Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min äggkläckare - ritning och instruktion  (läst 33501 gånger)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Min äggkläckare
« Svar #20 skrivet: 06 mar-12 kl 21:05 »
Nu har jag uppgraderat mitt bygge till en 30-äggars. Sjukt komplicerad manöver... tog bort tolvpackskartongen och ersatte med en 15 packs. Två stycken har jag, således 30 ägg.
Laddade med 30 ägg: 6 silkes, 6 vithätta, 6 dv kockin, 6 blandras och 6 Willys ekologiska. Köpte äggen av Jeanette på http://www.familjenwiklundagren.se/24715953. Hon lovade att skicka äggen den 5 mars för ca sex veckor sedan. Jag fick ett bekräftelsemail på att leveransen var på G den 4 mars och sedan damp äggen ned idag den 6 mars. Varje ägg var inslaget i bubbelplast och sedan i äggkartong. Allt packat i en stor kartong med frigolitbitar. Alla äggen var hela. Bra jobbat Jeanette!!!  :D

Nu får vi se hur bra befruktningen är...

Kul det här!!!

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #21 skrivet: 07 mar-12 kl 08:36 »
Jag förstår fortfarande inte vändningen av äggen. Rullar du dem på pinnen? Eller vänder du hela kartongen?

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Min äggkläckare
« Svar #22 skrivet: 07 mar-12 kl 14:50 »
Kartongen sitter på pinnen.
Pinnen vrids utifrån.
Golvet tar emot så att kartongen inte snurrar runt utan lutar ca 45 grader åt vardera hållet.

På en av bilderna ovan så ser du att kartongerna lutar lite när de ligger på bordet. När de sedan kommer upp en bit i luften så lutar de ännu mer. Gäller bara att väga av till rätt höjd så att äggen inte trillar ut.

David97

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #23 skrivet: 07 mar-12 kl 15:50 »
Om du skulle kunna näta mer, kan du ordna så den tar ännu mer ägg :D
Jag menar såhär: Du sätter nät över de nuvarande kartongerna så de ändå kan vändas, du får spänna nätet ganska rejält, så kan du sätta in mer pinnar o kartonger :D Så kanske du iaf kan ta 60 ägg :)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Min äggkläckare
« Svar #24 skrivet: 07 mar-12 kl 18:11 »
Man skulle kunna tänka  sig att montera två våningar med kartonger. Dvs göra en likadan konstruktion med pinnar, platta och äggkartong och sätta dessa rakt ovanför de nuvarande. Sedan förbinder man dem vertikalt med en bit trä i varje hörn så att de vickar tillsammans på samma sätt som man ser att stora kläckare funkar. Men min 30 platser räcker gott, fast det är klart... byta ut mina 15 pack mot 18 pack och sedan köra två våningar... 72 ägg på en gång... Kul men knappast användbart för mig som skall ha runt tio fåglar under vintern...

OopsMarsvin

  • Inlägg: 49
    • Skåne
    • OopsMarsvin
SV: Min äggkläckare
« Svar #25 skrivet: 21 mar-12 kl 09:54 »
Tack The Poacher!!! Du gjorde en dröm verklig!
Nu är min klar! Den fungerar och är tyst och fin! Gjorde min lite större med hyllor i stället för äggvändare, för att få plats med fler ägg i den :D Vacker med i sin lackade playwood!
Mitt i Skåne.

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #26 skrivet: 21 mar-12 kl 10:02 »
Tack The Poacher!!! Du gjorde en dröm verklig!
Nu är min klar! Den fungerar och är tyst och fin! Gjorde min lite större med hyllor i stället för äggvändare, för att få plats med fler ägg i den :D Vacker med i sin lackade playwood!

BILDER! Mer bilder! :)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Min äggkläckare
« Svar #27 skrivet: 21 mar-12 kl 13:51 »
Håller med Toll, det kostar några bilder att få använda denna tråd  ::) ;D

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #28 skrivet: 23 mar-12 kl 12:17 »
Så jag får fylla på med några bilder:


The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Min äggkläckare
« Svar #29 skrivet: 23 mar-12 kl 12:39 »
Bilderna känns väldigt bekanta  ;D, först trodde jag det var min kläckare.
Snyggt jobb om man får säga så när man just sagt att den såg ut som min  ;D

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #30 skrivet: 23 mar-12 kl 12:49 »
Hehe, jag har ju byggt den med exakt samma mått. :)

Dock verkar det vara lite klurigt att ställa in termostaten. Varierar ganska mycket.

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
SV: Min äggkläckare
« Svar #31 skrivet: 23 mar-12 kl 15:57 »
Termostaten som jag köpte är väldigt exakt. Men det handlar om att inte pilla på den. Låter man den vara så stabiliseras tempraturen men om man är där och skruvar så är det svårt att få till det. Man bör starta kläckaren ett par dagar innan man lägger i äggen och sedan ge den ett par timmar i alla fall efter varje justering. Nu varierar min med 0,2 grader, dvs inte +-,02 utan -+ 0,1. Så tempen som min termometer visar är 37,6 -37,8 grader (den visar för mycket).

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #32 skrivet: 23 mar-12 kl 16:27 »
Aha, ok. Jag köpte samma termostat. Jag ska alltså inte skruva så mycket. :)


andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #33 skrivet: 27 mar-12 kl 14:20 »
Nu har jag fått lämplig temp och fuktighet i kläckaren så jag ska testa med några ägg! :)

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare
« Svar #34 skrivet: 27 mar-12 kl 14:23 »
Vad blev totalkostnaden ?

Min har nog kostat 100 (frigolitskivor) +175 (termostat) +50 (trälim) kr.

Nät, folie, termometer och datorfläkt+tranformator hade jag hemma.

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: Min äggkläckare - ritning och instruktion
« Svar #35 skrivet: 11 apr-12 kl 20:51 »
Efter felbygge, många fula ord, diverse prylhamstrande och tusen miljoner små frigolitbitar senare har också jag en kläckare.  ;D

Jag följde TS utmärkta instruktioner men kom inte särskilt bra överens med frigoliten, kniven eller limmet. Men det var jag som gick segrare ur striden.  ;)

Inköpt:
Frigolit 30mm (fel!)
Lim (frigolitlim, mycket suspekt)
Grej för att få ut limmet
Kniv att skära med
Extra skär till kniv (som inte behövdes)
Plexiglas
Silvertejp
VP rör 16mm (skitlångt och gick nästan inte in i den lilla bilen)
Lampsockel med sladd (jag gillar de lampor jag har)
Hallogenlampa 18 W ( värmde bara upp till 32,5C)
Glödlampa 25 W (värmde till 35,5)
Termostat (j*****t sega på att skicka)
Dimmer (orsak: se ovan)
Plastkorg med hål på sidorna (borrade massa hål i botten)
Silliconlim (att täta med)
"Sockerbit" (att skarva sladdar med)
Termometer/Hydrometer (kan man bygga en kläckare utan en sådan?)

Fått:
Datorfläkt 
Kontakt + sladd till ovan
Tjock ståltråd
Lagom plastlåda till vatten
Sirapsflaska för smidig påfyllnad av vatten
Stark tråd
Äggkartong
Tunn skiva

Hade:
Glödlampa 40W
Aluminiumfolie
Slang till vatten
Spik och krok
Skruvmejslar

Jag vill INTE veta vad den kostat.

Idag när jag kom hem hade kläckaren stabiliserat sig på 37,6C och 48 i luftfuktighet. Den fungerar! LYCKA!!
24 ägg ska sättas på ruvning innan helgen.  :-*
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare - ritning och instruktion
« Svar #36 skrivet: 11 apr-12 kl 21:36 »
kniven

Hehe, jag hade också problem med kniven. Men kom underfund med att en mattkniv, en sån där platt, vass och lång sak fungerade bäst, speciellt när man sågade sakta igenom frigoliten. Då blev skären snygga.

24 ägg ska sättas på ruvning innan helgen.  :-*

Jag testar med 6 först för att pröva hur det fungerar... Speciellt luftfuktigheten och ventilationen är jag orolig för.

OopsMarsvin

  • Inlägg: 49
    • Skåne
    • OopsMarsvin
SV: Min äggkläckare
« Svar #37 skrivet: 11 apr-12 kl 23:34 »
Håller med Toll, det kostar några bilder att få använda denna tråd  ::) ;D

Här kommer bilder på mitt hemmabygge gjord enligt er mall! fast lite ändrat.
Jag är varken snickare eller elektriker, bara sjukpensionerad tant, så skratta inte nu ;)
Först är den sett från snett sidan, sedan rakt framifrån och sedan har vi locket.


Mitt i Skåne.

OopsMarsvin

  • Inlägg: 49
    • Skåne
    • OopsMarsvin
SV: Min äggkläckare - ritning och instruktion
« Svar #38 skrivet: 11 apr-12 kl 23:59 »
Och här kommer inredningen.
Jag klädde invändigt med masonit som jag målade. Jag borrade 2 hål uppe i ena hörnet och 2 nere i andra hörnet och satte i sådana vita rör man har elkablar i, till luftena. Som lampa tog jag en gammal sådan dubbel som sitter bakom tavlor, så om en lampa smäller så är det en kvar att lysa. Jag har bara 2st 15w lampor i den, de går bara halva tiden, så den är ju inte dyr i drift!
Korgarna smällde jag ihop av brädbitar och nät. Fläkten är en datafläkt.
Fönsterna är dubbla plexiglas som jag limmade noga och sedan ramade in på utsidan.
Mitt i Skåne.

andtol

  • Gäst
SV: Min äggkläckare - ritning och instruktion
« Svar #39 skrivet: 12 apr-12 kl 08:16 »
Och här kommer inredningen.

Vilken fin kläckare!

Hur vänder du äggen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser