Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasan tips.  (läst 4781 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Fasan tips.
« skrivet: 22 apr-18 kl 19:28 »
Jag har några guldfasaner ,kungsfasaner och jaktfasaner  .
Jag har problem med hackning  och förra året tog 7veckors jaktfasaner ihjäl 7 kompisar .Hade dom ihop i några veckor helt plötsligt på någon timme 7 döda.
Utrymmet  är ca 1m2 st och pinnar ,ris och annat finns i buren .
Hur löser man hackningsproblemet  har testat spray ?.

Näbbringar hur funkar det ,man måste tydligen ha en speciell tång till ringens storlek .
Förhindrar ringen hackning kan ringen sitta på hela tiden om man byter storlek efterhand .
Förstår inte hur folk gör som har massa fasaner ihop de är ju väldigt mordiska tycker jag .
Tar gärna emot tips från någon som kan detta .
Med vänlig hälsning  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fasan tips.
« Svar #1 skrivet: 22 apr-18 kl 22:08 »
Hur många utav varje sort har du?

 

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Fasan tips.
« Svar #2 skrivet: 22 apr-18 kl 22:45 »
4st kungsfasaner 7m2  ,  6 guldfasaner 10m2 och bara 3 jaktfasaner 12m2 pga en mink . De olika fasanerna är i olika burar . Söker efter fler jaktfasaner om jag får tips om hur man håller dem vid liv.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fasan tips.
« Svar #3 skrivet: 24 apr-18 kl 21:19 »
En första förutsättning enligt mig som har lite erfarenhet utav framförallt ringfasaner är att du behöver mer utrymme, 10-12 kvadrat är pyttelite.
Jag skulle säga att du bör ha minst 50 kvadrat på 4-5 fasaner, absolut minst 50 kvm.

Men allt över 100 kvm är bra och bättre.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fasan tips.
« Svar #4 skrivet: 24 apr-18 kl 21:52 »
Tror också att ytan har betydelse.. De fasanuppfödare som jag besökt har haft enorma voljärer med diverse växter odlade som skydd. Solrosor..jordärtskockor..
Fjäderfän och kaniner

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Fasan tips.
« Svar #5 skrivet: 24 apr-18 kl 22:23 »
Själv har jag haft problem med hackning på grund av fasan som har haft det för trångt och blandat ålder på kycklingar.  Allt var löst efter första årets lektioner. Jag har haft framgång med sprayen på fåglarna, ringarna provad jag inte alls tyvärr.
Lycka till, tar årets lektioner för att förbättra miljön till de för nästa året
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Fasan tips.
« Svar #6 skrivet: 26 apr-18 kl 12:27 »
 Jag trodde jag hade hyfsad plats för antalet är ju lite svårt att ha 100m2 räv och minksäkrat .
Jag har varit hos 3 och tittat innan jag började en hade ca 100m2  till 30 hönor och 5 tuppar sedan hade han  8v  i kaninbur på gräset  40 cm höga och 3 gånger 3m .Där hade han ca 30 st.
När jag köpte av honom så hade han inga problem.

En annan hade hönsgårdar  2m högt och 2 gånger 5m  och 6 hönor och en tupp i varje .
Har nu bara 3 ringfasaner får se hur det funkar med dem .Kan det vara ett problem att den ena buren ligger på en skugga sida så det blir inte så mycket direktsolljus där.
Hackningsproblemet upplever jag bara när de är små  inte fullvuxna.
Ni som använder spray hur använder ni den .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fasan tips.
« Svar #7 skrivet: 27 apr-18 kl 15:52 »
Tycker inte det är svårt med 100kvm räv och minksäkert, det är en kostnadsfråga och en fråga om hur seriös man vill vara (prioritering).
Jag använder inte heller någon spray.

Men, djuren måste få någon form av stimulans, solljus kan vara en av dem, men det måste även finnas saker att upptäcka i voljären, saker att sysselsätta sig med.
En hård packad mark med nästan inget utrymme alls och inget direkt solljus är som en isolerande inrättning.

Ta gärna en bild på det så får vi en uppfattning om vad som är bra resp dåligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser