Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha hjälp med färgbestämning på katt  (läst 3729 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« skrivet: 02 aug-17 kl 08:17 »
Är det någon som är kunnig på området? :)

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #1 skrivet: 02 aug-17 kl 10:12 »
Utan bild så gissar jag på grön. 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #2 skrivet: 02 aug-17 kl 10:47 »
Utan bild så gissar jag på grön. 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Men du måste ju ange EMS-koden

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #3 skrivet: 02 aug-17 kl 11:10 »
Utan bild så gissar jag på grön. 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


 ;D ;D ;D ;D ;D

Underbart!!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #4 skrivet: 02 aug-17 kl 13:15 »
Ville först se om det fanns kunniga och seriösa personer som ville hjälpa mig, innan jag tog mig tiden att ta bra bilder och laddar upp här.

Så frågan kvarstår. Finns det någon kunnig och seriös person som kan hjälpa mig med detta?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #6 skrivet: 02 aug-17 kl 19:54 »
Under alla de år jag har varit medlem har jag aldrig fått så här många otrevliga, felaktiga, tramsiga svar på en seriös fråga.  ???  :'(


Så frågan kvarstår. Finns det någon kunnig och seriös person som kan hjälpa mig med detta? Ni andra får gärna sluta skriva i tråden, då ni inte tillför någonting. Tack.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #7 skrivet: 02 aug-17 kl 20:28 »
Ok, tramsigt kan jag hålla med om att mitt svar var. Upplevdes det som otrevligt ber jag om ursäkt. Det var verkligen inte min mening. Jag trodde uppriktigt att det skulle vara en bild till frågan, som du glömt. Och din smiley antydde att det kunde vara okej att skoja lite. Förlåt än en gång.

(Och nu kanske det blir fel igen, det här tillför väl inte precis nåt det heller... 😕)

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #8 skrivet: 02 aug-17 kl 20:34 »
Ursäkten accepteras. :)

Det är så knepigt att bifoga ett helt gäng med bilder här (det är fyra kissar), så det tar jag mig tiden med först när någon har erbjudit sig att svara.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #9 skrivet: 03 aug-17 kl 19:29 »
Även jag får be om ursäkt. Jag trodde smileyn betonade att frågan var ett skämt. För mig är nämligen en svart katt svart, en brun är brun, en grå är grå och en vit är vit. Har aldrig reflekterat över att en kattägare kan vara tveksam om vad katten har för färg. Nu får jag tänka om här.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #10 skrivet: 03 aug-17 kl 19:37 »
Även jag får be om ursäkt. Jag trodde smileyn betonade att frågan var ett skämt. För mig är nämligen en svart katt svart, en brun är brun, en grå är grå och en vit är vit. Har aldrig reflekterat över att en kattägare kan vara tveksam om vad katten har för färg. Nu får jag tänka om här.

I kattvärlden är en grå katt "blå". Min ena katt må se svart ut, men han är svartsmoke, inte svart. Så det är en hel vetenskap!  :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #11 skrivet: 03 aug-17 kl 21:52 »
Det där med blå gäller även många raser av både höns och hundar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #12 skrivet: 04 aug-17 kl 09:16 »
En del språk har till och med samma ord för blå och grå.  Hur de betecknar en molnfri respektive gråtung himmel har jag ännu inte förstått.

  Men visst finns det bland katter tabby, sköldpadd, tigrerad med mera?  Jag hade hoppats få lära mig det där!   :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #13 skrivet: 04 aug-17 kl 09:30 »
Här finns alla färgbeteckningar med "översättning": https://animail.se/farg-och-monsterlexikon.html Fast illustrationer till hade ju varit bra...

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #14 skrivet: 04 aug-17 kl 09:36 »
Här fanns det ännu bättre, med en massa bilder både på färger och mönster! http://www.sverak.se/att-ha-katt/lite-om-monster-och-farger/ (Google är bra! 😊 Och jag borde göra nåt annat än att sitta här och surfa...)

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #15 skrivet: 05 aug-17 kl 10:34 »
En granne jag mötte igår föreslog kattavelsföreningen.  Om det finns en sådan ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #16 skrivet: 05 aug-17 kl 11:39 »
En granne jag mötte igår föreslog kattavelsföreningen.  Om det finns en sådan ...  ;)

Det är väl SVERAK det. Typ. Min länk nr 2 var dit.

Postat med Alternativ.nu´s app


seccan

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #17 skrivet: 05 aug-17 kl 12:32 »
Utan bild är det ju ingen vits att ställa frågan! 

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #18 skrivet: 05 aug-17 kl 13:07 »
Utan bild är det ju ingen vits att ställa frågan! 

Postat med Alternativ.nu´s app

Fast jo. Eftersom frågan löd (vilket inte jag heller var uppmärksam nog att inse): "finns det någon kunnig", inte "vad är det för färg".

Det är bra att läsa noggrant. *note-to-self*

Postat med Alternativ.nu´s app


LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #19 skrivet: 05 aug-17 kl 16:29 »
Fast jo. Eftersom frågan löd (vilket inte jag heller var uppmärksam nog att inse): "finns det någon kunnig", inte "vad är det för färg".

Det är bra att läsa noggrant. *note-to-self*

Postat med Alternativ.nu´s app


Precis. Tack.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #20 skrivet: 05 aug-17 kl 19:05 »
Det är väl SVERAK det. Typ. Min länk nr 2 var dit.
Aha.  Det var alltså den länken som inte funkade för mig.  Hoppas den funkar för TS!

  (Ofta förstår man "Finns det någon som kan säga mig ..." som en artighetsfras, ungefär "Snälla "någon", säg mig ..."  :-[  Kanske det var så för fler än mig.)

  *Tycker synd om mig själv som inte får se hemsidan med alla kattfärgerna!*   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LimJans

  • Inlägg: 8899
    • Dalarna
SV: Vill ha hjälp med färgbestämning på katt
« Svar #21 skrivet: 05 aug-17 kl 19:36 »
Har tittat på den sidan, men det är framför allt en, eller två, av mina katter som jag ändå är osäker på och sökte därför kontakt med en kunnig person som vill bistå mig med råd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 3 användare
peterm, Anders Flix, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser