Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar  (läst 27073 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« skrivet: 17 feb-13 kl 23:54 »
Tråden delad från http://www.alternativ.nu/index.php?topic=79981.0

Intressant tråd jag snubblade över. Hur är det med Kinatraktorerna? Nån som har goda erfarenheter? Någon som har dåliga erfarenheter? Är det läge att köpa en Kinatraktor om man är sugen på en mindre maskin och är i så fall Kellfris maskiner som t.ex.
något att ha eller finns det bättre leverantörer/märken?


125 kkr för en liten 40 hk traktor är ju väldigt mycket billigare än en av "känt märke". Billigare än att köpa en 90-talstraktor av känt märke med 4WD och lastare och 20 år känns rätt mycket ändå.


 ???


/Jens



« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 07:00 av sɹǝpuɐ »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #1 skrivet: 19 feb-13 kl 19:12 »
Jag vill tipsa om Mahindra som jag tror är en mkt bra traktor till bra pris.
http://www.goransons.com/?page=products/traktorer
dom har ju fräs mm också, en 40hästars skulle väll passa dig bra?

klarar du dig utan hytt så sparar du ju mkt pengar där
att importera själv är väll bra men då får du väll ingen garanti med?

eller dong feng
http://www.traktorimport.se/
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #2 skrivet: 19 feb-13 kl 19:21 »
Intressant tråd jag snubblade över. Hur är det med Kinatraktorerna? Nån som har goda erfarenheter? Någon som har dåliga erfarenheter? Är det läge att köpa en Kinatraktor om man är sugen på en mindre maskin och är i så fall Kellfris maskiner som t.ex.
något att ha eller finns det bättre leverantörer/märken?


125 kkr för en liten 40 hk traktor är ju väldigt mycket billigare än en av "känt märke". Billigare än att köpa en 90-talstraktor av känt märke med 4WD och lastare och 20 år känns rätt mycket ändå.


 ???


/Jens


jag skulle undvika kellfri även om traktorerna är ok för de är ena riktiga klåpare om du frågar mig. farsan köpte ett plogblad t vår traktor ock när vi behövde skaffa nya stål tog det en himla tid+ att vi fick fel stål (av riktig skitkvalité dessutom)

det finns bättre firmor att handla från i min menig.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Broberg

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #3 skrivet: 19 feb-13 kl 21:06 »
Intressant tråd jag snubblade över. Hur är det med Kinatraktorerna? Nån som har goda erfarenheter? Någon som har dåliga erfarenheter? Är det läge att köpa en Kinatraktor om man är sugen på en mindre maskin och är i så fall Kellfris maskiner som t.ex.
något att ha eller finns det bättre leverantörer/märken?


125 kkr för en liten 40 hk traktor är ju väldigt mycket billigare än en av "känt märke". Billigare än att köpa en 90-talstraktor av känt märke med 4WD och lastare och 20 år känns rätt mycket ändå.


 ???


/Jens



Här är några andra: http://www.traktorimport.se/ Vet inget om dem. Bara kollade lite på ett par mässor.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 21:19 »
Mahindra Tractor Transmission Comparisons

Mahindra Rototilling my new vegetable garden

mahindra
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #5 skrivet: 19 feb-13 kl 22:48 »
Intressant tråd jag snubblade över. Hur är det med Kinatraktorerna? Nån som har goda erfarenheter? Någon som har dåliga erfarenheter? Är det läge att köpa en Kinatraktor om man är sugen på en mindre maskin och är i så fall Kellfris maskiner som t.ex.
något att ha eller finns det bättre leverantörer/märken?


125 kkr för en liten 40 hk traktor är ju väldigt mycket billigare än en av "känt märke". Billigare än att köpa en 90-talstraktor av känt märke med 4WD och lastare och 20 år känns rätt mycket ändå.


 ???


/Jens

Summeringen jag själv gör av vad jag läst på internet om hur Kellfri uppför sig som företag är att de är klåpare och klantar.

Ska man läsa på om småtraktorer så är forumet http://www.tractorbynet.com/forums/forum.php nog det bästa. Men tänk på att de flesta märkena nog inte finns i Sverige.

Mahindra är något som jag får mer förtroende för än rena kinaproduktioner, http://en.wikipedia.org/wiki/Mahindra_Tractors

Lite större traktorer som är av billigare snitt än "västmärkena" är Farmtrac (från Polen).
http://farmtraceurope.se
De verkar vara väldigt nya på svenska marknaden, genom http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=36
Jag tycker de är intressanta för att de inte är datorstyrda men samtidigt är vad de skriver byggda med komponenter som man skulle kalla för väst-komponenter.


Om man stegar upp i storlekar (både Kellfri Europard och Farmtrac) verkar vara avsaknad av hitchkrok något att se upp med. Det används bara i vissa europeiska länder. Farmtracen vet jag inte säkert hur det ligger till, tror produktfotona på BBM kan vara polska så de som ska levereras i Sverige kanske har det?

Generellt tycker jag Sverige är en riktigt dålig marknad på nyare begagnade traktorer av mindre storlek med 4wd, tyvärr.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #6 skrivet: 19 feb-13 kl 22:57 »
Jag vill tipsa om Mahindra som jag tror är en mkt bra traktor till bra pris.
http://www.goransons.com/?page=products/traktorer
dom har ju fräs mm också, en 40hästars skulle väll passa dig bra?

klarar du dig utan hytt så sparar du ju mkt pengar där
att importera själv är väll bra men då får du väll ingen garanti med?

eller dong feng
http://www.traktorimport.se/

Mahindra såg ju rätt trevlig. Det är ju ingen jordbrukstraktor, bara så man är på det klara med det. För jag höjde på ögonbrynen vad gäller lyftkraften i trepunktslyften. Endera använder de något konstigt mått på det (e.x. 0,5m eller 1m bakom öglorna) eller så är det bara rätt så dålig jämfört med en jordbrukstraktor. T.ex. MF 135 som har jämförbar vikt och hjulbas lyfter dubbelt så mycket på pappret enligt specifikationen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #7 skrivet: 19 feb-13 kl 23:09 »
Mahindra såg ju rätt trevlig. Det är ju ingen jordbrukstraktor, bara så man är på det klara med det. För jag höjde på ögonbrynen vad gäller lyftkraften i trepunktslyften.

Är det uteslutande trepunktskraften som får dig att säga att det inte är en jordbrukstraktor eller är det något annat också?

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #8 skrivet: 19 feb-13 kl 23:40 »
4WD är för amatörer, speciellt på fält. Mahindra och liknande passar bäst som dragare på ett industriområde.
Och varför köpa dyra kinesiska leksaker utan frigång när det finns riktiga traktorer för en bråkdel? Är ni nerlusade med pengar?

Kom på ett annat användningsområde för kinesiska hängbuksvin. Parkförvaltningen!  ;D
« Senast ändrad: 19 feb-13 kl 23:54 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 23:48 »
Jag fattar heller inte riktigt.. Om jag skulle satsa på nån slags odling som jag vill ha för självförsörjning, så skulle ju traktorn vara antingen en gammal för max 10 000 eller en tvåhjulstraktor.
Köpa en traktor för  säg, 100 000 gör ju skördarna så dyra så det inte går att räkna hem på en livstid.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #10 skrivet: 19 feb-13 kl 23:49 »
4WD är för amatörer, speciellt på fält.
Och varför köpa dyra kinesiska leksaker utan frigång när det finns riktiga traktorer för en bråkdel? Är ni nerlusade med pengar?
Nånstans måste dom ju göra av pengarna  dom leker ju bönder  :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #11 skrivet: 20 feb-13 kl 00:05 »
Nånstans måste dom ju göra av pengarna  dom leker ju bönder  :)
Tror du det finns traktorbidrag för självhushållare?

Jag fattar heller inte riktigt.. Om jag skulle satsa på nån slags odling som jag vill ha för självförsörjning, så skulle ju traktorn vara antingen en gammal för max 10 000 eller en tvåhjulstraktor.
Köpa en traktor för  säg, 100 000 gör ju skördarna så dyra så det inte går att räkna hem på en livstid.
Precis! Å tänk om tummarna sitter i armhålan när skiten stannar. Vi var hos en för ett tag sen och dregglade över ett helt knippe 2-hjulingar. Synd vi inte måste ha en............. o:) Mina gamla Belos var snäppet för små.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #12 skrivet: 20 feb-13 kl 00:15 »
Allt annat än hacka är för amatörer.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #13 skrivet: 20 feb-13 kl 07:24 »
Kom gärna med sakliga köpråd, men undvik nedsättande kommentarer.

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #14 skrivet: 20 feb-13 kl 08:27 »
http://www.kompakttraktor.com/page3.html

Jag skulle nog hellre satsa pengarna på en begagnad japan. Halva priset och dubbla kvalitén.
Kolla maskinerna på ovanstående sida , renoverade och fina som attan.



För min del kommer det bli en därifrån om jag är  behov av maskinkomplettering vart efter.. skulle vara ett suveränt komplement till fyrhjulingen ochi princip helt kunna ersätta min gamla stora klumpiga lastartraktor.




vindensbonig

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #15 skrivet: 20 feb-13 kl 08:38 »
 I grönsaks odlingarna  är den nog toppen . Men som som snöröjare så är den nog lite för lätt när det har kommit  tung blötsnö misstänker ja .

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #16 skrivet: 20 feb-13 kl 08:39 »
Är det uteslutande trepunktskraften som får dig att säga att det inte är en jordbrukstraktor eller är det något annat också?

/Jens

Googlade och de här små Mahindra var gjorda i kina, dong-feng, vilket verkar vara en gammal kinesisk tillverkare. Så dong-feng kanske är något att ha om man ska köpa kändamärkta maskiner.

Hittar inte information om övrigt i trepunktslyften. Ska den användas till plogar eller andra liknande redskap vill man ju ha djup- och dragkraftskontroll (det som Ferguson uppfann). Som sagt inte sett information om de använder detta eller skippat det och kör med endast "höj&sänk"

Man kan jämföra de här maskinerna med en "västtraktor" i samma kostym som kommer från en klassisk jordbrukstraktortillverkare, Lamborghini R1 (också känd som Deutz-Fahr Agrokid och Hürlimann Prince)
www.samedeutz-fahr.com/ebusiness/2258/lamborghinir13555brochureeng.pdf?ccode=en-ENe
Den har en mycket starkare trepunktslyft och det anges om djup- och dragkraftskontroll.

Kan också nämna egen erfarenhet av någon Europard, liten med hytt var det som jag provsatt på maskinexpo. Minns speciellt att pedalerna var heltkonstigt konstruerade, helt onaturlig rörelse. Har för mig de skulle tryckas framåt fast de satt så långt bak att fötterna bäst lämpade sig för att trycka dem neråt (likt min MF 175). Stolen var i sitt bakersta läge. Så även om maskinerna är billiga i jämförelse med andra så måste de nog provköras först. Jag gick ifrån montern skakandes på huvudet...

I övrigt tror jag de går att använda till gamla redskap (bara man har rätt kategori på trepunktslyften). Äldre småtraktorer har ju ofta stora drivhjul (bakhjul) för att att få bra dragkraft, de här nyare kompenserar nog det bra med att ha fyrhjulsdrift.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #17 skrivet: 20 feb-13 kl 08:44 »
http://www.kompakttraktor.com/page3.html

Jag skulle nog hellre satsa pengarna på en begagnad japan. Halva priset och dubbla kvalitén.
Kolla maskinerna på ovanstående sida , renoverade och fina som attan.



För min del kommer det bli en därifrån om jag är  behov av maskinkomplettering vart efter.. skulle vara ett suveränt komplement till fyrhjulingen ochi princip helt kunna ersätta min gamla stora klumpiga lastartraktor.

Jag har hållit koll på den där sidan. Det är ett intressant segment.

Men vi har ju fortfarande inte fått reda på vad torpjens tänkt sig använda traktorn för. Det är ju viktigt för vilken man egentligen borde rekommendera! Så fram med det nu ;)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #18 skrivet: 20 feb-13 kl 08:48 »
Googlade och de här små Mahindra var gjorda i kina, dong-feng, vilket verkar vara en gammal kinesisk tillverkare. Så dong-feng kanske är något att ha om man ska köpa kändamärkta maskiner.

Hittar inte information om övrigt i trepunktslyften. Ska den användas till plogar eller andra liknande redskap vill man ju ha djup- och dragkraftskontroll (det som Ferguson uppfann). Som sagt inte sett information om de använder detta eller skippat det och kör med endast "höj&sänk"

Man kan jämföra de här maskinerna med en "västtraktor" i samma kostym som kommer från en klassisk jordbrukstraktortillverkare, Lamborghini R1 (också känd som Deutz-Fahr Agrokid och Hürlimann Prince)
www.samedeutz-fahr.com/ebusiness/2258/lamborghinir13555brochureeng.pdf?ccode=en-ENe
Den har en mycket starkare trepunktslyft och det anges om djup- och dragkraftskontroll.

Kan också nämna egen erfarenhet av någon Europard, liten med hytt var det som jag provsatt på maskinexpo. Minns speciellt att pedalerna var heltkonstigt konstruerade, helt onaturlig rörelse. Har för mig de skulle tryckas framåt fast de satt så långt bak att fötterna bäst lämpade sig för att trycka dem neråt (likt min MF 175). Stolen var i sitt bakersta läge. Så även om maskinerna är billiga i jämförelse med andra så måste de nog provköras först. Jag gick ifrån montern skakandes på huvudet...

I övrigt tror jag de går att använda till gamla redskap (bara man har rätt kategori på trepunktslyften). Äldre småtraktorer har ju ofta stora drivhjul (bakhjul) för att att få bra dragkraft, de här nyare kompenserar nog det bra med att ha fyrhjulsdrift.
Är inte så säker på att det hjälper  med fyrhjulsdrift driften som kompensator då dom är så mycket lättare än en typ 135a

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #19 skrivet: 20 feb-13 kl 12:03 »
Men vi har ju fortfarande inte fått reda på vad torpjens tänkt sig använda traktorn för. Det är ju viktigt för vilken man egentligen borde rekommendera! Så fram med det nu ;)


* Ploga 500 m väg.
* Ta hö på ett par ha.
* Plöja 2 ha/år (+ harva, så & välta)
* Köra grus och gödsel med frontlastare.
* Sladda 500 m väg.
* plöja eller fräsa potatisland 100 m2
* plöja eller fräsa för grönsaksodling 100 m2
* Hämta hem mindre mängder timmer och ved från skogen.
* Om möjligt hänga på något för att använda den som förstärkt spade (gräva)
* Lokala transporter med kärra.


Det var väl det.


/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser