Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frön från persilja  (läst 5188 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Frön från persilja
« skrivet: 16 sep-14 kl 10:56 »
Vi har lämnat kvar fjolårets persilja (av lathet) i en pallkrage och tänkte kunna ta frön. Persiljan har blommat och satt frö men alla frön är gröna eller ljust gråbruna. Några få är lite mörkare gråbruna men det finns fortfarande en touch av grön i dem.

Hur ser de ut när de är mogna? Är det dödfött att räkna med att få moget persiljefrö? Kan jag skära av hela plantan (med de mest mogna fröna) och hänga den att eftermogna inomhus?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Frön från persilja
« Svar #1 skrivet: 16 sep-14 kl 11:47 »
Låt dom sitta kvar tills kapslarna är helt torra!

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Frön från persilja
« Svar #2 skrivet: 16 sep-14 kl 14:32 »
Låt dom sitta kvar tills kapslarna är helt torra!

Ska jag ta in hela plantorna när det börjar bli risk för frost även om fröna inte är helt torra? Eller är det kört då?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frön från persilja
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 19:04 »
Låter persiljan så sig själv, det är bara att lätt vika de levande fröstänglarna över nästa ogräsrensade och luckrade pallkrage så blir det nysådd persilja där. Och även runt där persiljan står, i gångar och lite överallt självsår den sig snällt och till våren kan man flytta ihop/bort plantorna dit där man vill ha dem.
Fröna släpper själva när de är mogna och man kan skaka av stänglarna på exvis en tidning - de fröer som inte är klara faller inte av.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frön från persilja
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 20:10 »
Jag har fröodlat rotpersilja en gång vilket är i princip samma sak. Så jag har inte så stor erfarenhet av persiljefröodling, men baserar mig även på andra flockblomstriga växter (morot, palsternacka, selleri).

Vi har lämnat kvar fjolårets persilja (av lathet) i en pallkrage och tänkte kunna ta frön. Persiljan har blommat och satt frö men alla frön är gröna eller ljust gråbruna. Några få är lite mörkare gråbruna men det finns fortfarande en touch av grön i dem.

Hur ser de ut när de är mogna? Är det dödfött att räkna med att få moget persiljefrö? Kan jag skära av hela plantan (med de mest mogna fröna) och hänga den att eftermogna inomhus?

De ljust gråbruna har rätt färg.

Bit gärna i några frön eller kläm på dem. Hårda och/eller spröda bör vara ganska mogna, särskilt om de har tappat all grön färg. Dessa kan skördas för eftermognad inomhus. Mosiga/vattniga är förstås inte mogna. Bör om möjligt få stå ute lite till.

Vid eftermognad inomhus: Ta så stora delar av plantan som möjligt, eller kanske hela. Dock om fröet är nästan moget kan man klippa relativt mogna flockar.
Välj lämpligt utrymme. Frö som är ganska moget och nästan torrt kan tas in bostadsutrymme. Måste man ta in frö som är mer omoget väljer man utrymme som är ljust, lite svalt och måttligt fuktigt, t.ex. kallveranda, annars brådmognar det för mycket.

Låt dom sitta kvar tills kapslarna är helt torra!

Det blir de kanske inte i Dalarna i september. Eftermognad och torkning kan behöva göras inomhus.

Ska jag ta in hela plantorna när det börjar bli risk för frost även om fröna inte är helt torra? Eller är det kört då?

Är de relativt mogna tål de nog lite frost. Annars skulle jag tro att de tål den sämre.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frön från persilja
« Svar #5 skrivet: 23 sep-14 kl 16:10 »
Hade du kraftig frost i natt? Hoppas du tog in dem eller täckte dem i så fall. Borde jag gjort med min morotsfröodling, som är i samma utvecklingsskede som ditt persiljefrö, men jag missade det. De ser en aning dävna ut, särskilt det omognare fröet. Tappar kanske en del i grobarhet och groningsenergi. Eller i värsta fall kommer de inte eftermogna på rätt sätt. Nu har jag i alla fall tagit i dem. Och några mogna flockar har jag redan fått.

Normalt sett hävdar jag att väta är värre än frost för morotsfrö och troligen detsamma för persiljefrö, men kraftigare frost är inte så bra för omoget frö. Ju grönare desto känsligare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser