Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimlig kostnad för elinstallation i torp?  (läst 4258 gånger)

Nypåtorpet

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« skrivet: 14 aug-19 kl 23:01 »
Hej,
Vi håller på att renovera ett gammalt torp och behöver göra om elinstallationerna från grunden.
Vad bör man räkna med för kostnad för jobbet nedan?


Vi behöver:
Elcentral
Kabel över vind från inkommande kabel till elcentral
Spisuttag, 3-fas
5x eluttag, 4-vägs
1x eluttag tvåvägs
3x eluttag enkel (kyl, spisfläkt, diskmaskin)
2x anslutning elradiatorer 1-fas (via eluttag)
5x lamputtag
2x strömbrytare dubbel
1x Trappströmbrytare dubbel
1x trappströmbrytare enkel

Tacksam för svar.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-19 kl 23:17 »
Går det ens att räkna fram för någon som inte har sett huset?

En sak om allt skulle in i ett o samma rum på en vägg men så är väl inte fallet antar jag.

Ställ frågan till 3 firmor istället för flera forum. Så tänker jag åtminstone.

En bilfirma kan säga att byta bromsskivor på en Volvo 240 kostar 2000kr då dom vet att om allt skiter sig så tar det en viss tid.

Men i detta fall så är det ju inte självs inkopplingen av grejerna som är hela grejen utan all kabel som ska kors och tvärs.

Att ett element kan kopplas in för en fast summa bygger ju på att det redan är dragit el fram i nära anslutning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-19 kl 23:19 »
Som ovan, ställ frågan till några firmor så du får lite prisförslag.

Något som också kan påverka är ju hur många grupper du ska ha och hur de ska läggas.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #3 skrivet: 14 aug-19 kl 23:21 »
Jag skulle gissa på minst 20 timmars jobb, men det kan lätt springa iväg till en 30-40 timmar.
Så budgetera jobbet till 30 000:- högt.
Matrial till det samma.
Men det bästa är att ta in anbud från elfirmorna i området och se vad dom räknar på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-19 kl 08:35 »
Kommer till ungefär samma siffra som Skogsvilde. Kommer till totalt ca 50.000kr monterat och klart EXLUSIVE moms. Normal utrustning, ej lågpris/exklusiv. Priset är räknat så att en eventuell offert ska ligga något lägre i pris då det ligger en viss mängd "äta"-arbete inbakat i min kalkyl.

Givetvis är siffran mellan tumme och pekfinger, jag vet inget om förutsättningarna och friskriver mig från allt!

Jag brukar också vilja veta på ett ungefär vad saker kostar i ett tidigt skede för att kunna göra en budget, jämföra olika idéer ekonomiskt mot varandra. Det är jag inte ensam om, så fungerar det på stora projekt också. Man börjar med en eller flera idéer, sedan en grov budget.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-19 kl 09:03 »
22 saker + kabel = över 2 000 + moms st.
Tur att man har andra möjligheter att lösa eldragning och att man bor där man bor och kan köpa hela hus med fungerande el för 50 000 kr

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-19 kl 09:08 »
jag har just dragit in el i en liten stuga ca 30m2. rör med tråd redan draget i vägg.
allt nytt central, säkringar, brytare, vägguttag mm  60.000 inkl moms

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #7 skrivet: 15 aug-19 kl 10:52 »
Om man får hutlösa offerter på den där typen av jobb så ska man inte tolka det som att det verkligen blir så dyrt, utan hellre som att elektrikern egentligen inte vill åta sig jobbet, men om han får riktigt bra betalt kanske han kan överväga saken ändå. Många elektriker vill helst inte ha att göra med privatpersoner som kunder.

Ska man få jobbet gjort billigt (och utan att anlita tvivelaktig svart arbetskraft), så är det bäst att vänta till nästa rejäla lågkonjunktur då det råder stor arbetslöshet i elinstallatörsbranschen.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-19 kl 12:10 »
 Har tre handskuttag som jag behöver få i kopplade i verkstaden. Min vanliga elektriker hörde aldrig av sej efter frågan. Tog kontakt med veteranpolen el. nån liknande som hade elektriker i sitt stall.
 Elektrikern kom tittade o åkte igen. Det var bara fel på allt som hette el i verkstaden o då har jag själv inte kopplat en tråd. Han menar att den som gör något sist på en anläggning får stå för att resten också är bra.
Du är i ett läge då det nya blir som det hela i huset. Det som är bra med pensionärerna är att de hällre jobbar kortare o kommer ofta kanske du kan vara med o dra tråd el. slang.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #9 skrivet: 15 aug-19 kl 15:51 »
Om man får hutlösa offerter på den där typen av jobb så ska man inte tolka det som att det verkligen blir så dyrt, utan hellre som att elektrikern egentligen inte vill åta sig jobbet, men om han får riktigt bra betalt kanske han kan överväga saken ändå. Många elektriker vill helst inte ha att göra med privatpersoner som kunder.

Ska man få jobbet gjort billigt (och utan att anlita tvivelaktig svart arbetskraft), så är det bäst att vänta till nästa rejäla lågkonjunktur då det råder stor arbetslöshet i elinstallatörsbranschen.

Helt sant. Kostar gärna mer än det smakar att jobba åt privatpersoner. Mycket tjafs (prat) för lite pengar. Få förstår vilka pengar du måste få in i ett företag för att gå runt.

Nypåtorpet

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #10 skrivet: 15 aug-19 kl 23:02 »
Tack för alla svar!
Då har jag åtminstone någon uppfattning om vilket prisintervall man kan räkna med, det gör det enklare att budgetera.
 




Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #11 skrivet: 16 aug-19 kl 14:38 »
Om du vill kan du ju köpa grejorna och dra ledningarna själv eller med hjälp av någon god vän om du har det, som skulle göra det för en god middag. Tilll och med hänga upp elskåpet och sen låta en autoriserad elfirma montera dit brytare, koppla till elskåpet osv. Om du har verktyg så att du kan borra hål genom en vägg om det behövs...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #12 skrivet: 16 aug-19 kl 15:49 »
Visst kan du göra så Nina, men det är inte lagligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rimlig kostnad för elinstallation i torp?
« Svar #13 skrivet: 16 aug-19 kl 15:52 »
Om du vill kan du ju köpa grejorna och dra ledningarna själv eller med hjälp av någon god vän om du har det, som skulle göra det för en god middag. Tilll och med hänga upp elskåpet och sen låta en autoriserad elfirma montera dit brytare, koppla till elskåpet osv. Om du har verktyg så att du kan borra hål genom en vägg om det behövs...

Problemet med det förfarandet är att den auktoriserade firman har ett helhetsansvar för installationen under ett antal år om det uppstår ett problem.
Tex det lan blivit en kink på en tråd och ni dragit extra hårt och den delar sig eller sträcker sig.
Det innebär att den inte kommer att klarar att belastas för fullt utan kommer att bli varm och till slut får man en brand i den skadan.  Vem ska belastas för detta? Den som skrivit på att anläggningen är ok eller den som fått middag?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser