Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet  (läst 8958 gånger)

evabenke

  • Inlägg: 49
Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« skrivet: 20 apr-18 kl 21:43 »
Hej! Har nyligen blivit ägare till en jordbruksfastighet på 5.2 hektar med främst betsmark/åker och en stor stallbyggnad samt div. uthus. Ingen direkt skog men en del dungar så vi klarar vår vedeldning livet ut. Vi har idag höns, biodling och snart allmogefår. I kontakt med skatteverket ville vi registrera oss för moms men blev ifrågasatta då man menade att inkomsterna vi beräknade var för låga. Vi har båda förvärvsarbete men tänkte ändå att det vi fick in på bl.a vår honungsförsäljning skulle kunna kvittas mot kostnader för underhåll av gården.  Vad gäller för jordbruksfastighet vid underhåll och framtida eventuella renoveringar om man inte har någon av skatteverket godkänd näringsverksamhet? Betraktas ändå jordbruksfastigheten som ett företag där man kan  justera kostnader mot eventuella framtida vinster eller att kostnaderna ackumuleras och kan dras av på vinst vid en framtida eventuell försäljning. Tacksam om någon kan ge ett svar eller en hänvisning till en sida där man kan läsa sig till svar. /Vänlig  hälsning Eva
« Senast ändrad: 21 apr-18 kl 19:48 av evabenke »

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #1 skrivet: 21 apr-18 kl 18:33 »
Jag va i precis samma sits för snart 5 år sedan. Vi köpte en gård på 7ha. Tyvärr finns det inga enkla svar vad ja vet men detta vet jag...

Man får göra avdrag mot inkomst av tjänst de första 5 åren om man ämnar att bedriva en aktiv verksamhet(max 100k/pers). Detta är helt enkelt en bedömningsfråga. Man ska lägga 500h/år som tumregel för att räknas som aktiv. Är man gift så räknas båda automatiskt som aktiv trotsa att bara en av er jobbar på gården.

Första året skicka vi in deklaration och momsrapport där vi tog med alla utgifter på gården. Detta gick inte skatteverket med på direkt utan vi va tvungna att motivera ALLT. Väl gjort så har det tuffat på....

Utgifter på gården ackumuleras däremot varje år så om du bränner 100k om året i 10år (utan att få avdrag mot inkomst av tjänst) och sedan börjar gå med vinst så har du 1M i underskott  att beta av innan du betalar skatt.

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #2 skrivet: 21 apr-18 kl 18:35 »
Kan tilläggas att vi haft hjälp av LRF konsult. Det gäller dock att få en kontakt som kan just detta bra med små gårdsverksamheter. Ett tips är att inte påstå att ni ska starta något som är för mkt hobbyrelaterat. Tex hästgårdar har väldigt svårt att klassas som verksamheter (har jag hört ...)

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #3 skrivet: 21 apr-18 kl 20:55 »
Tack Deladrulle för ditt svar. Jag ska prat med revisor på måndag tänkte jag.
Har jag tolkat dig rätt att även om jag inte har momsregistrering så har jag rätt att kvitta kostnader för gården( som färg, inköp av betesdjur etc)  mot inkomst (och första fem åren mot tjänsteinkomst)?/Eva

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #4 skrivet: 21 apr-18 kl 21:23 »
Vet inte exakt vad det innebär att ni inte får momsregistrra er men annars är det iaf precis så. Är det en aktiv gårdsverksamhet så får ni dra av allt som har med gården att göra.  Men om du inte får momsregistrera så låter det ju som att dom inte anser att det är en verksamhet och då kanske det inte går....?  Hmm...som sagt inte helt lätt att få raka svar.

Förstår inte riktigt hur dom kan bedöma hur mycket ni tänker sälja/tjäna? Eller har ni sagt nån förväntad sifra?   Om ni har försäljning av tex egen honung kanske ni kan sälja annat relaterat till detta via en gårdsbutik ?  Det är ju inget krav på att man ska tjäna pengar dag 1  utan att man planerar att bedriva en vinstdrivande verksamhet. 


evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #5 skrivet: 22 apr-18 kl 19:13 »
Hej igen "Deladrulle" och alla andra. När vi lämnade in ansökan för momsredvisning räknade vi med en årsinkomst om ca 40000:-. Skatteverket menade att det vi gör liknar mer hobbyverksamhet och därför kunde vi inte momsregistrera oss. Vi kan naturligtvis överklaga etc men om det inte går igenom. Markerna ska ju hållas öppna, husen (som inte är bostadshuset)underhållas. Kanske har man skärpt regelverket på de fem åren som gått sedan  du/ni skaffade er fastighet? Därav mina frågor. /Eva

 

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #6 skrivet: 22 apr-18 kl 23:40 »
Visst kan reglerna blivit hårdare det vara så. Men försök ta ett snack med tex LRF för att höra vad dom säger. Inget minne av att vi behövde uppge någon förväntad inkomst.

40000kr råkar väll förresten vara nivån man får tjäna som hobbyverksamhet? Lite märkligt dock att skatteverket bestämmer vad som är hobby och inte...

Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #7 skrivet: 13 mar-19 kl 12:36 »
Hej!
Har funderingar som lyder: vill man ha en aktiv näringsverksamhet på gården?
Driver enskild firma inom trädgårdsskötsel där jag köper verktyg och småmaskiner jag behöver, sen använder jag dem ändå på gården, men hittills har jag alltid tänkt ut så att jag kan motivera allt inom trädgårdsverksamheten. Nyligen fick jag ett gäng getter, som jag "började dra av" material som jag behöver för att ta hand om. De är för landskapsvård och sällskap, men tänkt att jag kan motivera dem som affärsidé avel och försäljning av livdjur.
Hitills har jag kryssat i vilande Ang gården och verksamhet, men kanske inte ska göra det längre.?
 Kan någon tipsa om vad som är bra/kan bli dåligt av de olika sätten att kryssa, om jag har något val?
Gården är liten, knappt 4ha och tror aldrig getterna tex kommer göra nån vinst.
Har odlat för skojs skull för mig själv, men börjat leka med tanken att sälja grönsaker i microskala, typ i låda vid väg eller genom Rekoring. Men beroende på tid då jag har arbetstopp på pengajobbet samma tid på året. Så tror inte det heller är något jag kommer satsa stort på, mer för tillfredställelse att ändra äter det jag odlat, och kanske få tillbaka utlägg..
Pratat med skatteverket, om än inte lika öppet som här. Men hade svårt att förstå vad och hur de menade.. :-)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Jordbruksfastighet med hobbyverksamhet
« Svar #8 skrivet: 13 mar-19 kl 17:22 »
Hej!
Har funderingar som lyder: vill man ha en aktiv näringsverksamhet på gården?
Driver enskild firma inom trädgårdsskötsel där jag köper verktyg och småmaskiner jag behöver, sen använder jag dem ändå på gården, men hittills har jag alltid tänkt ut så att jag kan motivera allt inom trädgårdsverksamheten. Nyligen fick jag ett gäng getter, som jag "började dra av" material som jag behöver för att ta hand om. De är för landskapsvård och sällskap, men tänkt att jag kan motivera dem som affärsidé avel och försäljning av livdjur.
Hitills har jag kryssat i vilande Ang gården och verksamhet, men kanske inte ska göra det längre.?
 Kan någon tipsa om vad som är bra/kan bli dåligt av de olika sätten att kryssa, om jag har något val?
Gården är liten, knappt 4ha och tror aldrig getterna tex kommer göra nån vinst.
Har odlat för skojs skull för mig själv, men börjat leka med tanken att sälja grönsaker i microskala, typ i låda vid väg eller genom Rekoring. Men beroende på tid då jag har arbetstopp på pengajobbet samma tid på året. Så tror inte det heller är något jag kommer satsa stort på, mer för tillfredställelse att ändra äter det jag odlat, och kanske få tillbaka utlägg..
Pratat med skatteverket, om än inte lika öppet som här. Men hade svårt att förstå vad och hur de menade.. :-)

Kyrssa i vilande vet jag inte vad det är, men i deklaration kan jag välja på aktiv och passiv näringsverksamhet och jag brukar välja passiv.
Dra av kostnader för diverse grejor till jordbruket gör jag ändå. Köper jag en röjsåg för 7 tusen drar jag av den, likväl som dyrare saker som hör till jordbruket.
Angående dina getter så kan man börja med 3st men om några år kanske de är 30st. Lika bra att ha med djuren i näringsverksamheten, det har jag och man kan dra av för stängsel etc.
Jag får rätt mycket i jordbruksbidrag för mina djur. Har du 4 hektar ska du söka jordbruksstöd. Du får in minst 15 tusen per år. Eftersom djuren drar in inkomster är det inte mer än rätt att jag drar av deras utgifter anser jag.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 4 användare
ärt, xaelanar, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser