Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till jordrör  (läst 1198 gånger)

mikaela.ahlm

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Alternativ till jordrör
« skrivet: 28 dec-17 kl 19:55 »
Tre meter från vårt norrvägg ska vi bygga ett skafferi. Skafferiet kommer alltså ligga mitt i huset med ena väggen mot yttervägg (som sitter ihop med grannhuset), en vägg mot badrum, en vägg mot murstock och en vägg mot matrum. Väggarna kommer isoleras och dörren är tät.

Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska få så låg temperatur som möjligt i skafferiet. Jag har läst på om jordrör men det är inget alternativ för oss då markytan utanför bara bjuder på ett par meter.

Tanke 1: Ventilationsrör i taket med tilluftventil.
Tanke 2: Ventilationsrör i golvhöjd med tilluft, sen frånluftsventil i taket som leder luften utomhus.
Tanke 3: Tilluftventil i tak, frånluftsventil i tak mot matrum.

Har ni andra förslag? Bör det vara någon ventil mellan skafferi och det som ska bli matrum?

Skogsola

  • Gäst
SV: Alternativ till jordrör
« Svar #1 skrivet: 28 dec-17 kl 20:53 »
Har du inget bättre ställe? ???

mikaela.ahlm

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Alternativ till jordrör
« Svar #2 skrivet: 28 dec-17 kl 21:56 »
Tyvärr inte.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till jordrör
« Svar #3 skrivet: 28 dec-17 kl 22:54 »
Jag försökte med ett skafferi inne i huset så som jag förstår i din fråga. På vintern blev det för kallt, på sommaren för varmt. Nu är ventilerna igensatta och väggen återställd.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till jordrör
« Svar #4 skrivet: 29 dec-17 kl 09:18 »
Här uppe fungerar det bra med att ha skafferiet på en vägg mot norr eller lite nordöst eller nordväst.
Det är hål i väggen och en ventil på insidan, som man öppnar eller stänger efter behov.
Självdraget i huset gör att det kommer in sval luft utifrån via skafferiet.

Har även haft skafferiet en ca 6 meter in i huset, med ett rakt ca 100 mm. rör i väggen som delade av rummen mellan skafferiet och ytterväggen mot norr, men då var innerväggarna ca 30 cm tjocka, så röret var välisolerat i spånet.

Att ha skafferiet mot murstocken om den används, så innebär att du värmer upp skafferiet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser