Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  exakt hur slipar man en häcksax?  (läst 13719 gånger)

artistmartha

  • Gäst
exakt hur slipar man en häcksax?
« skrivet: 16 jun-06 kl 01:53 »
Äntligen har vi kommit till skott att göra något åt den slöa trädgårdssaxen som inte tar när vi ska klippa gräs . Vi HATAR nämligen dessa eldrivna trimmers som låter så störande,

Men HUR slipar man? Skruvar isär, föreslår jag. Slipar kanske bara på utsidan - där det är som en avfasning? Ungefär som man gör på en lie, där tar man ju bara ytterst lite på "baksidan"

Någon som förstår mitt virriga prat - någon som kan svara? Br¨åttom!!! ::)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:exakt hur slipar man en häcksax?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-06 kl 03:38 »
Äntligen har vi kommit till skott att göra något åt den slöa trädgårdssaxen som inte tar när vi ska klippa gräs . Vi HATAR nämligen dessa eldrivna trimmers som låter så störande,

Men HUR slipar man? Skruvar isär, föreslår jag. Slipar kanske bara på utsidan - där det är som en avfasning? Ungefär som man gör på en lie, där tar man ju bara ytterst lite på "baksidan"

Någon som förstår mitt virriga prat - någon som kan svara? Br¨åttom!!! ::)

En lie slipas lika mycket på båda sidorna, men en häcksax slipas
"bara på utsidan - där det är som en avfasning".
Dvs precis som en vanlig hushållssax.
Det underlättar om man skruvar isär saxen vid slipningen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:exakt hur slipar man en häcksax?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-06 kl 07:50 »
Nu vet ju inte jag hur mycket gräs det rör sig om, men är det mer än några kvadratmeter skulle jag föredra att använda en lie framför en trädgårdssax.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:exakt hur slipar man en häcksax?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-06 kl 19:11 »
Jag har själv använt häcksax till trimning vid rabatter. trädstammar och husgrunder, där inte gräsklippare eller lie kommer åt.
Har man trimmer är det lätt hänt att snöret eller kniven skadar bark på buskar eller klipper av blomstänglar.
Det är lättare att finlira med en sax.
Har man mer att avverka så finns det små enhands-liar.
Själv kör jag numera med bensintrimmer ibland (har också en eltrimmer liggande nånstans),
men jag medger gärna att den kontemplativa komponenten i trädgårdspåtandet
därvid tillfälligtvis sätts på undantag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

artistmartha

  • Gäst
Re:exakt hur slipar man en häcksax?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-06 kl 12:21 »
tack för alla omtänksamma svar. Det handlar visserligen om en massa kvadratmeter - men dom är ca en dm på ena ledden! Om ni frstår vad jag menar, kanter vid rabatter och husgrunder och grusplaner, ser för jäkligt ut när man klippt gräsmattan för övrigt.

Nu ska vi skrida till verket med brynet. Jag ska berätta om det funkar bättre sen.

Hej då allihop! tänk så många jag har frågat i verkliga livet och dom vet ingenting, dom kastar gamla häcksaxar eller köper nya , bara. Och slår man i google så kommer man till en sida där man berättar att man har bryne eller hushåklsslip eller roterande skiva på borren etecetera. men ingenstans om VAR på saxen det ska slipas!! Dåligt.

ivan

  • Gäst
Re:exakt hur slipar man en häcksax?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-06 kl 16:25 »
Skaffa ett diamantbryne. Det kan med fördel även användas till hushållsknivarna.
Bryna absolut inte på baksidan!  Håll samma eggvinkel som det varit tidigare.
Se till att saxen är rätt ihopskruvad så att eggarna verkligen skär mot varandra när du klipper.  Om saxen är krökt så att bladen inte skär mot varandra är det bara att köpa en ny.
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser