Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bete till getter  (läst 962 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
bete till getter
« skrivet: 19 jul-13 kl 22:24 »
ska ev köpa fyra getter och två killingar  :)  men jag har en hage på omkring 2 hektar som är inhägnat med eltråd. räcker det med det stängslet? finns även en hel del träd jag vill spara men getterna kanske tar död på dem? eller gör dem inte det när det är så mycket mark och skog?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: bete till getter
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 22:30 »
Om betet räcker eller inte beror på många faktorer.  Titta främst på dina djur, inte på betet när du försöker avgöra om de har tillräckligt eller inte.  Getter är i första hand buskröjare, så om dina träd är av god sort så föredrar de dem framför det som växer på marken.

  Var också noga med salt, mineral och annat de behöver.  Hur är det med skydd mot sol, regn och knott?  Kommer de att känna sig ensamma i hagen?  De kanske rymmer för att vara nära dig?  Det finns det många trådar om här på gettavlan, har du läst dem?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: bete till getter
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 23:06 »
finns en massa träd och sly här, hassel, gran, tall, ek, björk, en, asp och en massa mer jag inte orkar skriva upp. finns ett fårhus här jag tänkte använda.finns massa skydd mot regn och sol ute i hagen och i fårhusen får dem skydd från knott, sol och regn. mitt i hagen ligger bland annat ett stort stenröse och en stor kulle. hagen går även ner till sjön. är två trådar på stängslet. kan fixa tre om det behövs.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 7 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, tuslus, Tli, von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser