Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha tips om delar till min Hot Rod.  (läst 7232 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #20 skrivet: 11 mar-17 kl 16:38 »
Det är bromsoken man brukar måla, inte skivorna  ::)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #21 skrivet: 11 mar-17 kl 17:55 »
Det är bromsoken man brukar måla, inte skivorna  ::)

Tycker jag också, men tur att han som byggde den gjorde det, annars hade de rostat upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #22 skrivet: 11 mar-17 kl 19:17 »
Är det något sånt här du menar?

Just det.

andtol

  • Gäst
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #23 skrivet: 11 mar-17 kl 19:35 »
Det är den som jag har som visningsbild

Aha, se där! Snygg! :) Även om det är svårt att se detaljer på den lilla bilden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #24 skrivet: 11 mar-17 kl 23:03 »
Vacuumservon med huvudcylinder, sitter monterad under golvet och är trasig.
Jag gillar inte att den syns från sidan.
Så nu när jag ändå måste byta ut den, vill jag hitta något snyggare och kom ihåg att jag hade en Audi 100 -89 som var utan vacuumcervo.

Tror att jag har kvar alla delar till bromsarna från den.
Nu undrar jag om det inte skulle gå att ta en elservopump, från nån nyare bil i stället för Audi pumpen?
Jag blir även fundersam på varför det inte är någon tillopps slang till pumpen på bilden?

Det är väldigt poppis att använda en Huvudbromscylinder med oljeservo.
Sådana sitter tex i chevan dieselvanar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #25 skrivet: 14 mar-17 kl 17:17 »
Fjädrarna och huvudbromscylinder, har jag nu olika uppslag om, så nu är det bara att prova ut vilket jag ska välja.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #26 skrivet: 14 mar-17 kl 17:23 »
Vad är det för olika alternativ du tänker prova?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #27 skrivet: 14 mar-17 kl 17:43 »
Vad är det för olika alternativ du tänker prova?

Fjädrar från diverse bilar, men har inte listan här.
Bromsarna står det mellan olika sorter med hydraulisk hjälpservo. Ska kolla hur de ser ut på riktigt och se vilken som blir lämplig.
Tar en från Mercedes och sätter dit för besiktningen, även om det ser fult ut med en stor vakuum servo.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #28 skrivet: 14 mar-17 kl 17:44 »
Nu är det dags för bussningar till 4 link stagen (de kromade som håller axlarna på plats).
Byggaren har använt polyuretan (han tänkte åka fort rakt fram, med ca 1000 hästar), men det tänker inte jag.

Se bild 1 och 2 för ena halvan av hans bussningar. Det är en från varje sida med ett rör i.
Måtten är inner diameter 16,75 mm och ytter utan fläns 29,1 mm. Längd utan fläns ca 15 mm.

Jag vill helst ha tag i gummibussningar med samma mått se bild 3

Och i nödfall som bild 4. Med måtten 29,1 utvändigt och 12 mm i inner röret och ca 30 mm. lång.

Problemet är att jag hittar många när jag söker på nätet, men de anger inte storlek utan bara bilmodell.
« Senast ändrad: 14 mar-17 kl 18:08 av ensamhet »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #29 skrivet: 14 mar-17 kl 18:51 »
Nu är det dags för bussningar till 4 link stagen (de kromade som håller axlarna på plats).
Byggaren har använt polyuretan (han tänkte åka fort rakt fram, med ca 1000 hästar), men det tänker inte jag.

Se bild 1 och 2 för ena halvan av hans bussningar. Det är en från varje sida med ett rör i.
Måtten är inner diameter 16,75 mm och ytter utan fläns 29,1 mm. Längd utan fläns ca 15 mm.

Jag vill helst ha tag i gummibussningar med samma mått se bild 3

Och i nödfall som bild 4. Med måtten 29,1 utvändigt och 12 mm i inner röret och ca 30 mm. lång.

Problemet är att jag hittar många när jag söker på nätet, men de anger inte storlek utan bara bilmodell.

Det där blir inte speciellt lätt. Har du någon aning var fourlinken kommer i från?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #30 skrivet: 14 mar-17 kl 18:59 »
Hemmabygge
Måtten är lite flexibla, de ska ju pressas in.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #31 skrivet: 15 mar-17 kl 09:21 »
Sök Gi-dämpare för industriellt bruk istället. Hos Kontima tex. De är alla angivna med mått. Söka nåt till bilar går inte idag om man inte har ett nummer.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #32 skrivet: 16 mar-17 kl 21:01 »
Var köper man breda däck med hög profil i Sverige. Hittar bara sånt där modernt tjafs som ser ut om det vore negativ profilhöjd.
Ja vill ha riktiga däck typ de här. Storlek  29X12.5-15

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #33 skrivet: 16 mar-17 kl 21:05 »
Eller Mickey Thompson 345/50-15
Hittar bara i USA

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #35 skrivet: 20 mar-17 kl 16:26 »
Så var det styrsnäckan, som ska fixas.
Har nya packboxar och ska tillverka papperspackningar.

Den är förmodligen från en 80-tals japanare utan servo, som är vriden 90 grader sett från rattstången.

Det medför att justerskruven och oljepåfyllningen hamnar på sidan långt ner i stället för uppåt.
En kopparbricka under låsmuttern för justerskruven och en plugg i det tomma oljepåfyllningshålet, borde lösa dom läckagen.

Jag tänkte borra ett nytt hål upptill på snäckan för ny påfyllning, men nu uppstår min fundering.
Hur mycket olja ska det vara? Proppfull?
Ska det vara avluftning, som på växellådor och bakaxlar?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #36 skrivet: 20 mar-17 kl 18:09 »
Även om du lägger en kopparbricka under justermuttern så kan det ju läcka i gängorna.

Om styrsnäckan sitter i någotsånär jämn temperatur (alltså inte utsätts för strålningsvärme från motor eller avgasrör) så borde den klara sig utan luftning, om du inte fyller den helt full med olja utan lämnar kanske 20 % luft i den.

Är du förresten säker på att styrsnäckan ska vara smord med olja? Vissa styrsnäckor ska ju använda någon slags halvflytande mellanting mellan fett och olja. Vanligt på gamla tyska bilar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #37 skrivet: 20 mar-17 kl 19:20 »
Även om du lägger en kopparbricka under justermuttern så kan det ju läcka i gängorna.

Om styrsnäckan sitter i någotsånär jämn temperatur (alltså inte utsätts för strålningsvärme från motor eller avgasrör) så borde den klara sig utan luftning, om du inte fyller den helt full med olja utan lämnar kanske 20 % luft i den.

Är du förresten säker på att styrsnäckan ska vara smord med olja? Vissa styrsnäckor ska ju använda någon slags halvflytande mellanting mellan fett och olja. Vanligt på gamla tyska bilar.

Den är från en Mazda 323 och det är lika kladdigt och luktar lika som från bakaxeln, så det borde vara sån olja, men är nog bästa att kolla upp.
Däremot läste jag någonstans att vissa oljor förstörde lagerna om de var av brons.

Den sitter nära motor och avgassystem, så det kanske är bäst att ha avluftningsnippel i stället för plugg.
Hittade snygga sådana.

Vad kan man göra om det blir läcka i gängorna till justerskruven?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #38 skrivet: 21 mar-17 kl 07:02 »
Använd en olja som heter GL4 eller GL4/5, så ska den inte angripa brons- och mässingsdelar. De "farliga" hypoidoljorna är de som heter GL5  eller som det inte alls står någon GL-beteckning på utan bara en amerikansk MIL-standard.

Ett sätt är ju att täta gängorna med någon tätningsmassa, t ex Loctite Gängtätning eller VVS-tätning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vill ha tips om delar till min Hot Rod.
« Svar #39 skrivet: 24 mar-17 kl 17:32 »
Håller på med bakaxeln. Ska byta alla packningar, så jag slipper läckage.
När jag blockade ut differentialen, så såg jag att det var hål i kåpan.
Det var ditsvetsat en attrapp, så att bakaxeln ska likna en quick change bakaxel och naturligtvis hade han bränt hål inne i attrappen.
Jag kapade bort skiten och lagade hålet.

Differentialen är inte så lätt att hålla upp och tvätta, väger 34 kg.
Men nu är det klart och imorgon ska bakaxeln plockas ihop.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 5 användare
peterm, xaelanar, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser