Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserveringsglas/konserveringsburkar  (läst 4412 gånger)

Najsan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Konserveringsglas/konserveringsburkar
« skrivet: 02 okt-17 kl 12:22 »
Jag är på jakt efter glasburkar till att hemkonservera saker o ting. Ni vet sånna med gummiring och löst lock som man sätter fast med lösa metallclips av olika modeller. Har försökt få tag på begagnade men det går trögt. Finns det nån som vet något bra ställe att köpa begagnade eller nya? Har tittat på weck och de amerikanska ball men det blir så himla dyrt med frakten. Man vill ju ha fler än tio burkar... Så, om nån har någon kreativ ide eller ett lager av konserveringsglas hemma 😊 kan ni väl skriva en rad.


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #1 skrivet: 02 okt-17 kl 15:00 »
Jag är på jakt efter glasburkar till att hemkonservera saker o ting. Ni vet sånna med gummiring och löst lock som man sätter fast med lösa metallclips av olika modeller. Har försökt få tag på begagnade men det går trögt. Finns det nån som vet något bra ställe att köpa begagnade eller nya? Har tittat på weck och de amerikanska ball men det blir så himla dyrt med frakten. Man vill ju ha fler än tio burkar... Så, om nån har någon kreativ ide eller ett lager av konserveringsglas hemma 😊 kan ni väl skriva en rad.

Wecks glas är inte så ruskigt dyra som ny men väldigt bra. http://www.shop-weck.de

Najsan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #2 skrivet: 02 okt-17 kl 20:35 »
Wecks glas är inte så ruskigt dyra som ny men väldigt bra. http://www.shop-weck.de


Tack! Har inte hittat dom på den sidan. De jag har hittat har varit minst dubbelt pris. Min tyska är inte den bästa, nån som kan läsa ut vad frakten till sverige landar på?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #3 skrivet: 03 okt-17 kl 12:09 »
Tack! Har inte hittat dom på den sidan. De jag har hittat har varit minst dubbelt pris. Min tyska är inte den bästa, nån som kan läsa ut vad frakten till sverige landar på?
såg att de inte verkar sälja utanför tyskland men amazon.de gör det, i fall du tycker det är ok att köpa från megakonsernen amazon. de är inte så dyra där heller

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #4 skrivet: 03 okt-17 kl 17:18 »
Konsumbutiken här på orten har varje sommar en hylla med konservburkar, saftsilar och dylikt. Fram på hösten försvinner alltihop från butiken. Ny hylla med nya konserveringsprylar kommer nästa sommar.
Det här har du ingen nytta av just nu: Jag undrar förstås varifrån Konsumbutiken får prylarna. Jag skulle nog fråga butiksföreståndaren om jag behövde något i den vägen.

Från Konsum till ICA:
hittade konserveringsburkar på ICA Hemma
http://www.icahemma.se/konserveringsglas-075l-p-46243-c-1719.aspx
Det verkar som att prylarna där kan levereras via din vanliga ICA-butik (?)

Och på Lagerhaus:
https://www.lagerhaus.se/kok-servering/glasburk-snapplock-05-l

Det kanske finns på fler ställen? Du får rota runt lite.
« Senast ändrad: 03 okt-17 kl 17:35 av Berberis »

Najsan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #5 skrivet: 03 okt-17 kl 19:46 »
Konsumbutiken här på orten har varje sommar en hylla med konservburkar, saftsilar och dylikt. Fram på hösten försvinner alltihop från butiken. Ny hylla med nya konserveringsprylar kommer nästa sommar.
Det här har du ingen nytta av just nu: Jag undrar förstås varifrån Konsumbutiken får prylarna. Jag skulle nog fråga butiksföreståndaren om jag behövde något i den vägen.

Från Konsum till ICA:
hittade konserveringsburkar på ICA Hemma
http://www.icahemma.se/konserveringsglas-075l-p-46243-c-1719.aspx
Det verkar som att prylarna där kan levereras via din vanliga ICA-butik (?)

Och på Lagerhaus:
https://www.lagerhaus.se/kok-servering/glasburk-snapplock-05-l

Det kanske finns på fler ställen? Du får rota runt lite.


Tack för tipsen! Jag har tittat på snäpplocksburkar också men kruxet är att det kan vara svårt att veta om undertrycket har släppt i burken när man öppnar den eftersom mekanismen spänner upp locket. Man vet alltså inte om burken är öppen för att man snäppt upp spännet eller för att förseglingen är bruten. Jag vill veta det säkert då jag tycker det skulle bli så tråkigt om mina konserver gav hela familjen botulism... är på jakt efter burkar med lösa glaslock som man kan kolla så locket sitter fast ordentlig innan man öppnar.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #6 skrivet: 04 okt-17 kl 15:56 »
Jag är osäker på om jag förstår allt ...
Jag har använt burkar som har en bygel plus en ring.
När jag öppnar bygeln, sitter locket fortfarande fast: Jag får dra hårt i gummiringen för att locket skall släppa. Det betyder ju att undertrycket är okej.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #7 skrivet: 04 okt-17 kl 17:19 »
Tack för tipsen! Jag har tittat på snäpplocksburkar också men kruxet är att det kan vara svårt att veta om undertrycket har släppt i burken när man öppnar den eftersom mekanismen spänner upp locket. Man vet alltså inte om burken är öppen för att man snäppt upp spännet eller för att förseglingen är bruten. Jag vill veta det säkert då jag tycker det skulle bli så tråkigt om mina konserver gav hela familjen botulism... är på jakt efter burkar med lösa glaslock som man kan kolla så locket sitter fast ordentlig innan man öppnar.

Jag kan ha fått det om bakfoten, men jag tror att boutolism utvecklas i syrefri miljö (där PH är över 4,5 och salthalten är lägre än 3%). Det är alltså större risk för just den sjukdomen om du har undertryck i burken. Däremot möglar det ju friskt om du inte har "snäppet" i locket kvar. Mvh

Postat med Alternativ.nu´s app


lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #8 skrivet: 04 okt-17 kl 19:01 »
Weck säljer online till Sverige http://weckonline.com , har handlat därifrån flera ggr, skickas från Holland

Najsan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #9 skrivet: 06 okt-17 kl 22:49 »
Jag är osäker på om jag förstår allt ...
Jag har använt burkar som har en bygel plus en ring.
När jag öppnar bygeln, sitter locket fortfarande fast: Jag får dra hårt i gummiringen för att locket skall släppa. Det betyder ju att undertrycket är okej.

Jag kanske var otydlig.  Är på jakt efter klassiska konserveringsglas typ surtes eller weck. Inte snäpplock modell ikeas, vilket är de enda som åtminstone min lokala ica har. Visst kan snäpplocksburkar fungera bra men ofta släpper undertrycket när man snäpper upp burken och då man inte själv får dra i flärpen på gummiringen kan det vara svårt att avgöra om den burken är ok. Vill inte chansa.

Najsan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #10 skrivet: 06 okt-17 kl 22:57 »
Jag kan ha fått det om bakfoten, men jag tror att boutolism utvecklas i syrefri miljö (där PH är över 4,5 och salthalten är lägre än 3%). Det är alltså större risk för just den sjukdomen om du har undertryck i burken. Däremot möglar det ju friskt om du inte har "snäppet" i locket kvar. Mvh

Postat med Alternativ.nu´s app


Nä det stämmer. Botulism frodas i syrefattig miljö. Just därför är det viktigt att man konserverar ordentligt på korrekta tryck i konerveringsapparaten för att avdöda dom. Alternativt skapar sur miljö, eller höjer salt eller sockerhalten så den inte trivs.

Ska man dock kunna konservera kött, basiska grönsaker osv utan att sockra eller salta ihjäl sig så måste man se till att burkarna håller sig så man inte jobbat i onödan. Och jag vill ju inte äta möglig mat heller...  :)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #11 skrivet: 07 okt-17 kl 00:10 »
Jag har köpt i olika stl på ÖB - alldeles utmärkta o bra pris!

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #12 skrivet: 07 okt-17 kl 18:43 »
Jag kanske var otydlig.  Är på jakt efter klassiska konserveringsglas typ surtes eller weck. Inte snäpplock modell ikeas, vilket är de enda som åtminstone min lokala ica har. Visst kan snäpplocksburkar fungera bra men ofta släpper undertrycket när man snäpper upp burken och då man inte själv får dra i flärpen på gummiringen kan det vara svårt att avgöra om den burken är ok. Vill inte chansa.
Då har du konserverat under för kort tid eller så är det fel på ringen det är min erfarenhet .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #13 skrivet: 07 okt-17 kl 19:40 »
Tack för tipsen! Jag har tittat på snäpplocksburkar också men kruxet är att det kan vara svårt att veta om undertrycket har släppt i burken när man öppnar den eftersom mekanismen spänner upp locket. Man vet alltså inte om burken är öppen för att man snäppt upp spännet eller för att förseglingen är bruten. Jag vill veta det säkert då jag tycker det skulle bli så tråkigt om mina konserver gav hela familjen botulism... är på jakt efter burkar med lösa glaslock som man kan kolla så locket sitter fast ordentlig innan man öppnar.

Men, snäpplåsningen håller inte vackumet utan det sköter gummipackningen.
Så när man öppnar låset så måste man fortfarande bryta vacumet.
Det är en fördel genom att man kan ha hela borden samlad och kan konservera utan att stå där med för lite metallklämmor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gidi

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #14 skrivet: 08 okt-17 kl 22:14 »
Jag har köpt Wecks konservglas härifrån: https://smabruket.wordpress.com/till-salu/weck-konserveringsburkar-och-tillbehor/
Gummipackningarna är sladdrigare än de vanliga och kan vara lite pyssliga att sätta på tillsammans med locket.

Najsan

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #15 skrivet: 08 okt-17 kl 22:42 »
Tack för alla tips och ideer, jag får prova mig fram lite tror jag och se vilka burkar som passar oss.

Men ni upplever att de vanliga ikeaburkarna funkar hyfsat iallafall??

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konserveringsglas/konserveringsburkar
« Svar #16 skrivet: 08 okt-17 kl 23:14 »
Tack för alla tips och ideer, jag får prova mig fram lite tror jag och se vilka burkar som passar oss.

Men ni upplever att de vanliga ikeaburkarna funkar hyfsat iallafall??

Jag har inte upplevt att någon av de burkar med snäpplock varit dåliga.
Det som kan bli problem är att gummipackningarna säger upp sig, men det finns juh nya att köpa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser