Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tänker ni kring pension?  (läst 10812 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
Hur tänker ni kring pension?
« skrivet: 25 okt-18 kl 23:45 »
Jag ser att många vill slippa så mycket lönearbete som möjligt och bli så självförsörjande som det går. Nu är det så att jag är löneslav och känner för att gå så tidigt som jag kan i pension men eftersom det finns lån kvar och min pension inte direkt har guldkant så hur tänker ni fixa er ålderdom?


Postat med Alternativ.nu´s app

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-18 kl 00:22 »
Jag löneslavar också och lär göra det ett bra tag. Jag har minst tio år till pensionen eller kanske tom femton beroende på när jag går. Jag har precis börjat pensionsspara lite och det är onekligen sent men resonerar som så, att bättre sent än aldrig. Anledningen att jag börjat nu är att barnen är stora och tjänar egna pengar så utgifterna har blivit mindre.
Vi har också lån så tanken är också att armortera mer på dem framöver.
Sedan tänker jag att vi ska fixa en eller två stugor som vi hyr ut till turister. Kruxet är bara att få till stugorna till en så låg kostnad som möjligt. Sedan tänker jag att det kommer att finnas mer tid till odling och kanske viss försäljning av det man odlat när man väl pensionerats.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-18 kl 00:42 »
Jag får nog inte så fet pension, men å andra sidan borde jag vara skuldfri när jag börjar få tillbaks en del från staten. Dessutom är jag egenföretagare och kommer nog att fortsätta göra en del jobb till dess jag trillar av pinn. 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-18 kl 05:13 »
Jag gick i pension på min 62-årsdag. det är en låg pension men då kroppen säger ifrån ville jag trappa ner jobbet. förutsättningar är att vara skuldfri och inte ha fasta utgifter. Jag lever på runt 4000 i månaden och tycker ändå att jag har bra standard. Bil finnes ,huset betalt så det är mat o värme det handlar om. Orkar man sedan jobba så finns det massor av jobb inom de olika veteranbolagen typ 55+,veteranpoolen,veterankraft m.m. Vill man ha en riktigt bra lön och har en yrkesutbildning som är gångbar rekommenderar jag egenanställning på lämpligt bolag. det finns idag hur många som helst. Där fakturerar man kunden som om man är företagare men bolaget sköter administration och försäkringar o skatter mot en mindre summa.Lönen du får ut är ungefär den dubbla mot en anställning. haken är att du får fixa ditt eget kundunderlag. som hantverkare är jag fortfarande åtråvärd och jobbar numera ungefär halvtid som egenanställd och får på så sätt ihop en bra månadslön + pension. Pengarna läggs på hög inför den dag då kroppen definitivt inte vill längre. Pensionen ökar dessutom när 65-årsdagen infinner sig och då får man även tillgång till bostadsbidrag som egentligen inte är detta utan en extrapeng till de med låga pensioner. Mitt tips för den som vill lägga av tidigt är att ha ordning på ekonomin och om möjligt jobba t.ex inom något pensionärsbolag. 55+ söker alltid folk inom städning,flyttstädning,trädgård,snöskottning. Har du då någon erfarenhet inom hantverk är du ett guldägg här. vill du ha ett stadigt deltidsjobb kan t.ex tidningsbud vara ett även om villkoren här blivit sämre.krävs dock körkort om du inte bor i storstad och kan få ett cykeljobb. sedan beror det på var o hur du bor. har du möjlighet att ha någon sorts verkstad hemma så är det stor brist på t.ex cykelreparatörer. det tipset gav jag till en kompis som numera driver en cykelverkstad i sitt garage där däck o växelreparationer är de största jobben. Krävs dock att man har firma registrerat men fuskmöjligheterna är stora iom pensionen.På en mindre ort är just cykel ett bra tips då de oftast bara finns i storstäderna. I min kommun finns ingen cykelverkstad överhuvudtaget och endast ett par i stora grannkommunen och de har häcken full.Som du ser finns möjligheter till inkomster även efter pension,det handlar bara om drivkrafter. Just nu sitter jag o filar på iden om en mindre handelsträdgård med inriktning på krukväxter,äldre sorter som inte längre finns i ordinarie handel.Har ju växthus o plats. tid om jag vill och ett kontaktnät inom blomsterhandeln.Ger förmodligen inga större summor men tillfredställer mina gröna fingrar.några provodlingar är igång med fröer från kina,bl.a variegerad monstera som säljs till fantasipriser på Tradera.3-400 per planta ger ju onekligen ett bra utbyte.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-18 kl 06:41 »
Själv har jag ett månadssparkonto om jag sätter in 2000kr i månaden till. Enligt mina beräkningar så blir det inklusive ränta nästan 1 miljon till den dagen.
Men då har jag fördelen att redan vara skuldfri och har 28år kvar tills pension.
Har ju andra sparkonton som är mer till för eventuell husrenovering. Bilbyte.
Sitter dock med tankarna om att köpa en ny bil på lån då. På ett sätt en förlust affär. Men kanske inte om man räknar alla omkostnader med bensin, dyra skatter etc.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-18 kl 08:44 »
Jag tänker kring pension som att jag får göra samma sak som hittills: att anpassa utgifterna till inkomsterna. Lån betalda och låga utgifter. Eftersom jag vet att jag inte får ut så mycket i pension betyder det att jag försöker ta viktiga kostnader när jag fortfarande har en lön. De viktigaste husrenoveringarna hoppas jag blir klara innan dess. Jag hoppas också att det står ett växthus i trädgården så att jag kan förbättra odlingarna. Ny bil inköpt osv.

För mig är det försvårande att jag har valt att gå ned på fyradagarsvecka, kanske blir det femdagarsvecka när jag behöver byta golv och förbättra grunden. Jag känner mig inte orolig inför pensionen. Även om pensionen är låg finns en minimistandard, även om jag just nu inte vet om det blir när jag är 65 eller 66 år. Det är ju lite övergångsregler.

Jag har haft lön länge, så vissa pengar finns undanlagda för min pension. Pensionssparat har jag bara gjort några år, men jag tänker mig att det i alla fall räcker till att täcka upp under de år jag inte har garantipension.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-18 kl 14:23 »
Ha ha! Pension!? Jag är född på 80-talet, så jag räknar med att behöva jobba tills jag stupar, och sen få en halv dag ledigt (utan lön, förstås) för att gå på min egen begravning...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-18 kl 15:45 »
Ha ha! Pension!? Jag är född på 80-talet, så jag räknar med att behöva jobba tills jag stupar, och sen få en halv dag ledigt (utan lön, förstås) för att gå på min egen begravning...
Är det 1880-talet då om du redan är tant?  ???  Men jag håller med, jag är också född på 80-talet och vi får nog jobba till vi är 75 som Reinfeldt med flera förvarnat om, och sedan finns det nog inga pengar till pension i alla fall. Det enda rätta är att se till så man är skuldfri när man blir gammal, då klarar man sig åtminstone bättre än de flesta andra

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-18 kl 15:48 »
jo,pensionssystemet kommer troligen att krascha om man inte avsätter betydligt mer pengar till systemet än vad man gör nu. Flera rapporter visar på detta och pensionen kommer att minska för varje år. de som är födda på nittiotalet får än mindre än de från åttiotalet.Hela systemet är felkonstruerat men det vägrar ansvariga att erkänna.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #9 skrivet: 26 okt-18 kl 18:43 »
Jag löneslavar på deltid. Bor i utkanten av staden, så skuldfri är nog bara en dröm. Trots det amorterar jag frivilligt. Köpte huset innan det var ett krav.

Om huspriserna fortsätter som de gjort de senaste 15 åren så kan jag sälja, flytta och leva rikt resten av mitt liv vid 60. Det kan man dock inte lita på.

I övrigt tänker jag bara på pensionen en gång om året när det röda kuvertet kommer. Jag har levt mina första 30 år med minimala monetära värden. Det kan jag göra igen. Därför oroar jag mig inte så mycket. Den längsta planeringen jag har är den som handlar om att planera nästa odlingssäsong. Det som händer, det händer och jag får ta mina beslut utifrån hur läget är när jag tar dem. För vem vet om jag ens lever fram till pension?

Mvh
Magnus

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #10 skrivet: 26 okt-18 kl 20:01 »
Jag tänker att jag vänjer mig vid så låg inkomst att garantipensionen kommer upplevas som absolut OK. (Om jag lever så länge, om garantipension fortfarande finns då, Golfströmmen inte vönt osv)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #11 skrivet: 26 okt-18 kl 20:44 »
Försöker ta alla utgifter nu så det mesta är fixat tills jag blir pensionär om sisådär 10-15 år, beroende på vad våra kära ledare hittar på.
Räknar egentligen inte med att få speciellt mycket från staten. Täcker statens kaka de fasta utgifterna för boendet hoppas jag klara mig på något sätt. Kan tänka mig att jobba ett par dagar i veckan tills jag dör och håller på att utbilda mig till ett jobb jag tror kommer behövas även i framtiden.
Har en i grunden negativ framtidssyn så jag försöker ta höjd för det.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #12 skrivet: 26 okt-18 kl 22:35 »
Det är bara att se till att ha en plan och en reservplan.
Eget kapital som inte kostar en massa.  Och skiter det sig så har man möjligheten att lösa det problemet oxå, snabbt och smärtfritt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #13 skrivet: 27 okt-18 kl 00:11 »
Glömde nämna innan som andra också nämnt att vi försöker ta stora kostnader och renoveringar nu när vi jobbar. Taket byttes på huset för ett par år sedan. Nu renoveras badrum på övervåningen (även om det går i snigelfart) och köket står på tur, men det behöver vi spara lite till för att ha råd med så det lär inte bli än på några år. Vi ska flytta vatten och avlopp, dra om elen och sätta in en vedspis när köket väl görs så det lär kosta en del.
Sen skulle vi behöva göra något slags garage eller maskinhall. Vi har två balvagnar som skulle behöva stå under tak förutom en del andra redskap.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #14 skrivet: 27 okt-18 kl 00:50 »
Inte så mycket förlustelser och resor då utan mer att betala av och hålla igen. Jag minns att en gång i tiden så fanns det APT-pensionärer i Sverige som hade rejält bra pension. Man sa t.o.m. att man aldrig hade haft det bättre än då. Tänk hur snabbt det slår om, förr hyggligt rik men numera fattig. Fast det finns förstås de som är äckligt rika hela livet.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #15 skrivet: 27 okt-18 kl 01:02 »
Jag håller med malarmaster att om man har ett hantverksyrke så får man alltid jobb oberoende av hur gammal man är. Problemet är att jag är  gymnasielärare och pensionerade såna kommer nog inte att ha så högt marknadsvärde. Som det ser ut nu så önskar/kommer den största delen av ungdomarna att bli influensers, YouTubers eller bloggare. Vem ska då ta hand om allt det övriga???


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #16 skrivet: 27 okt-18 kl 09:23 »
Är det 1880-talet då om du redan är tant?  ???
Om så väl vore, då hade jag ju faktiskt kunnat få folkpension! Att vara tant har inte med ålder att göra, det är mera en inställning till livet. Och att ha pelargoner i fönstren förstås...
Nä men skämt åsido, jag har många barn, så de får försörja mig. Om jag blir gammal kanske t o m de hypotetiska barnbarnen har kommit upp i arbetsför ålder och kan hjälpa till att hålla liv i tanten  ;D !

Som det ser ut nu så önskar/kommer den största delen av ungdomarna att bli influensers, YouTubers eller bloggare. Vem ska då ta hand om allt det övriga???
Borde inte du som bildad person, lärare och allt, kunna hitta på något bättre än ett utfall mot "dagens ungdom" :P ? De ungdomar jag känner är maskinförare/chaufförer, jobbar inom handeln, sjuksköterskor/  undersköterskor, hantverksyrken som elektriker och målare, jobbar i jord- eller skogsbruk och så vidare. Ingen försörjer sig (eller ens försöker försörja sig) på sociala medier. Så jag är personligen inte särskilt orolig för dagens ungdom. Däremot är deras svåra villkor på arbetsmarknaden bekymmersamt med tillfälliga anställningar, vikariat och projektanställningar. Det lär inte bli kul när/om det är dags för pension...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #17 skrivet: 27 okt-18 kl 10:32 »
Jag håller med malarmaster att om man har ett hantverksyrke så får man alltid jobb oberoende av hur gammal man är. Problemet är att jag är  gymnasielärare och pensionerade såna kommer nog inte att ha så högt marknadsvärde.

Nu vet jag inte var du bor eller hur gammal du är, men här i krokarna är det stor lärarbrist. Känner till flera pensionerade lärare som jobbar extra och då framförallt på Komvux.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #18 skrivet: 28 okt-18 kl 01:01 »
Tyvärr så är kanske min syn på den framtida arbetsmarknaden och ungdomar lite mörk. På min gymnasieskola, 1300 elever, så har vi många yrkesprogram, vård och omsorgsprogrammet har vissa år haft  10 -12 elever per årskurs. Industriprogrammet hade som lägst 6 elever i ettan ett år, lite bättre nu med 15 elever. Förslaget för nåt år sen var att stänga ner programmet pga för få sökanden vilket också gjorde att varje elevplats kostade väldigt mycket. Protesterna från industrin på orten blev mycket höga och vi är en industristad så man fortsätter med programmet. Jag hörde en intervju med en gymnasierektor i Umeå som sa att de hade samma problem med vård och omsorgsprogrammet. Väldigt få sökande och enligt honom så skulle det behövas att samtliga elever från grundskolan skulle behöva söka vård och omsorg om man skulle täcka behovet.

Däremot utbildas det ca 40 frisörer varje år och när branschen tillfrågades så vill de lägga ner utbildningen!!! Orsaken var att det är en fruktansvärd överetablering. Sen skickar vi också ut 25 elever varje år som ska hålla på med: stil, hälsa och Spa.

Tekniker och ingenjörer, jättestor brist, skulle behövas dubbelt så många och i dagsläget har vi ca 90 per årskull. Nu kanske ni förstår min oro.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Hur tänker ni kring pension?
« Svar #19 skrivet: 28 okt-18 kl 01:18 »
Ja, javill det får väl bli så att man knogar på så länge det går. På min skola idag så har vi en lärare som använder rollator... inte pga av ålder utan pga sjukdom men risken finns att det blir fler såna.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 5 användare (1 dolda)
Clary, RindertD, Lorienfields, Åsa Slobodnik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser