Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin hona med dubbelhaka  (läst 4945 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Kanin hona med dubbelhaka
« skrivet: 06 jul-18 kl 12:00 »
Hej! Det är så att min kaninhona som blir 1 år snart har en dubbelhaka. Jag skulle vilja att hon skulle kunna få ungar efter sommarlovet, men jag är lite orolig över hennes dubbelhaka.

Jag nu när jag läser lite inser jag att jag ger henne väldigt mycket pellets, men uppfödaren sa att jag skulle ge henne en dl.
Men ifall jag drog ner på pelletsen skulle då hennes dubbelhaka bli mindre/försvinna?

Jag har ju läst att det oftast är pågrund av fett kaninhonor får dubbelhaka men min hona känns det mest som skinn. Hon är inte tjock i övrigt. 


Postat med Alternativ.nu´s app

Lingonberry

  • Gäst
SV: Kanin hona med dubbelhaka
« Svar #1 skrivet: 06 jul-18 kl 13:08 »
1 dl är väldigt mycket. Jag gav ett par teskedar av kraftfoder till mina utekaniner på vintern.

Dubbelhakan får du nog tyvärr leva med, den brukar bli permanent även efter foderändringar.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Kanin hona med dubbelhaka
« Svar #2 skrivet: 06 jul-18 kl 20:29 »
Ja jag förstod det, jag gav min kanin det för uppfödaren sa det men har börjat dra ner på det. Men det kommer inte bli några problem ifall hon skulle få ungar?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

Lingonberry

  • Gäst
SV: Kanin hona med dubbelhaka
« Svar #3 skrivet: 06 jul-18 kl 20:43 »
Ska du avla till utställning, så är det ett problem då kaniner med dubbelhaka nollas och de anlagen riskerar ju ungarna få. Men till slakt? Nä, inga problem jag kan se om hon blivit normalviktig innan parning (för oftast är de tjocka även om ägaren inte uppfattar dom som det).

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kanin hona med dubbelhaka
« Svar #4 skrivet: 07 jul-18 kl 07:35 »
Gräs, grenar, ev litet hö och friskt vatten räcker på sommaren.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Kanin hona med dubbelhaka
« Svar #5 skrivet: 08 jul-18 kl 19:51 »
Det skulle bli sällskapskaniner isåfall. Tack då vet jag att jag kan sluta ge pellets på sommaren... fast när hon ger di kanske det är bra?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser