Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mektips,Felsökning mm  (läst 4309 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Mektips,Felsökning mm
« skrivet: 31 mar-18 kl 04:52 »
Jag undrar vilka sidor, ställen på nätet eller kanske gamla hederliga böcker som har bra läsvärda mek och felsökningsinstruktioner.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #1 skrivet: 31 mar-18 kl 08:35 »
Det beror ju helt och hållet på vilken bransch/prylar du håller på med, moderna eller äldre saker, vilken nivå på förkunskaperna som finns osv.



Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #2 skrivet: 31 mar-18 kl 09:23 »
reparatör på industri.                 typ,   mekanik, el, vvs,

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #3 skrivet: 31 mar-18 kl 09:29 »
tänker typ någon klistrad tråd i denna kategori, med mektipslänkar,tips om bra böcker mm.
även mektips just för självhushållargård, men ämnet är ju så brett så det kanske inte är en bra ide.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #4 skrivet: 31 mar-18 kl 09:57 »
denna tråd kan tas bort, det var nog ingen bra ide,

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #5 skrivet: 31 mar-18 kl 11:23 »
en stor källa till kunskap är youtube där det finns inlagda filmer om allt möjligt. jag brukar kolla där när jag har problem med t.ex bilen. oftast har någon lagt in något om just det felet på just den bilmodellen. senast var det radion i min bil som är kodad. säljaren hade inte kvar koden och den gick alltså inte att få igång. youtube löste problemet med att dels instruera hur man hittar kodnyckeln (finns inlagd i serienumret) och nästa film bjöd på vilken kod som passar kodnyckeln.Allt gratis. märkesverkstan kunde inte och generalagenten ville ha pengar.Dock krävs det vissa språkkunskaper då mycket är på engelska.Men det finns bra svenska inlägg om både el o vvs oftast gjorda av företag inom resp. område.Kruxet är bara att hitta bland det enorma utbudet.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #6 skrivet: 31 mar-18 kl 14:31 »
Youtube, bra, bidrar själv med ett,   Jim Lundbergs mekarhörna på classic motor

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #7 skrivet: 31 mar-18 kl 16:14 »
Det brukar alltid vara bra att ha en del bakgrundskunskap också utöver kortfattade råd som kanske kan slå helt fel om de är ryckta ur sitt sammanhang. Förutom detta forum finns det ju åtskilliga andra forum på nätet som är rena guldgruvor ur såna här synpunkter. T ex byggahusforumet och maskinisten.net .  Om man inte är rädd för att lägga ner mycket tid på nätet så kan man bli synnerligen allmänbildad av att läsa gamla årgångar av Teknisk Tidskrift på runeberg.org/tektid .

När det gäller böcker att hålla utkik efter så står det mycket matnyttigt i gymnasieläroböcker för yrkeslinjer (svetsning, fordonsreparationer, VVS, elinstallation osv), sådana hittar man ofta på loppisar och antikvariat. För allmänbildningens skull är det också bra att repetera mer teoretiska högstadie- och fysikkurser genom att samla på sig läroböcker i t ex matematik, fysik, kemi, ellära, teknologi.

Tekno's handböcker från 1950- och 60-talet är mycket bra att ha om man kommer över dem, det finns ju bl a ett antal olika handböcker för fordonsreparationer (förgasarmotorer, dieselmotorer, elektroteknik för bilar, chassireparationer osv osv), el, hemelektronik mm. Brevkurser av olika slag - NKI, Hermods mm - brukar också vara intressanta, även om en del av dem bör "läsas med viss försiktighet". Min erfarenhet är dock att de där brevkurserna sällan kommer ut till salu, om det finns kurshäften i t ex ett dödsbo som ska städas ur, så blir de alltför ofta slängda istället för att hamna på en välgörenhetsloppis.

 

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #8 skrivet: 22 apr-18 kl 23:14 »
Jag har problem med en Evinrude 5,5 hk. Dålig gnista på ena cylindern. Det finns två tändsystem med stora tändspolar som jag kan se genom hål i svänghjulet. Jag är händig men känns som jag behöver tillvägagångssättet med felsökningen. Någon som har förslag på litteratur. Curt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #9 skrivet: 23 apr-18 kl 10:00 »
Är det alltså ett traditionellt magnettändsystem med brytare (alltså inte brytarlöst, CDI) ?
Jag kan rekommendera Bosch's gula självstudiehäften från 70- och 80-talet, det finns ett sådant som bara behandlar svänghjulsmagneter.

Ett annat tips är "Elektrische Zündung, Licht und Anlasser der Kraftfahrzeuge", Ernst Seiler, 1944 (det finns en upplaga från 1927 också men jag misstänker att den är lite väl föråldrad när det gäller svänghjulsmagneter).

Verkstadshandboken för motorn (tillverkarens egen verkstadshandbok är att föredra framför "gördetsjälvhandböcker" hoptotade av fristående förlag) är inte heller att förakta.

På en tvåcylindrig motor med svänghjulsmagnet och två helt separata tändsystem är en enkel felsökningsmetod (om man inte hittar något uppenbart fel av typ lösa kablar, brända eller felinställda brytare etc) att flytta en komponent i taget till andra halvan av tändsystemet och se när felet följer med. Har man bra el-mätresurser kan jag rekommendera att göra lite grundligare mätningar på kondensatorer och tändspolar - för kondensatorerna är det kapacitans och förlustfaktor som bör kollas, för tändspolarna resistans, induktans och förlustfaktor.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Mektips,Felsökning mm
« Svar #10 skrivet: 23 apr-18 kl 23:24 »
Tack Torbjörn. Ja  va smart att använda uteslutsmetoden och jämnföra delarna.  brytarna ser fina ut så jag är rädd att det kan vara fel på tändspolen. Men ska prova mig fram.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser