Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderfråga  (läst 721 gånger)

Zebbe

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
Foderfråga
« skrivet: 12 mar-13 kl 13:56 »
Vid vår höleverans i höstas var det några idioter som knuffade tre balar i havet - så nu är vi tre balar kort. Vi upptäcker att det finns mycket ensilage/silage till häst ute på marknaden men vet inte riktigt skillnaden mellan häst fodret och det foder fåren behöver.
I vanliga fall köper vi ett grovfoder avpassat för får ...så min fråga är nu kan vi köpa häst varianten och utfodra dom med fr om mitten april? Då vårt vanliga foder bör vara slut.
Någon som vet?
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Foderfråga
« Svar #1 skrivet: 12 mar-13 kl 14:18 »
Jag skulle tro att den största risken med att köpa annat ensilage är att det är för grovt och eventuellt innehåller för mycket rödklöver. Jag har köpt utav min nötdjursuppfödande granne och det är i grövsta laget. Det resulterar i att mycket av fodret ratas, det är för grova strån. Fåren verkar må bra, men de är å andra sidan Åsenfår som inte har så stora krav på sitt foder. Mina fårs tidigare ägare upptäckte skillnaden mellan Åsenfåren och sina nyinköpta Gotlandsfår den hårda vägen, när Gotlandsfåren fick bristsjukdomar under högdräktigheten och flera fick avlivas. Åsenfåren däremot mådde bra och lammade som de skulle!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Foderfråga
« Svar #2 skrivet: 12 mar-13 kl 18:34 »
Jag fodrade med hästhö för en mängd år sedan. Det var som det sägs här, mycket rator.
Om du köper hästhö i småbalar, så är det lättare att utfodra med det. Du får plocka bort mycket rator! Ströbädden kommer att växa >:D!
Men du få räkna med att minst hälften går bort...
Ser att du bor i V Götaland. Jag brukar räkna med att betet kommer igång någon gång runt 25 april... Så då talar vi bara om drygt 10 dagar... Det borde gå bra. Du får komplettera med kraftfoder om de har små lamm...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
Ewalotta

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser