Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterängar  (läst 1416 gånger)

dagonatt

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Slåtterängar
« skrivet: 21 jun-17 kl 13:01 »
Behöver vägledning! har tänkt slå några gamla vallar till foder för mina får. Det var en ganska sen vår och ängarna är bara putsade tidigare. Det är blandat både finare och grövre gammal vall.kanske benäms som ängs gräs nu mer.. Duger det till fåren? Växer väl lite allt möjligt i maskrosor hundkex mm.. fåren gillar ju det lite finare tynnre stråna.. det rör sig om 6 ha. Sen är det ju det där med vädret och torktid. Är i norra uppland

Postat med Alternativ.nu´s app


dagonatt

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Slåtterängar
« Svar #1 skrivet: 21 jun-17 kl 13:02 »

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Slåtterängar
« Svar #2 skrivet: 21 jun-17 kl 14:23 »
När det gäller får så är grundregeln att slå samtidigt som mjölkbönderna för att få bra protein i fodret. Den där vallen är egentligen något förvuxen, men kanske inte så farligt. Det enda som händer är att man får mycket ratat hö.

Problemet om  man slår tidigt är ju att det är svårt att t.ex. köra höbalar. Stråna är helt enkelt för små och faller emellan. Min erfarenhet är också att ju äldre en vall blir så får den större inslag av andra växter som inte blir förvuxna lika fort.

Kontenta: Sätt igång att slå så fort du kan mtp vädret!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Slåtterängar
« Svar #3 skrivet: 21 jun-17 kl 21:02 »
Tänker att den ser väldigt grön ut... Det är svårt att avgöra på bilden men är det  möjligen utdikad våtmark kanske? Det gräset blir gärna tunt o blir sent "förväxt". Å andra sidan kanske ni bör tänka på att det kan vara svårt med bärigheten på utdikad våtmark för större, tyngre maskiner om det plötsligt kommer mycket nederbörd på kort tid. Men annars brukar det bli ett fint, uppskattat och väldoftande ängs på sådana ställen om det är hö som är målet.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser