Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmantlad gjutjärns - eller täljstenskamin utan accu-tank?  (läst 2720 gånger)

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
Hej. Vi måste byta våran braskamin eftersom den gamla inte är tät längre. Frågan går på om jag kan montera en vattenmantlad braskamin och elda i den utan att koppla den till en accu-tank. Tanken är att jag senare ska fixa värme i källaren med vattenburen överskottsvärme från braskaminen, och för att undvika att byta från vanlig braskamin till vattenmantlad, tänkte jag att kanske det funkade att elda med vatten i mantlen men ingen tank? Begripligvist måste jag ha cirkulationspump till den tiden, för att få det varma vattnet ner i källaren...
Men går det att börja utan tank?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
Om man inte har några större krav på jämn värme så går det i praktiken utmärkt. Tänk bara på alla gamla installationer med kökspannor mm som har gått helt utan tank i många år.
Tänk dock på att de flesta vattenmantlade kaminer bara ger en mycket liten del av värmeeffekten till vattnet, de är ändå i huvudsak luftvärmande.

Kom ihåg att det behövs expansionskärl och eventuellt anordningar för nödkylning av kaminen (för att undvika kokning och otrevliga missöden om cirkulationspumpen stannar när det är full fart på brasan).

ca

  • Inlägg: 248
Jag tror det menas att eldas, utan att ha kaminen kopplad till vattensystem överhuvudtaget, tills radiatorer är installerade. Mao att bara fylla kaminen med vatten och elda: Nej det går såklart inte. Vattnet i kaminen kommer att koka. F.ö är det som torbjörn påpekat

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
Jag tror det menas att eldas, utan att ha kaminen kopplad till vattensystem överhuvudtaget, tills radiatorer är installerade. Mao att bara fylla kaminen med vatten och elda: Nej det går såklart inte. Vattnet i kaminen kommer att koka. F.ö är det som torbjörn påpekat

Precis så var det tänkt och det var som jag fruktade, så tack till Torbjörn och CA . Jag läste också om en som frågade om det gick att elda i en vattenmantlad ugn med sand i mantlen i stället för vatten - detta ble också "nedröstad"...så min nästa fråga mom det går helt utan var sig vatten eller annat, blir förmodentligen också nedröstad?...
Jag tackar för svar och hittar en annan lösning
God Jul

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
En annan uppvärmnings fråga... Mitt hus har 3 våningar och murstocken går hela vägen ifrån källaren och upp. I källaren finns/fanns 2 eldställen - en tidigare köksspis och en bastu-ugn, som används i nuläget. På första våningen finns en köksspis och en braskamin i vardagsrummet. På andra våningen fanns en köksspis, som inte används numera. Som tänkas kan, är murstocken bra stor med alla dessa rökrör, eftersom jag antar att varje eldningsställe har sin kanal + ventilation från kök.
Alla dessa kaminer och ugnar var/är vedeldade, så min fråga är: finns det någon som hälst vettighet i att installera en stor kamin eller ugn i källaren, så att man värmer upp denna stora murstock som i sin tur kan avge den accumulerade värmen till umgivningarne? Eller är jag helt på villovägar? Direktvärmen från ugnen skulle kunde värma igenom golvet till första våningen som ytterligare vinst. Källartaket är till hälften brannsäkra valv.
Som det är nu, har vi bara en liten kamin i vardagsrummet och annars direktverkande el.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Skorstenen avger inte så mycket värme, så det är lönt att fundera på, dessutom är det inte bra att elda så mycket att skorstenen ska bli het.

Jag tycker att du ska elda i det du har om skorstenen är OK.
Sedan börjar du söka begagnade saker och börjar installera en vedpanna i källaren och drar rör och monterar element i alla rum.

Väljer du grova järnrör i stället för klena kopparrör och gamla stora element, så får du självcirkulation.
Du kan även ha en gammal 3 fas cirkulationspump så funkar självcirkulationen ändå om det är strömavbrott utan att ha förbikopplingsprylar, som finns att köpa för dyra pengar.

Jag har en gammal pump och ca 2 1/2 - 3 tums rör till den och den funkar utmärkt.
Det självcirkulerar igenom den, den går tystare än nyare mindre pumpar och den drar konstigt nog mindre ström än i det andra huset som jag har.
Där är det strypningar (klena rör) och nyare liten pump som blev installerade när förra ägaren bytte panna.
Självcirkulationen funkar dåligt och det hörs surrande ljud från elementen.

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
Tack för vettiga svar. Ja jag begriper att skorstenen inte fungerar på helt samma sätt som en stor finsk mass-ugn, men jag hade hoppats att en stor murstock ändå kunde accumulera en del värme - men den blir ju för varm, som du säger.
Jag har redan funderat på en vedpanna i källaren och kanske det inte är så farligt att dra rör i huset... det finns ett bolag som säljer nya "gamla" elementer - du vet, de vakra tjocka som kunde hopp-koka ibland... jag tror grejorna importeras från China..."Horse Flame" tror jag bolaget heter.
Jag funderar på dina förslag.
Trevlig vinter
Med vänlig hälsning
Danskar`n

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Istället för nya kinaelement, så hade jag skaffat begagnade.

Och nu kommer förmodligen nån att säga att det inte funkar, med begagnade element och slänga ur sig spydiga otrevligheter och sen blir det bortstädat.
Men det skiter jag i för jag har fixat och sålt flera hundra element och de som köpt såna av mig är nöjda och de håller tätt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Gamla element är alldeles förträffliga. Likaså de gamla kranarna. slottsventiler. De går att öppna o packa om, om de skulle gå trögt eller läcka. Sist jag var på skroten fick jag fyra 1/2" för 100 kr. Nån stans såg jag nån hus renoverings kultur firma de sålde för 1000 :- st. Då var de nog nypackade.
Här lämnade jag in element för blästring o sprutning. Hade jag nu vetat priset hade jag nog målat med pensel själv.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Gamla element är alldeles förträffliga. Likaså de gamla kranarna. slottsventiler. De går att öppna o packa om, om de skulle gå trögt eller läcka. Sist jag var på skroten fick jag fyra 1/2" för 100 kr. Nån stans såg jag nån hus renoverings kultur firma de sålde för 1000 :- st. Då var de nog nypackade.
Här lämnade jag in element för blästring o sprutning. Hade jag nu vetat priset hade jag nog målat med pensel själv.

Vad rik jag känner mig, har nog närmare 100 slottsventiler kvar, någonstans i gömmorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser