Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För stort hönshus?  (läst 2071 gånger)

MeningenMedMimmi

  • Inlägg: 8
För stort hönshus?
« skrivet: 24 jul-17 kl 22:54 »
Hej igen alla kunniga!
Ska bygg om en del av ett befintligt uthus till hönshus. Planerar att det ska bli 7-10 kvm inklusive förrum. I nuläget planerar vi att ha höns på hobbtnivå, kanske 10-20 st.

Kan hönsen få svårt att hålla värmen vintertid i ett större hönshus? Borde jag redan från början anpassa storleken på hönshuset till antalet höns vi tänker ha? Vet att rekommendationerna är 3-5 dvärghöns/kvm. Vill samtidigt att det ska vara trivsamt för hönsen inomhus. Dom kommer även ha tillgång till utevistelse i hagen och fritt på gårdsplan när vi är hemma.
Tack på förhand!

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: För stort hönshus?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-17 kl 04:14 »
Men om det är inklusive förrummet som tar någon m2 så blir det ju inte för stort? Kan dessutom kanske vara bra med lite storleksmarginal om ni skulle vilja utöka ytterligare med några hönor på sikt...

Viktigare att det är dragfritt än att det är absolut frostfritt enligt min erfarenhet. De flyttar ihop sig om det blir riktigt kallt tillfälligtvis... och du kan hålla lite hjälpvärme med ex grislampa när det knäpper till lite extra kyla. Men allt är ju relativt och lite beroende av var du bor...

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: För stort hönshus?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-17 kl 05:32 »
Precis. Det beror på var du bor. Och vilken sorts höns det gäller.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MeningenMedMimmi

  • Inlägg: 8
SV: För stort hönshus?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-17 kl 08:18 »
Precis. Det beror på var du bor. Och vilken sorts höns det gäller.
[/qfuote]

Vi bor i Örebrotrakten och tänker oss en härdig sort, eventuellt någon av lantraserna

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: För stort hönshus?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-17 kl 08:37 »
De flesta hönsraser som  är av normal kroppstyp och befjädring är  härdiga för både kyla och regnväder. Och örebrotrakten är väl inte något extremt köldhål? Så den aspekten tror jag inte att du behöver oroa dig för. Mina höns har öppet ut (nätgaller) året om, men skulle det komma en period av 10 - 15 minus  på nätterna(mer får vi sällan här) så fixar jag det tillfälligt med skynken kring sovplatsen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: För stort hönshus?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-17 kl 09:30 »
Jag tror hönsen föredrar stora utrymmen.
Jag tog över ett hus med höns, som var i ett förråd och när jag städat ur stallet som var 10 gånger så stort, så flyttade de in där på eget bevåg.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: För stort hönshus?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-17 kl 10:55 »
För stort är inga problem, skulle du uppleva problem så gör en liten hydda där maten o vattnet kan vara som håller runt nån plus och skulle hönsen tycka att det är kallt så kan du göra det stort nog så även de kan vara där inne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser