Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "sommargrisar"  (läst 4053 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
"sommargrisar"
« skrivet: 17 maj-10 kl 11:37 »
Jag planerar nästa år för att ha 2 grisar som ska böka upp mitt framtida trädgårdsland. Kollar lite annonser för att se utbudet men det som finns verkar vara dyra grisar som avel mm typ linderöd. Det känns för dyrt för mig som bara vill ha gris över sommaren och sedan slakta. Hur får man tag på "vanliga" slaktgrisar? Kastrerade är ju inga problem? Är dessa lämpliga att ha ute? Blir slaktgrisarna gigantiska över en sommar? Andra alternativ?
 
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "sommargrisar"
« Svar #1 skrivet: 17 maj-10 kl 23:14 »
Luska reda på en grisuppfödare, suggor eller slaktsvin men helst en med suggor. Pellar kan du få nästan gratis, om du vill ha dem.

Köper du svart kan du få det billigt.
snus? vad är priset på en pris?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "sommargrisar"
« Svar #2 skrivet: 17 maj-10 kl 23:23 »
Tänk på att du måste ha ett produktionsplatsnummer, sök på det så hittar du gamla trådar om det. Om någon kommer på att du har gris utan att ha produktionsplatsnummer kommer du att få problem. Sen beror det ju på hur man bor, har man inga grannar så är ju inte risken så stor att någon kommer på dig...

Jag har också funderat på att hålla grisar för att bryta ny mark, och för att lägga om gammal vall på sanka och steniga betesmarker. Då kommer jag att köpa in från min lokala slaktgrisuppfödare. Först när jag vet att det fungerar med grannar och arrenden och liknande, och att jag ska ha gris under många år, är det lönt att investera i några fina avelsgrisar med genbank, precis som trådstartaren tycker jag att det är för dyrt att köpa sådana djur för att bara äta upp dem några månader senare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #3 skrivet: 18 maj-10 kl 19:21 »
Jag har redan produktionsplatsnummer så det är inga problem...
Luska reda på en grisuppfödare, suggor eller slaktsvin men helst en med suggor. Pellar kan du få nästan gratis, om du vill ha dem. 

Ursäkta den dumma frågan men vad är "pellar" :-[
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: "sommargrisar"
« Svar #4 skrivet: 18 maj-10 kl 19:27 »
Vi kallar såna som är lite ynkliga eller mindre och inte hänger med för pellegris. Det kan också vara att suggan bara fått en kulting och ägaren vill göra en ny betäckning.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #5 skrivet: 18 maj-10 kl 19:32 »
 ;D Då har jag lärt mig något nytt idag!!!

Spelar kön någon roll på en sommargris, jag tänker i hanterbarhet osv?

Hur tidigt skiljer man kultingarna från suggan i kommersiell produktion?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Existens?

  • Gäst
SV: "sommargrisar"
« Svar #6 skrivet: 18 maj-10 kl 19:53 »
Var det till nästa sommar sa du? Om jag fortfarande håller på då så kan du köpa ett par kultingar av mig om du vill, 500 kr/st, vanlig piggham. och det är då friska, alltså inga riktiga pellar, som är sjuka.
En liten gris som bara kommit efter, är ingen "äkta" pelle :)

Skiljer av gör man helt enkelt genom att ta ut suggan från boxen, oftast vid ca 6 veckor. Sen låter man kultingarna gå kvar i födelseboxen någon vecka, så dom inte får två förändringar på samma gång.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #7 skrivet: 18 maj-10 kl 20:36 »
Tack för erbjudandet "existens?". Jag noterar detta, så återkommer jag nästa vår om det är aktuellt. Min make vill väl ha ett ord med i laget tyvärr  ;)

Hur mång kg kommer en "piggham" upp i över en sommar?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Existens?

  • Gäst
SV: "sommargrisar"
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 20:41 »
Den blir slaktfärdig, dvs 120 kg... :)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 22:21 »
hur gamla är de när man köper in dem då? (om man vill ha slaktfärdiga till höst/vinter)

blowmeakiss

  • Gäst
SV: "sommargrisar"
« Svar #10 skrivet: 21 maj-10 kl 15:38 »
Lånar den här tråden lite.

Hur bra är grisar i markberedning? Har en yta nyavverkat som jag tänkte skulle bli äng/åkerlapp/minigolfbana i framtiden. Därför vi man ju att alla stubbar o rötter ska få sig en omgång eller två.

Kommer man se något resultat med hjälp av "sommargrisar" eller kommer dom bara ligga i solen och götta sig o dricka paraplydrinkar?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "sommargrisar"
« Svar #11 skrivet: 21 maj-10 kl 20:24 »
Grisar är inte särskilt bra på stubbar och liknande, de är bäst på att ta bort rotogräs, som kvickrot, nässlor och hallon. De kan dock böka upp stubbar och grövre rötter för att leka med dem, men de är inte systematiska och effektiva på det. Rotogräsen, däremot, blir helt utrotade på en säsong om man har ganska många grisar på ytenhet och inte överutfodrar dem med annat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #12 skrivet: 21 maj-10 kl 20:58 »
de är bäst på att ta bort rotogräs, som kvickrot, nässlor och hallon. ... Rotogräsen, däremot, blir helt utrotade på en säsong om man har ganska många grisar på ytenhet och inte överutfodrar dem med annat.
Det låter super bra  :)  Vilket fint trädgårdsland jag kommer att ha! Jag funderar på att utöka mitt trädgårdsland och tänkte då dela det i två delar. Så ena året går grisarna på en halva och äter ogräs och bereder jorden och andra året byter man och odlar där grisarna gått. Vad tror ni om det? Klarar jorden att grisarna går vart annat år på den eller kommer den bli "ammoniakförgiftad". Iof kommer ju grönsakerna ta upp näringen ur jorden förhoppningsivs och jag får finfin skörd är det tänkt  ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "sommargrisar"
« Svar #13 skrivet: 23 maj-10 kl 09:10 »
Lånar den här tråden lite.

Hur bra är grisar i markberedning? Har en yta nyavverkat som jag tänkte skulle bli äng/åkerlapp/minigolfbana i framtiden. Därför vi man ju att alla stubbar o rötter ska få sig en omgång eller två.

Kommer man se något resultat med hjälp av "sommargrisar" eller kommer dom bara ligga i solen och götta sig o dricka paraplydrinkar?

Det snabbaste och enklaste sättet att få bort stubbar är att antigen fräsa bort dem eller ta dem med grävmaskin, sen kan man låta svinen göra sitt

Existens?

  • Gäst
SV: "sommargrisar"
« Svar #14 skrivet: 23 maj-10 kl 09:45 »
Det beror ju lite på vad slags stubbar det är..
Vi har lånat ut grisar till markberedning i flera år, och om det handlar om småstubbar så ryker dom ju med så småningom, om man inte matar grisarna för mycket..för då ligger dom bara och slappar..
En liten stubbe tycker dom ju är en utmärkt utmaning att sätta trynet under och bända loss..deras livsfilosofi är ju att ta sönder saker....

Men är det granstubbar i 40 cm-klassen..så blir dom ju såklart kvar..

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #15 skrivet: 24 maj-10 kl 15:21 »
funderar på stängsling, skulle det fungera att ha dem i en hage med fårnät o så eltråd med distansisolatorer på insidan?  Ger de sig på buskar och träd något? Kan ingenting om grisar i nuläget men har gott om markbitar jag gärna skulle slippa gräva själv

Existens?

  • Gäst
SV: "sommargrisar"
« Svar #16 skrivet: 24 maj-10 kl 15:24 »
Fårnätet behövs inte..om det nu inte är så att det redan sitter där då. 2 eller 3 eltrådar räcker fint, man får bara gå runt då och då för att dra upp dom ur jord, som de bökar på.

Dom ger sig på allt... ;)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #17 skrivet: 24 maj-10 kl 15:28 »
fårnätet sitter redan kring en del  av marken iaf... tänkte att det kanske skulle funka för att se att grisarna stannar där man tänkt sig. Är inte det minsta sugen på att jaga gris i grannarnas trädgårdar :P Speciellt inte nya, rädda djur som inte har fattat det här med "kom så får du goooooooodis"

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: "sommargrisar"
« Svar #18 skrivet: 25 maj-10 kl 15:22 »
Jag har också fårnät runt om sedan tidigare så det får stå kvar. Tror ni att en eltråd längst ner är tillräckligt eller behöver man två trådar?

Sedan funderar jag på det här med mat, det uttrycks i dvaren på tråden att man inte bör övergöda dem för då äter de inte ogräset. Vad inebär det konkret? Vad kan en bra foderstat bestå av för en "ogräsgris"?  ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare (1 dolda)
MargretMir

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser