Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)  (läst 44979 gånger)

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #40 skrivet: 07 okt-13 kl 23:21 »
Vilken rolig tråd! Jag hade tankar ett tag på att köpa ett lastbilssläp o inreda till hus. Bara o boka skjussning med lämplig lastbil om man skulle få jobb någonstanns längre bort. Men jag kom på att jag inte vill leva utan gård så det sket sig :)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #41 skrivet: 07 okt-13 kl 23:31 »
Man skall inte fega för mycket, du lär dig ju under tiden. Och du får också blandade mothugg/förslag här. Jag skulle inte snobba till en befintlig vagn. Det är trevligare att inte blanda material för mycket. Folk som klär in halvruttna hus i fin panel finns det för gott om.

Precis, jag är ju inte helt tappad bakom en vagn (humor...). :P
"Trevligare" är ju en sak. Ett annat ord är ju iofs "kostnad"...

Tror du det blir så mycket billigare att köpa t.ex en norrlandsvagn och renovera?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #42 skrivet: 08 okt-13 kl 00:08 »
En norrlandsvagn skall du nog renovera efter hur den är byggd, och då blir det billigt. Men att få den till ett charmigt hus på hjul med träkänsla blir nog som att försöka bryta oljefärg med Falu rödfärg.

Att bygga en vagn i lösvirke är ju inte gratis, men det behöver inte skena iväg. Du kan ju t ex spara in på underedet och bygga huset självbärande. Men när du har skissat och provat ideerna på andra och börjar känna dig färdig att bygga, så finns det ett sätt att spara material. Bygg en modell, slarvig eller välgjord, men då kan du känna på och belasta den, så slipper du göra överraskande tabbar i fullskala. Bygger du bra går det ju att sälja vagnen om du tröttnar på den. Och tänk på att material till och i en vagn bör tåla 100% luftfuktighet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #43 skrivet: 08 okt-13 kl 10:51 »
Norrlandsvagnar är gjorda för ungefär det vi vill, med vedeldning och elfrihet.  Om man inte gillar färgen, så finns det ju "kosmetika"!  Själv tycker jag att schablonmålning med sprejfärg är ganska kul.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fixerad

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #44 skrivet: 08 okt-13 kl 11:24 »
Ett annat problem är väll dels att de vagnarna är illa isolerade, inte minst i fönstren, och att bygga om isoleringen kan bli ett ganska stort projekt. Framförallt om det, som i vanliga husvagnar, är själva isoleringen som står för majoriteten av stadgan i huskroppen.

En lastbilsvagn kräver väll årlig kontroll? Om man nu inte vill fara runt i lgf-hastighet..

Håning

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #45 skrivet: 08 okt-13 kl 11:53 »
Ett annat problem är väll dels att de vagnarna är illa isolerade, inte minst i fönstren, och att bygga om isoleringen kan bli ett ganska stort projekt. Framförallt om det, som i vanliga husvagnar, är själva isoleringen som står för majoriteten av stadgan i huskroppen.

En lastbilsvagn kräver väll årlig kontroll? Om man nu inte vill fara runt i lgf-hastighet..
Vad gör det eller ska du kuska runt på vägarna ?

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #46 skrivet: 08 okt-13 kl 12:08 »
Ja, en norrlandsvagn verkar rätt dåligt isolerad så det krävs man eldar med ved hela tiden. Gissar man får göra det även på våren och hösten...
Hur är det med "året runt"-husvagnar? Om man skulle köpa en gammal stor men bra modell. Det är samma sak där,va? Att det bara är några cm cellplast som isolering?

LGF funkar finfint för mig. Tänker att jag skulle flytta vagnen max 2 gånger per år. Kanske köpa något litet billigt torp, ställa vagnen där, renovera torpet, sälja det och åka vidare till nästa. Eller hyra in sig på någon gård där man kan jobba av hyran med lite vedklyvning, målning etc. och odla egna grönsaker. Eller så kan jag parkera vagnen på västkusten på sommaren, paddla kajak och köra vagnen till värmland på vintern, jobba lite och jaga... :P Bara högtflygande drömmar, men jag ser inte att jag skulle behöva flytta mig varje vecka.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #47 skrivet: 08 okt-13 kl 14:25 »
Husvagnar är inte mycket att hänga i julgranen. Gjorda av skräp, och blir lätt skadade av fukt eller åverkan. Dyra är de också utom i slutet av livslängden då de blir en belastning.

Bygger du av rent trä utvändigt och invändigt och isolerar väggarna väl så får du ett gott boende som kan fungera som gäststuga när(/om) du hittar ditt fasta boende. Det är aldrig fel att ha ett trevligt fristående hus på 15 m2. Då kanske du monterar av hjulen och ställer kåken på plint. Men med 260 i bredd och stadigt så det går att lyfta/dra så fungerar det fint till allt.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #48 skrivet: 08 okt-13 kl 17:23 »
Norrlandsvagnens isolering kanske räcker om du bygger ett tak runt vagnen?

Tipsade i en annan tråd om ett föreslaget hus för Grönland. Det huset har ganska stort avstånd mellan modulerna man bor i och själva taket. Det blir liksom lite lager-på-lager-tänk av det hela. I ditt fall skulle vagnen kunna flyttas en bit under sommaren och hela utrymmet under taket då användas för andra projekt. Vagnens isolering räcker till när det är varmt ute, även om sommaren är kall och regnig, så det extra taket kan gott användas konstruktivt även då.

Annars är det ett rätt fint partytak också...  ;D
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ErikaM

  • Inlägg: 23
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #49 skrivet: 03 jan-14 kl 11:19 »
Jag letar efter trailer med traktordrag, gärna lågbyggd maskintrailer för att maximera höjden inomhus.
Dels för att jag har traktorkörkort men inte bilkörkort. Dels för att jag vill ha någonting rejält att bygga på som tar många ton. Dels för att jag vill bygga stort minst 7 meter.
Dessa kostar oftast en rejäl slant, men för mig är det värt det. Sitter hellre i min vagn och betalar av ett lån snabbt (och arrenderar mark för billig peng) än att punga ut dyr hyra, el m.m som jag gör nu på hyresrätt. Skulle kännas tryggt att äga mitt egna boende speciellt så som ekonomin ser ut nu runt om i världen.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #50 skrivet: 03 jan-14 kl 12:27 »
Visst kan det vara värt att lägga lite extra på vagnen om man har råd med det. Har läst det på div. "tinu house"-bloggar att det är vad man ångrar mest när huset är klart. Att man inte skaffade en bättre trailer.

Men har du någonstans att ställa den medans du bygger? Själv har jag inte hittat någon praktisk plats än.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #51 skrivet: 04 jan-14 kl 22:08 »
Traktordrag?  Norrlandsvagnar brukar ha utbytbart drag, både ögla och kulhandske.  Till traktorer finns det lösa dragkulor att montera på befintligt drag.

7 meter är mycket om man ska in genom trånga gårdsgrindar.  En variant är att kombinera 2 vagnar, som man ställer intill varandra, och som kan dras av samma traktor när de ska flyttas - en i taget fram till bilväg, och båda efter varandra när hjulen rullar lätt på underlaget.

Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

ErikaM

  • Inlägg: 23
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #52 skrivet: 05 jan-14 kl 00:22 »
Nikenik:

Jag letar plats att bygga på och hoppas hitta något ställe utanför Göteborg!
Vill gärna hitta lite folk som redan bor i vagn, har byggt eller bygger nu. Vore kul att vädra sina ideér med andra i samma sitaution!! Hoppas att jag får tag i många som vill ha besök av mig och visa upp sina boenden :)

ErikaM

  • Inlägg: 23
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #53 skrivet: 05 jan-14 kl 00:28 »
Blåsippan:

Det jag är ute efter är en trailer som tar mycket vikt! Själva draget brukar ju kunna gå att byta men som tur är har stora rejäla trailers ofta redan traktordrag :)

Jag har också funderat på att dela upp i 2 olika vagnar, men tror endå jag kör på att bara bygga en större från början för att det blir billigare och enklare. Annars måste jag ju leta efter 2 stycket trailers och vill inte hålla på och bygga så jättelänge innan jag kan flytta in.
Jag planerar inte att flytta min vagn så mycket därav kommer jag att bygga den med stora mått

Che Guevara

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #54 skrivet: 05 jan-14 kl 00:34 »
Blåsippan:

Det jag är ute efter är en trailer som tar mycket vikt! Själva draget brukar ju kunna gå att byta men som tur är har stora rejäla trailers ofta redan traktordrag :)

Jag har också funderat på att dela upp i 2 olika vagnar, men tror endå jag kör på att bara bygga en större från början för att det blir billigare och enklare. Annars måste jag ju leta efter 2 stycket trailers och vill inte hålla på och bygga så jättelänge innan jag kan flytta in.
Jag planerar inte att flytta min vagn så mycket därav kommer jag att bygga den med stora mått
Har du någon svets kunnig vän så är det väll inga problem att bygga ett eget underrede . Då kan det ju till och med bara handla om självkostnads pris och några bra middagar .

sussi64

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #55 skrivet: 19 jan-14 kl 14:01 »
Jag har fått en gammal Kabe 510 på boggi chassi, går det på något vis att förstärka chassit för att kunna bygga en stuga med sovloft?

Barokk

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #56 skrivet: 04 mar-14 kl 08:03 »
Finns det något intresse av att vara med eller bilda en community/samfällighet för område för Tiny houses i Göteborgs närhet? Nära bebyggelse och bra kommunikationer finns.

Idén är att skapa någon form av eko-koloniområde, men där "tomterna"/platsen hyrs. Vet någon där ute om detta redan finns? I så fall vart och hur gjorde de?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #57 skrivet: 04 mar-14 kl 10:36 »
Finns det något intresse av att vara med eller bilda en community/samfällighet för område för Tiny houses i Göteborgs närhet? Nära bebyggelse och bra kommunikationer finns.

Idén är att skapa någon form av eko-koloniområde, men där "tomterna"/platsen hyrs. Vet någon där ute om detta redan finns? I så fall vart och hur gjorde de?

Nej, inte om du talar om BOSTÄDER, för då behöver man ha kommunalt vatten och avlopp, och allt annat som berör stadsplanering. Så blanda inte ihop det med koloniområden!

Barokk

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #58 skrivet: 06 mar-14 kl 10:39 »
Egentligen är det själva kärnan av "Simpel Living" http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_living / http://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_house som motsäger sig kommunalt avlopp och vatten. Tanken är ju att det ska vara ett eko stystem som inte belastar ytterligare, vare sig ekonomiskt eller ekologiskt.


ErikaM

  • Inlägg: 23
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #59 skrivet: 10 apr-14 kl 17:46 »
Finns det något intresse av att vara med eller bilda en community/samfällighet för område för Tiny houses i Göteborgs närhet? Nära bebyggelse och bra kommunikationer finns.

Idén är att skapa någon form av eko-koloniområde, men där "tomterna"/platsen hyrs. Vet någon där ute om detta redan finns? I så fall vart och hur gjorde de?


Tänker du som en vagnspark, liknande de som finns i tex Tyskland?
Ungefär som en liten ekoby fast att alla bor i egna vagnar,
ev. med gemensamma utrymmen för tvätt, bad etc...

Skriv gärna till mig och berätta mer om dina tankar!
Jag bor som sagt i Göteborg och letar plats att bygga i närheten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Anders Flix, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser