Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avstängning av vatten  (läst 6100 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Avstängning av vatten
« skrivet: 19 apr-17 kl 12:26 »
Vilka produkter och anläggningar finns för avstängning av vatten finns?  Vår förening har idag Siljansnäsare nedgrävda utanför lägenheterna.  Vi har återkommande handhavandefel med dessa, vilket har medfört att det bildats kratrar runt om kring dessa och onödiga vattenkostnader.  Jag har hört talas om en produkt PRK. 
Vad är era erfarenheter  och vad kan ni rekommendera ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avstängning av vatten
« Svar #1 skrivet: 22 apr-17 kl 09:19 »
Konstigt inte en enda kommentar.  Finns det inte en enda entreprenör i VVS på detta forum  ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Avstängning av vatten
« Svar #2 skrivet: 22 apr-17 kl 18:16 »
Jag tor att frågan är lite för vagt ställd.

Vad är Siljansnäsare t.ex.? Om det är ett lokalt namn på någon mojäng, så kan ju en beskrivning vara på sin plats.

Och vilken sorts problem är det som ska lösas?
Avstängning av sommarvatten under den kalla årstiden?

Vi har självdränerande nergrävda ventiler för sommarvatten ut i hagarna till djuren. Dessa måste öppnas 100%, respektive stängas 100 %, annars kommer det att rinna ut vatten under mark, vilket skulle kunna leda till att det uppstår kratrar. Är det sådana ventiler som avses med TS fråga?
Så här (finns massor med varianter) ser en sådan "ventil" ut som finns längs vår PEM-slang ute i hagen: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/32-servisventil-s-2150-prk.html

För mig är en PRK-koppling är en slangkoppling för att t.ex. skarva PEM-slang, och inte någon vattenventil för att sätta på/stänga av vatten, så jag förstår inte riktigt vad som menas?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avstängning av vatten
« Svar #3 skrivet: 23 apr-17 kl 09:49 »
Jag tor att frågan är lite för vagt ställd.

Vad är Siljansnäsare t.ex.? Om det är ett lokalt namn på någon mojäng, så kan ju en beskrivning vara på sin plats.

Och vilken sorts problem är det som ska lösas?
Avstängning av sommarvatten under den kalla årstiden?


Vi har självdränerande nergrävda ventiler för sommarvatten ut i hagarna till djuren. Dessa måste öppnas 100%, respektive stängas 100 %, annars kommer det att rinna ut vatten under mark, vilket skulle kunna leda till att det uppstår kratrar. Är det sådana ventiler som avses med TS fråga?
Så här (finns massor med varianter) ser en sådan "ventil" ut som finns längs vår PEM-slang ute i hagen: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/32-servisventil-s-2150-prk.html

För mig är en PRK-koppling är en slangkoppling för att t.ex. skarva PEM-slang, och inte någon vattenventil för att sätta på/stänga av vatten, så jag förstår inte riktigt vad som menas?
Ja just avstängning under den kalla årstiden.
Ja "Siljansnäsare" medger tre lägen och det medför handhavandefel där ventilen i ett av lägena  står öppen med risk för krater i marken runt ventilen.  Vi har haft minst 3 sådan kratrar.  Tydligen älskar dalmasar namnet Siljansnäsare för anknytning till Siljansbygden. När jag frågade Ahlsell var de lika frågande. 

Från en kommun i Dalarna har jag fått produktförslag Esco PRK
Av Ahlsells innesäljare så har jag fått flera förslag  431 31 40,  4300006, 4254918 

Nu förstår jag att det finns flera varianter och motsvarigehter till Siljansnäsaren som i ett läge släpper ut vatten i marken runtomkring. 
När jag läste mellan raderna med kommunen att inte heller en ventil med två lägen av eller på inte heller var det önskvärda men att man slapp vattenskador.   Jag pratade med en rörfirma i Borlänge där entreprenören skrattade och sa att det var lite tidigt för anmälningarna om ventilvattenskador från fritidsboende som uppdagades på våren.  Samma entreprenör nämnde att flera (kommuner) hade förbjudit "Siljansnäsare".

Entreprenören som  skall utföra arbetet på vår Brf s hus 8 lgh är införstådd med problemet. 

Tack Skogaliten för att du hjälper mig med info.  Det är inte lätt att vara tjej i såna här sammanhang.  Jag upplever att vi tjejer beskriver problem på ett annat sätt än killar.  Det innebär inte att vi är tekniskt okunniga utan mera att vi ställer frågor med annat synsätt.  Hade Ahlsells innesäljare redan från början sagt att det finns många olika ventiler med olika funktionalitet och frågat vad jag varit ute efter hade jag förstått.  I kommunikationen med entreprenörerna hade jag inga problem att få helheten men inte heller de nämnde att det finns många ventiler och "kanske lösningar" att välja på.


Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avstängning av vatten
« Svar #4 skrivet: 23 apr-17 kl 10:04 »
En kommentar till frågan om utrustning att stänga av vatten.
Jag började med att googla Siljansnäsare men alla länkar handlade om årsgrupper för skolgång i Siljanstrakten.
Brorsan upplyste mig om att jag skulle fråga efter Stopp och länskran.  Jag kom inte nånstand med det heller.  Av innesäljarna på Ahlsell fick jag lära mig att det heter Serviceventil.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Avstängning av vatten
« Svar #5 skrivet: 23 apr-17 kl 10:33 »
...och av mig får du lära dig att det heter SERVIS-ventil. Har inget med service att göra.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Avstängning av vatten
« Svar #6 skrivet: 23 apr-17 kl 16:53 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avstängning av vatten
« Svar #7 skrivet: 23 apr-17 kl 17:34 »
Båda orden används nog, men det riktiga är väl servis. Det är en servisledning som går från huvudledningen till den enskilde förbrukaren, och den stängs med en servisventil.

Jag tror inte det är så mycket manligt/kvinnligt som rör till det utan att kliver man in i en värld av förkortningar och facktermer som man inte är van vid, så blir det lätt rörigt. Dessutom skall man inte tro att säljare är lärare, den pedagogiska ådran är nog varierande där som på andra ställen.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avstängning av vatten
« Svar #8 skrivet: 24 apr-17 kl 08:43 »
Idag på morgonen har jag lyckats prata med tillverkaren av Siljansnäsare.  Det är FM Mattsson och de kallar den Vattenpostventil FMM 4175-2500 ansl 25 självdränerande. Den kunnige på kundsupporten menade att det bara fanns två lägen vid avstängningen.  Eftersom produkten ger handhavandeproblem så frågade jag om de kunde tänkas förbättra konstruktionen. Men detta var inte påtänkt på den här gamla konstruktionen. 

Han nämnde att när man grävde ner ventilen var det viktigt att lägga singel runtomkring ventilen då det annars kunde komma grus och sand in i ventilen.  Det hände faktiskt min granne, vilket jag nu fick bekräftelse på att det kan hända.  Frågan är kan det även komma in grus och sand i alla andra serviseventiler?  Men de har väl ingen funktion för självdränering dvs att släppa ut vatten och då finns det väl ingen möjlighet att grus kan komma in?

« Senast ändrad: 24 apr-17 kl 09:00 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser