Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fostervattnet har gått och tackan äter?  (läst 5619 gånger)

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #20 skrivet: 25 mar-09 kl 08:21 »
Du har inte drömmt det står i någon av trådarna här...minns inte vilken bara  ::).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #21 skrivet: 25 mar-09 kl 09:10 »
Emmaibäcka har skrivit om det i tråden som heter något med Tacka som stångar och stöter bort lamm, jag använder mobilen och kan inte länka, men tråden finns längre ner.              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

agge

  • Inlägg: 231
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #22 skrivet: 25 mar-09 kl 12:33 »
Och tackan är säkert värd 500 kr + en massa lidande för djuret när ni rotar runt. Men sen håller jag självklart med om "Learning by doing" men ibland måste man inse att det inte går och är bättre att ta bort tackan. Har själv råkat ut för lamm som är så stora att de inte går att få ut trots att de ligger rätt. Vad ska jag göra tycker du. Låta den självdö eller är det värt att kosta på den ett veterinärbesök. Kanske om det är ens husdjur men inte om man har en produktionsbesättning som ska generera någon krona tillbaka.

Jag har 60 tackor o de ska helst bära sig ekonomiskt.
men allting är relativt detta var en ungtacka som förhoppningsvis ska vara kvar i många år, hade det varit en av de äldre kanske jag tagit bort henne på en gång, men självdö där går gränsen.

vad jag menar är  att jag lärde mig lika mycket på denna timme vetrinären var hos mig o svarade snällt på alla mina 1000 frågor som jag lärde mig på lamningskursen som kostade lika mycket. Man bör givetvis gå en lamningskurs den har man nytta av.
Samt att man inte behöver vara så rädd för ofta får man höra o läsa att om man inte är säker på vad man gör får man aldrig gå in i tackan o har du försökt en gång o inte lyckats så är det kört osv.




Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #23 skrivet: 25 mar-09 kl 13:30 »
Vi band upp en tack då hon inte ville låta lammen dia. Som tur var tittade jag till dem i sista sekunden -> tackan hade lyckats lägga sig på det ena lammet  :o Med lite hårdhänt kärlek fick jag igång lammet igen. Sedan dess har vi inte bundit tackan, vi gör som så att vi stödmatar lammen med välling + att vi håller tackan och låter lammen dia. Vi håller henne på två sätt:
1) binder upp hennes huvud och håller fast baken så att lammen kan dia. Skulle hon nu sparka vilket denna tackan gjorde så håller vi även fast ena bakbenet medan lammen diar den spenen - byter sedan ben och spene. Detta klarar man på 1 person
2) en håller tackan medans den andre hjälper lammen att dia. Måste ev även här hålla benet om hon sparkar.
Detta med att vi håller tackan gör vi så ofta vi kan på dagen, jag jobbar natt och gubben dag så vi har verkligen möjlighet att göra detta många gånger på en dag.

För oss har tackan efter några dagar accepterat att lammen diar. Oftast fortsätter vi att stödmata eftersom vi inte litar på att tackan verkligen låter lammen dia fullt ut. Med stödmata menar jag att vi ger dem lite välling 2 till 3 gånger om dygnet beroende på hur pigga lammen är och hur envisa de är på att försöka dia.
Vi brukar inte mjölka ur annat än precis för att få råmjölken, detta för att det ska finnas mjölk i juvret till lammen då då försöker att dia. Är det problem med en nylammad tacka så mjölkar vi givetvis ur råmjölken som vi ger tillbaka till lammen + ev fryser ner om det blir "över".
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

 

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #24 skrivet: 25 mar-09 kl 14:02 »
Angelica,
Bli inte upprörd, du skriver precis vad jag menar att man gör sina egna avvägningar.  Men har du en större besättning går det inte att kalla på veterinär i tid och otid, det blir för dyrt. Så i stället får man lära sig hur man tar ut lamm och det enda sättet att göra det är övning (skaffa jodopax till ditt medicin förråd) som med allt annat. Går det inte att få ut lammen så får man sedan besluta vad som ska göras.  Vad är det du inte gillar med diskussionen, att vi har olika utgångspunkter?

Nejnejnej, jag är inte upprörd och alla har vi olika utgångspunkter...det ser helt enkelt olika ut för oss alla. Igår hade jag en känslomässigt kämpig dag och mer eller mindre såg död och förintelse framför mig (här överdriver jag kanske) och behövde nog lite stöd i att fatta vissa beslut. Jag tyckte bara att det blev lite "bråkigt" i tråden en stund (du ska veta att jag for fram och tillbaka och hann inte riktigt analysera vad som det skrivna stod för) och det ville jag inte... jag är en orolig själ skulle jag tro.

Mina kunskaper och färdigheter måste naturligtvis ökas. Jag kan ju inte be veterinären komma var gång en tacka får en fis på tvären och tro att nu är något allvarligt fel. Jag har bara inte kommit så långt än att jag helt kan fatta beslut utifrån erfarenhet och kunskap.

Angelica
Älskar djur... människor också!

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #25 skrivet: 25 mar-09 kl 19:26 »
Bra och tråkigt. Men var inte rädd för att gå in och rota det är det enda sättet du kan lära dig på. lammlådor i all ära men man får inte riktigt den där exakta känslan som när man står med armen upp till armbågen och försöker hitta rätt bland huvuden och ben. Ytterligare ett tips är att inte försöka vända på lamm i magen. Dra ut dem med huvudet först och skaka dem sedan hängandes i bakbenen så att eventuellt fostervatten rinner ut. Det kan också vara svårare att få tag på ben och huvud när man har plasthandskar och glidslem. Jag brukar tvätta händerna i jodopaxlösning och det fungerar utmärkt har aldrig haft några bekymmer med infektioner. När det gäller bortstötning av lamm får man acceptera att alla tackor inte gillar sina egna lamm och då skaffar man pulvermjölk och en lammbar eller så tar man bort lammen. LGs näring är bra men dyr, lantmännens upplever jag som blaskig. Sedan finns det ju ett gäng andra leverantörer men här får man väl pröva sig fram till den mjölk som passar en bäst.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #26 skrivet: 25 mar-09 kl 20:07 »
Ang favvolamm och "den andra", prova att ta bort båda lammen, sätt någon rar person med favvolammet i famnen i ett varmt utrymme utom hörhåll, och stå med "den andra" inom hörhåll, gärna innaför jackan så den är varm=pigg om det är kallt, låt tackan ropa och "den andra" svara. Stå så en bra stund, låt sedan tackan få "den andra" att ungås med. I bästa fall har hon bytt favvo, men den andra har ju fått lite försprång redan..

Lycka till, du är BRA och modig! Vet själv hur det kändes första gången * allt nytt!

Annika

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #27 skrivet: 26 mar-09 kl 07:29 »
Igår, onsdag, var det dags igen... ännu en tacka som inte kunde få ut sina lamm. Det är jobbigt nu...jag har 7 kvar som ska lamma och 6 av dem är förstagångsföderskor.

Jag ska försöka att prova det där med favvolammet Annika! Tack för att du är så snäll!!
Älskar djur... människor också!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #28 skrivet: 26 mar-09 kl 21:52 »
Varsågod! Ibland blir man så frustrerad att man bara vill gråta, så uppmuntran kan vara SÅÅ välkommet.

Själv har jag bara tre tjockisar kvar, så snart är den ljuvliga tiden slut för denna gången. Suck vad skönt att inte behöva gå och oroa sig.
Idag kom två små flickor till världen, men tackan lade sig på den ena, så lilla Ida är inte med oss längre. DÅ blir man riktigt ledsen. När de väl kommer ut ok, så lägger sig morsan på henne!! Jäkla tjocksmockshropshire. Så rackarns osmidiga.

Annika

freeky

  • Gäst
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #29 skrivet: 27 mar-09 kl 18:27 »

Mina kunskaper och färdigheter måste naturligtvis ökas. Jag kan ju inte be veterinären komma var gång en tacka får en fis på tvären och tro att nu är något allvarligt fel. Jag har bara inte kommit så långt än att jag helt kan fatta beslut utifrån erfarenhet och kunskap.

Angelica
[/quote]

Precis sådär känner jag oxå. Jag tycker du är superduktig, du får bli min förebild för jag är lika grön som du. Har en förstföderska som inte vill låta sin lilla tjej dia, så det är ett evigt passande och mutande, men skam den som ger sej  ;D.Och till alla fantastiska människor som florerar här och delar med er av kunskap, ni är ovärdeliga! Utan det här forumet och era goda råd hade det inte gått så bra som det ändå gjort,ett jättetack till er alla, och heja dej och mej Angelika :)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #30 skrivet: 27 mar-09 kl 20:55 »
TACK FREEKY! :-[

Två dagar utan lamning och jag är tacksam...tacksam för att jag får möjlighet till att smälta och vila.
Nu hoppas jag att det bara är lätta lamningar kvar, trots förstföderskor.

HEJA OSS! ;)

Älskar djur... människor också!

freeky

  • Gäst
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #31 skrivet: 28 mar-09 kl 11:30 »
Jase det ska bara krångla! Nu har en andra tacka lammat,två små killar, den ena sor och stark, den andra liten och klen.Taskiga sugreflexer och inte intresserad av att försöka äta ens. Har sondmatat honom 2 gånger med råmjölk nu och satt upp en värmelampa över boxen. Vänta och se, vänta, vänta.Gaahhhh!!!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #32 skrivet: 28 mar-09 kl 17:46 »
Freeky, jag önskar dig lycka till med den lille!
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #33 skrivet: 28 mar-09 kl 21:06 »
...precis inkommen från fårhuset... en tacka har börjat skrapa och gräva...ser att värkarna/sammandragningarna har börjat...

... nu blir jag orolig igen, ont i magen och tårarna kommer...tänk om det blir en svår förlossning till?

Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #34 skrivet: 28 mar-09 kl 22:31 »
....tackan födde fram två små lamm i rasande fart!
Jag gick ut för att kontrollera hur långt kommen hon var och vips...där låg knytten och slickades av sin mor!
Pust!! Tänk att jag var så orolig för ett litet tag sedan! Nu kan jag sova lugnt!

Annika, jag har försökt det där med favvolammet... funkade inte så bra... har bortstöttingen hos mig här hemma just nu...hon är ganska tom i magen.
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #35 skrivet: 28 mar-09 kl 22:41 »
 För det mesta går ju allting bra :)
Visst är lamningstiden härlig! (även om det är jobbigt ibland).
Mitt första kom igår hon ser ut som en spindel med långa ben stora öron ser hon ut att ha, (mitt första 50% Leicesterlamm), vad ska det bli av detta ;)
                              Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 22:42 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

freeky

  • Gäst
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #36 skrivet: 29 mar-09 kl 09:07 »
Här har det ploppat ut 6 lamm sen i torsdags, ett var dödfött men annars verkar det gå bra(peppar peppar...).Skönt att det gick bra Angelica!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #37 skrivet: 29 mar-09 kl 10:43 »
Ja, det var skönt!
Imorse när jag kom in i fårhuset så var förra årets flasklamm igång med att lamma. Nos och ben låg i rätt läge så jag gick ut för att göra rent i rasthagen. Helt plötsligt hör jag något som låter som skrikbräkande, det höll på ett tag och jag rusade in. Det var tackan som lät så! Varför skrek hon så där?
Lammet kom ut och tackan reste sig inte upp för att slicka...hon låg ner, tittade bakåt och tungan for ut och in i munnen...det syntes att hon ville slicka. Jag stod och tittade en stund, och då jag precis skulle gå fram för att kontrollera om tackan kunde resa sig så reste hon sig och började slicka lammet. Nu är de i lamningsboxen och allt verkar ok.

Men varför skrek hon?

Nu har jag 24 lamm och 5 tackor som skall lamma.
Älskar djur... människor också!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #38 skrivet: 29 mar-09 kl 20:14 »
Angelica, jag har hört flera får skrika/göra "ofåriga" ljud i utdrivningsskedet. De kan göra sådana ljud! Otäckt att höra på, men visar nog att det är en viss smärta involverad ::)

Jag sitter med mitt första blivande flasklamm i knät ( pulver inhandlas förhoppningsvis imorgon ), en liten jäkel som mamman trots alla mina försök INTE vill ha, och hon visar det brutalt. Lille Curt kommer att bli så felpräglad ett litet bagglamm kan bli, men han blir kvar. Min granntant som lovat ställa upp om jag skulle få något litet som ingen vill ha, har fått större hönsfnatt, lånat kläckare och fått tre extra tuppar av en annan granne, så hon har varken tid eller utrymme ( tupparna som slåss måste ju ha egna utrymmen, så hennes förut relativt rymliga hönshus verkar nu bestå av garderober..), för hennes höns tar all tid. Jaja, vi finns i alla former o färger. Jag får själv ta hand om mitt flasklamm således. Rätt åt mej, som tufft sagt att något flsklamm skulle jag aldrig ha!! ::)

Annika ( och Curtan )

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Fostervattnet har gått och tackan äter?
« Svar #39 skrivet: 30 mar-09 kl 11:36 »
Tackan verkar må bra och det gör lammet med... men otäckt var det.

Nu misstänker jag att tackan som fött 2 lamm idag på morgonen har ett 3:dje i magen... det hänger en påse med fostervatten ur rumpan på henne. Hon födde ut det 2:a lammet för en timme sedan.

När ska jag gå in och känna om det finns ytterligare lamm?

Tackan är scannad till att få 2 lamm, men det är ju inte en exakt vetenskap... jag har ju redan 2 tackor som fött trillingar!
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser