Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra stickpropp genom markrör?  (läst 1079 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Dra stickpropp genom markrör?
« skrivet: 05 sep-23 kl 17:31 »
Antingen är jag helt värdelös på att googla (ja, jo) eller så är det självklart på nått vis, men ändå...
Kom i all hast på att jag borde köpa hem markrör imorgon när jag ska till männskobyn och det tog stopp i huvudet efter det.

Går det att dra en vanlig 25-meters skarvsladd genom ett 50mm markrör eller bör man kapa stickproppen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-23 kl 17:51 »
Om proppen är liten nog så går det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #2 skrivet: 05 sep-23 kl 22:45 »
Tja, en dragtråd/lina, eltejp och glidex är nog bra, korrugerad markör kan vara lite svåra att dra igenom själv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #3 skrivet: 05 sep-23 kl 22:53 »
Visst går det, men använd hellre en kabel som är avsedd för markförläggning, t ex N1XV eller EKKJ/EXQJ.  S k anslutningskabel (t ex en skarvsladd) får ju inte användas för fast installation, om man ska följa föreskrifterna.

Tänk också på att en "vanlig skarvsladd" på 25 m kan ställa till problem genom sin resistans - dels spänningsfall så att t ex motorer som kräver hög startström har svårt att komma igång, och dels risk att ev kortslutningsströmmar begränsas så att säkringen inte går inom rimlig tid vid en kortslutning och skadorna pga kortslutningen förvärras i onödan. Ofta är det lämpligt att välja en större area även om man inte har tänkt belasta den långa kabeln med mer än 10 A.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #4 skrivet: 05 sep-23 kl 23:06 »
Visst går det, men använd hellre en kabel som är avsedd för markförläggning, t ex N1XV eller EKKJ/EXQJ.  S k anslutningskabel (t ex en skarvsladd) får ju inte användas för fast installation, om man ska följa föreskrifterna.

Tänk också på att en "vanlig skarvsladd" på 25 m kan ställa till problem genom sin resistans - dels spänningsfall så att t ex motorer som kräver hög startström har svårt att komma igång, och dels risk att ev kortslutningsströmmar begränsas så att säkringen inte går inom rimlig tid vid en kortslutning och skadorna pga kortslutningen förvärras i onödan. Ofta är det lämpligt att välja en större area även om man inte har tänkt belasta den långa kabeln med mer än 10 A.
Torbjörn:det är väl inget som tyder på att det handlar om en fast installation om TS avser att ansluta med en stickpropp?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #5 skrivet: 06 sep-23 kl 06:36 »
Nja, har man förlagt kabeln i mark så blir det en fast installation även om den är ansluten med stickpropp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #6 skrivet: 06 sep-23 kl 09:38 »
Lagligt eller inte, jag skulle definitivt lossa hanen (klippa av och ersätta om det är en gjuten).

Om man drar en skarvsladd under en väg eller på annat ställe upprepade gånger och inte vill ha den där jämt, så är ett vanligt avloppsrör rätt smidigt att få kabel igenom (även med trefaskontakt).

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #7 skrivet: 06 sep-23 kl 16:22 »

Om man drar en skarvsladd under en väg eller på annat ställe upprepade gånger och inte vill ha den där jämt, så är ett vanligt avloppsrör rätt smidigt att få kabel igenom (även med trefaskontakt).
Helt rätt, markavloppsrör 110mm är perfekt om man vill ha en vedklyv nån vecka/mån om året på andra sidan en väg, att kunna dra anslutningskabeln under så den inte är ivägen för snöröjning eller vid gräsklippning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dra stickpropp genom markrör?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-23 kl 17:33 »
Antingen är jag helt värdelös på att googla (ja, jo) eller så är det självklart på nått vis, men ändå...
Kom i all hast på att jag borde köpa hem markrör imorgon när jag ska till männskobyn och det tog stopp i huvudet efter det.

Går det att dra en vanlig 25-meters skarvsladd genom ett 50mm markrör eller bör man kapa stickproppen?
Hur gick det, köpte du markrör och fick igenom stickproppen?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 3 användare
Stengrim, Daniel-S, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser