Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenbehållare/-dunk metall  (läst 1433 gånger)

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
Vattenbehållare/-dunk metall
« skrivet: 01 maj-23 kl 09:05 »
Hej!

Söker efter vattencistern/-dunk i metall typ 15-25 liter, som jag tänkte använda till dricksvatten, men allt jag hittar är plast, plast, plast :) - om någon har något tips så vore jag tacksam!

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #1 skrivet: 01 maj-23 kl 09:10 »
Jag skulle köpa en stor rostfri gryta. Eventuellt med kran i botten.
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #2 skrivet: 01 maj-23 kl 10:26 »
Det finns rostfria behållare av olika slag för ladugårdsbruk och mjölkhantering. Finns fysiska butiker och nätbutiker för bönder, t ex DeLaval. Rostfritt är dyrt, men håller i en evighet och är lätt att diska.
Har du tillgång till förvaring i mörker fungerar glas också.

I mitt ena hus är inte vattnet drickbart, så vatten att dricka tar vi i PET-flaskor som förvaras i kylskåp. Vatten till potatiskok och liknande får åka i en rostfri 40 l transportflaska för mjölk. Såna flaskor gjordes annars mest av aluminium, och det duger också till vattenförvaring.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #3 skrivet: 01 maj-23 kl 10:32 »
Jag skulle titta på Erikshjälpen, Hjärta till hjärta eller liknande ställe som säljer begagnat. Har hittat fina rostfria byttor där. Sedan går det att åka till återvinningen, där finns det fynd. Fick en 25 liters kastrull med tappkran av en av ungarna som såg fyndet när han slängde brännbart.

Man kan också köpa nytt, t ex en sådan här https://www.gastrozogu.se/produkt/rostfri-mjolkkanna-22-liter/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Gastrozogu&utm_medium=cpc&utm_term=33571&gclid=EAIaIQobChMIk4byn9jT_gIV-ggGAB2g_QFQEAQYCCABEgJEBPD_BwE

Biltema har haft (hittade inte i katalogen på nätet, men det kan bero på mig och söksättet) en större bytta (15-20 liter) med tappkran.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #4 skrivet: 01 maj-23 kl 11:10 »
Det finns ju rostfria 20-litersfat (engångs) som används inom kemisk industri. Ett sådant som det har varit någonting förutsägbart och lätt bortdiskat i (t ex metanol) borde kunna fungera utmärkt i detta sammanhang. De händer lite då och då att ett parti med något tiotal sådana dyker upp till salu på t ex Blocket.

Annars behöver man inte vara så rädd för någotsånär moderna plastdunkar, de mest lömska plasttillsatserna är ju redan förbjudna tack vare diverse EU-direktiv (RoHS m fl), och om dunken dessutom är livsmedelsgodkänd och märkt på motsvarande sätt så kan man känna sig ännu säkrare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #5 skrivet: 01 maj-23 kl 12:45 »
Googla  på rostfri jeepdunk, finns en massa olika

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #6 skrivet: 01 maj-23 kl 13:54 »
Plast ger alltid ifrån sig lukt och ibland smak. Det ska finnas en märkning med kniv och gaffel om det är en livsmedelsäker plast. Det är en sådan produkt du ska annvända.
kretslopp

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #7 skrivet: 02 maj-23 kl 12:57 »
Wow, tack för alla svar! Bra feedback och tips!

Har lite känningar inom medicin så ska kolla om de har några fat till övers :-)

@kretslopp yes jag använder livsmedelsgodkända (HDPE) dunkar idag, ingen lukt eller smak, men är lite nojig över mikroplaster, bisfenol

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #8 skrivet: 03 maj-23 kl 09:04 »
Mikroplaster lär inte släppa från dunkarna, men visst kan det finnas spår av bisfenol även i HDPE-dunkar.

När jag var liten hade vi en rostfri hink med skopa i köket för dricksvatten.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #9 skrivet: 03 maj-23 kl 14:40 »
Mikroplaster lär inte släppa från dunkarna, men visst kan det finnas spår av bisfenol även i HDPE-dunkar.

När jag var liten hade vi en rostfri hink med skopa i köket för dricksvatten.
Lika stor sannolikhet för bisfenol i rostfritt kärl som i ett HDPE-kärl.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #10 skrivet: 03 maj-23 kl 14:52 »
Jaså? Ett rostfritt kärl kan du diska rätt hårt, och det kommer inga organiska överraskningar inifrån stålet därefter. I HDPE kan organiska ämnen gömma sig och läcka vartefter. Bisfenol används kanske inte i just den dunken, men inom de olika stegen i plasttillverkningen så smitta finns ofta om man bara går ner i detektionsgräns.

Rostfritt och glas är i en klass för sig.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #11 skrivet: 04 maj-23 kl 09:17 »
Och du har inget bisfenol i diskvattnet, rengöringsmedlen eller borsten när du diskar det rostfria?
Modern analysteknik kan visa på molekyler av alla de slag överallt, i hur låga halter som helst.

Vad folk inte reflekterar över är begreppet "piss i Mississippi" när man skall göra riskanalyser eller ge förnumstiga råd. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #12 skrivet: 04 maj-23 kl 12:24 »
Rostfritt kan du rengöra utan organiska diskmedel, och är du rädd för bisfenol kan du hetta upp din bytta.

Visst går det att gå ner i detektionsgräns så du hamnar i omgivningsbruset, men då analyserar du i onödan.

När det gäller hormonstörande ämnen så krävs rätt lite. Nu vet jag inte hur det ligger till med Mississippi, men det finns floder som har så höga halter av hormoner att fiskar byter kön.


Jag tror inte halterna av bisfenol i vanliga HDPE-dunkar är i den nivån att de stör oss, men det finns en liten risk. Rostfritt är riskfritt.

När det gäller förnumstiga råd så kanske sila mygg och svälja kameler passar bättre om man låter bli vatten från HDPE-dunk men använder schampo.

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
SV: Vattenbehållare/-dunk metall
« Svar #13 skrivet: 13 jul-23 kl 20:23 »
Hej!

Debatten åsido om plaster och annat så föll det till slut på följande lösning, och åtminstone illusionen av att det är sundare har infunnit sig :P I det fall någon annan söker något liknande.

https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/jasa-koka/grytor/kittel-20-liter-med-tappkran.html

Jag var väldigt sugen på ett höganäs-kärl med kran, men de var svårare att få tag på.

Det närmaste jag hittade var denna, men det skulle bli ett himla springande till brunnen!

https://www.amazon.com/Village-Decor-Handmade-Stainless-Dispenser/dp/B087X7YXKB





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 2 användare
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser