matta är ett absolut krav i sammanhanget, för att få bärighet för skidorna på löst underlag är det bra med överdimensionerade lösa plastbelag under dem (brukar kallas "lappskidor", ett varumärke som förekommer i sammanhanget är Stortass).

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-18 kl 12:12 »
Tack för tips! Jag kan gå där och jag kan, ibland, köra en trädgårdstraktor så jag tror inte jag sjunker igenom med skidorna. Det är nån slags torvmullsjord som är lågt liggande. På sensommaren kan det vara torrt. I vintras hade det inte tjälat innan snön kom så det gick inte att köra traktor för den sakens skull. Det går att köra men det är mjukt och jag vet inte hur jag ska komma därifrån om traktorn börjar slira och gräva ned sig. Sen vill jag inte ha fula spår heller.

Kanske 500 m att lunna innan jag kommer till en traktorväg där jag kan plocka upp det. Kommer motorn att överhettas tro? Märker man det innan den går sönder, om den är fläktkyld?

Jag har sneglat på Yamaha Viking och Lynx 5900, de har båda lågväxel.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 23 apr-18 kl 12:40 »
Om det är en någotsånär vettigt konstruerad fläktkylning så ska det inte vara någon överhettningsrisk alls. Det har dock funnits undantag, t ex en del Polaris från 80-talet där konstruktörerna inte alls brydde sig om vilken väg kylluften skulle ta i motorrummet. Om en sådan får arbeta tungt i så låg hastighet att det inte finns någon fartvind att tala om, så blåser kylfläkten bara runt samma luft som blir varmare och varmare allteftersom. Det blir inte bättre av att ljuddämparen sitter mitt för fläktens luftintag och bidrar till att förvärma luften.

Jag har en känsla av att de skotrar som har kylfläkten högt placerad i höjd med topplocket och remdriven från vevaxeln, fungerar bättre än de där kylfläkten består av skovlar på svänghjulet (som på t ex en motorsåg eller gräsklipparmotor). Men man får såklart ta besväret att hålla ett öga på fläktrem och fläktlager då och då.

Om man har "motoröra" så brukar man kunna märka t ex att en motor som är på väg att överhettas tappar kraft eller börjar spika vid gaspådrag, innan det verkligen blir någon fara.
En gång i tiden såldes det tempmätare som tillbehör till luftkylda skotrar, givaren var ofta ett termoelement i form av en tunn bricka som skulle läggas under tändstiftspackningen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-18 kl 13:21 »
Har man kört en skoter på barmark så vet man att det kärvar en hel del på skidor och buk. Ska man sedan ha ett (tungt) lass efter tror jag det blir svårt/omöjligt att ta sig någonstans.
Hellre en avsedd dragare typ järnhäst eller älgtrack. Eller bygga om en skoter så man får tyngd på mattan.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #8 skrivet: 25 apr-18 kl 00:54 »
Ja, och skall man köra en skoter med glidbana något längre på barmark så får man nog ordna smörjning eller bara köra när det regnar.


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #9 skrivet: 25 apr-18 kl 08:27 »
Det är nog typisk mjäla i det området du har och det är en av de känsligaste jordarna som inte tål packning. Jordstrukturen förstörs direkt. Och vill man förstöra jorden så finns inget bättre än att köra skoter på åkern.
Vibrationerna från skotern leds långt ner i jordlagren och packar effektivt.

Så antingen kör på tjälad mark, gör spår innan snön blir för djup och packa sedan så det fryser. Då har du en väg som tål plogning och som håller hela vintern.
Välj fyrhjuling eller traktor om du är rädd om mark och miljö


De typiska mjälajordarna innehåller 15-30% ler.

Kännetecknande för mjälajordarna är partiklarnas svaga attraktion till varandra och rörlighet i vatten. Tendens till igenslamning, flytning vatten- erosion och skorpbildning.

Mjälajordar har en hög vattenhållande förmåga.

Den goda kappilariteten medför att avdunstningen från markytan blir stor. Om alvens kappilara ledningsförmåga p.g.a. tät plogsula, högre lerhalt m.m. är sämre än matjordens, kan ytlagret på försommaren torka upp och hårdna mycket snabbt.

Mjälajordarna har en massiv struktur som gör den relativt rotovänlig.
Den årliga bearbetningen

Svag struktur och därav följande dålig bärighet i vått tillstånd.

Höstplöjningen bör helst resultera i relativt breda och klart markerade tiltor. Stort behov av att "bruka in värme i jorden", svårt att tillämpa i praktiken då vattenhaltsgränserna för mjälajordars bearbetning och farbarhet är snävare än på mojordar. Stor risk för igenslamning och uppkomsthindrande skorpbildning under vårbruket. En omedelbar följd av igenslamningen är hämmad luftväxling och syrebrist i jorden. En kombination av vattenmättnad och hög temperatur har förödande verkan på groende utsäde, som lätt börjar ruttna. Tvåhjärtbladiga är känsligare än enhjärtbladiga.

Den påtagligaste följden av tidig skorpbildning är försämrad uppkomst. Om sådden skett relativt grunt och den utbildade skorpan efterföljs av regnskurar, behöver det ej ske någon större skada. Kapplöpning mellan uppkomsten och skorpans upptorkning. Ett fuktigt ytlager förhindrar uppkomsten endast om det är starkt packat, t.ex. i traktorspår etc.

Skorpbrytning är svår att avgöra då det inte finns några tillfredsställande mätmetoder som kan ange behovet av skorpbrytning. Om en torr skorpa har bildats innan uppkomst har skett kan man utan större risk göra en snabbskorpbrytning med vält, länkharv, ogräsharv etc. Små plantor är mycket känsliga just efter uppkomst utan då bör man vänta något innan ogräsharvningen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-18 kl 09:06 »
Nu vet jag inte var Torpjens bor och hur det ser ut, men som han skriver torvmullsjord så tolkar jag det inte som mjäla, utan mer organiskt. Och visst packar en bandmaskin mer än vad man tror, men en skoter?

Håller helt med om att det är bäst om man kan vänta till vintern och köra till så det blir en tjälskorpa ( för det räcker vintrarna till här) och sedan köra med traktor. Allt blir så mycket lättare om man kan planera in avverkningen till vintern, fastän det är frestande nu när temperaturen fortfarande är behaglig och växtligheten inte kommit igång.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Lunna virke med snöskoter på sommaren?
« Svar #11 skrivet: 25 apr-18 kl 09:33 »
En torvjord behöver man inte vara rädd för markpackning på, däremot att köra sönder den eller i värsta fall fastna.

En mjälajord med 15-30% lera är inte en mjälajord utan en lerjord. Kanske att den har kvar lite mjälaegenskaper vid 15% lerhalt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser