Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silkeshöns med större raser?  (läst 1197 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Silkeshöns med större raser?
« skrivet: 13 jul-18 kl 15:36 »
Funderar på att börja så smått med höns nästa år, förmodligen inte mer än 4-5 stycken. Bor i villa-aktigt område så det blir nog ingen tupp, har funderat lite på en men det bor en högre upp i skogen som gal rätt ofta och jag skulle tippa på att grannarna inte blir så glada med en mer närbelägen tupp som vill gala ikapp.

Har dock hört att det kan bli oreda bland hönsen om dom inte har en karl som ser efter dom, vilket kanske blir lite problematisk då jag hade hoppats ha lite blandade storlekar. Som det ser ut nu så är den hypotetiska flocken på två silkeshönor och två faverolle och kanske en araucana, dom lägger ju så vackra ägg. Fast det kanske inte skulle gå så bra att ha en ensam araucana dam med dom andra som skulle ha kompisar av liknande sort?

Fast tja, mest är det ju storleksskillnaden jag är lite orolig över, visserligen ska faverolle vara rätt milda i temperamentet men silkisarna skulle ju vara rätt mycket mindre (dock inte dvärgsilkies), nån som har lite erfarenhet med den kombinationen?

Det hypotetiska hönshuset skulle nog vara ca 4 kvadratmeter om det kan spela in hur de kommer överens.

Lingonberry

  • Gäst
SV: Silkeshöns med större raser?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-18 kl 19:37 »
Det går utmärkt att blanda (så länge de inte har en spegel så de vet hur de själva ser ut). ;) Det kan dock vara lite taskigt att ha en jättetupp med dvärghönor, tuppen väger ju en del.  :P

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Silkeshöns med större raser?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-18 kl 10:47 »
Jag har höns utan tupp i villaträdgård och tycker det går utmärkt.  Hade tupp en sommar på landet (samma hönor) och tyckte inte det verkade vara någon större skillnad för hönorna.  Fast lite ytterligare intressanta hönsbeteenden får man ta del av, eftersom tuppen gör andra kul grejar att titta på.

Jag har haft små och stora hönor blandat, och  olika raser samma storlek.  Någon kan verka mobbad, men här har det aldrig kommit till synliga hackskador.

 

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Silkeshöns med större raser?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-18 kl 13:22 »
Vi har silkeshöns tillsammans med Maran, Isbar och Wyandottes och strax fler raser. Vår stilige och snälle tupp är en silkestupp för att inte ha en för stor tupp till vår små fluffbollar och hittills fungerar det utmärkt. Silkeshönorna håller sig i of s rätt mycket för sig själva, men de är från en yngre kull, återstår att se hur det blir när de vuxit till sig mer.
Enda problemet just nu är att våra ungtuppar har börjat leva rövare i hönsgården men det problemet tänkte jag ta tag i ikväll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser