Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill byta till till en svensk lantras.  (läst 2889 gånger)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
Jag vill byta till till en svensk lantras.
« skrivet: 05 jan-09 kl 11:41 »
Vi har Oxford Downfår nu, men har funderingar på att gå över till någon svensk lantras.
Jag skulle vilja veta lite mer om de olika raserna och blir jätteglad om ni vill dela med er av era erfarenheter..
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 11:44 »
Ta någon lantras som ska bevaras.
Alla som gör det gör en behjärtans värd insats.
Hedemorahöns

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 11:47 »
Jag har jättedålig koll på de olika raserna, men samtidigt vill jag ha en ras som är lönt att föda upp för köttet också. Köttet är bara för hemmabruk, men lite vikt får lammen gärna ha :)
Ge mej gärna exempel på raserna.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Norna

  • Inlägg: 242
    • Blekinge
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 12:22 »
Kolla in  www.allmogefar.se!!  :)  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 12:33 »
Tack, Norna!
Mycket bra sida, jag blev förtjust i Gestrikefåren. Vi får se vad framtiden för med sej ang. fårbyte.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 13:03 »
Gutar kan också behöva bevaras. De är större än allmogefåren, självständiga, härdiga och trevliga. Samt mycket goda mödrar med enkla nedkomster. Smakar mycket gott också. Kan ge sig iväg på promenad om de inte tycker att maten är bra nog under betessäsongen och gillar att röra på sig, så alltför små marker ska man inte ha. Går helst ute året runt.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 14:35 »
Både allmogefåren och gutarna är bevaransvärda. Sedan beror mycket på vad man anser vara lagom stora lamm? Tycker själv att t.om roslagsfåren kan vara helt ok på höstkanten. De väger inte så mycket, men är runda och fina i kroppen och ger mer kött i förhållande till levandevikten än motsvarande gutelamm.
Värmlandsfåren är lite större, precis som hälsingefåren och klövsjöfåren.
Roslag, Dala päls, Åsen och Svärdsjö är bland de mindre.
Ska man bara ha dem själv, är man ju inte så beroende av att de slaktas exakt vid "rätt" tidpunkt. Vi har lamm som föds i maj/juni och slaktas våren efter. Då är de fina och lagom. (De får gå ut och beta lite innan slakt också).
Det är mycket som spelar in och vad man vill få ut av djuren mer än bara köttet?
Precis som Vurre skrev, så är gutarna egensinniga och självständiga. Roslagsfåren och flera allmogeraser är det inte. Rosorna är väldigt hemtama och vill helst vistas på beten de känner igen sig på (min uppfattning) + att de vill ha nattvila på ett känt ställe. De är också mycket tightare i flocken än gutarna, som ju kan ströva lite mer spritt i markerna.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 15:18 »
Birgit, Gestrikefåren, har de ungefär samma storlek som värmlandsfåren?

Gutarna hoppar jag över, har haft vandringsbenägna får vad jag ska ;D

Tack för all info!!
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 15:51 »
Själv är jag väldigt förtjust i finull. Dock inser jag att rasen har både för och nackdelar.

Fördelarna är att de är goda mödrar, mjölkar bra för att sina ganska snabbt när det är dags vilket ger mindre juverinflammationer än ex gotlandsfåret.

Nackdelarna är att de behöver ha en ganska genomtänkt foderstat med bla mycket protein eftersom de ofta har många lamm i magen. Jag får jättefina slaktresultat, men då har jag analyserat ensilage med högt proteinvärde och fodrar med Tackfor före och efter lamning. Selen och vitaminer blir också avgörande när det är många foster.

Lamningarna behöver helst övervakas för att undvika förlorade lamm - de föder fram dem utan problem (oftast) men hinner inte alltid med nummer tre eller fyra.

Jag har fått bäst resultat genom att sätta övertaliga lamm (fler än två) i lammbar. Då växer alla lamm lika bra, och tackorna blir inte så slitna. Annars finns risk för svaga lamm som inte kommer intill, och tackor som får fula juver och/eller magrar.

Mina slaktvikter har legat mellan 18 och 22 kg vid fem månaders ålder, och jag har fått "bra" klassning (för att inte vara köttras).

När jag nu vet det jag vet och har hittat ett bra system för mina finull så kan jag inte tänka mig en trevligare, vackrare och mer komplett ras!  :D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #9 skrivet: 05 jan-09 kl 16:01 »
Själv är jag väldigt förtjust i finull. Dock inser jag att rasen har både för och nackdelar.

Fördelarna är att de är goda mödrar, mjölkar bra för att sina ganska snabbt när det är dags vilket ger mindre juverinflammationer än ex gotlandsfåret.

Nackdelarna är att de behöver ha en ganska genomtänkt foderstat med bla mycket protein eftersom de ofta har många lamm i magen. Jag får jättefina slaktresultat, men då har jag analyserat ensilage med högt proteinvärde och fodrar med Tackfor före och efter lamning. Selen och vitaminer blir också avgörande när det är många foster.

Lamningarna behöver helst övervakas för att undvika förlorade lamm - de föder fram dem utan problem (oftast) men hinner inte alltid med nummer tre eller fyra.

Jag har fått bäst resultat genom att sätta övertaliga lamm (fler än två) i lammbar. Då växer alla lamm lika bra, och tackorna blir inte så slitna. Annars finns risk för svaga lamm som inte kommer intill, och tackor som får fula juver och/eller magrar.

Mina slaktvikter har legat mellan 18 och 22 kg vid fem månaders ålder, och jag har fått "bra" klassning (för att inte vara köttras).

När jag nu vet det jag vet och har hittat ett bra system för mina finull så kan jag inte tänka mig en trevligare, vackrare och mer komplett ras!  :D

Vi har för tillfället inte något stall så våra får har bara ett utegångsstall. Iofs är det så jag vill ha det i fortsättningen också. Vi försöker styra lammningen till våren så att lammen inte far illa i kylan, så för oss är det inte optimalt med en ras som kräver lite mer passning och omvårdnad vid lammningar.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

louise

  • Gäst
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #10 skrivet: 05 jan-09 kl 17:35 »
Jag har värmlandsfår sedan ett år. Resultat hittills är mycket små slaktkroppar och ekonomiskt förlorar jag rejält, men det finns nog variationer.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 17:39 »
lollo, vad menar du med förlorar? Om du säljer kött, ull o skinn själv, hur kan du då förlora? Säljer för billigt?
Kanske slaktar du också för tidigt i förhållande till när de är födda? Först och främst måste man kolla att ryggmuskeln (kotlettraden) är utfylld, så de inte är vassa i ryggen. Detta gäller oavsett storlek på djuren.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #12 skrivet: 05 jan-09 kl 19:11 »
Jag känner inte igen mig i kommentaren att gutefår är vandringsbenägna och gärna uppträder lite spritt när de betar ute i markerna. Mina gutefår går mycket samlat och har aldrig stuckit för mig. Kollegor med gutar har heller inte haft sådana problem. En fördel jag tror gutar har är att med rätt livdjur kan de leverera ganska pampiga slaktkroppar för de som vill ha mycket kött i utbyte. Att de har lätta lamningar och är goda mödrar har redan nämnts. En nackdel de har är hornen: de kan fastna i trånga foderhäckar och fårnät, mm med dem. Det skall vägas mot att hornen är bra "handtag" vid hantering och försvar mot rävar och hundar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

  • Gäst
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 19:22 »
Jag kan nog ha varit lite snabb att slakta i år. jag var så rädd de skulle bli feta. Förra året hade jag gotlandsfår å de blev på tok för feta. Men jämfört med gotland, kan man nånsin komma upp i samma slaktvikter?

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #14 skrivet: 06 jan-09 kl 08:16 »
Det är tur att jag har lite tid på mej att tänka vilken ras jag vill. Ni har gjort mej sugen på lite allt möjligt ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #15 skrivet: 06 jan-09 kl 09:33 »
Går lantraserna på björkbark? Mina rör inte björkarna, men är på alla andra träd.
Det är nämligen så att jag får låna en björkskog till mina får av en granne, men går de på nävern så är det bäddat för grannfejd ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #16 skrivet: 06 jan-09 kl 09:43 »
Hur det är med björk vet jag inte, men jag tänkte på att lantraser verkar vara petigare i maten är köttraser. En granne har nåt slags biffiga köttfår och de äter allt, medan mina gutar finäter och ratar allt som är grovt. Så det beror på vad för slags beten du har också, vilken ras som passar dig.
snus? vad är priset på en pris?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #17 skrivet: 06 jan-09 kl 09:46 »
Vi har också värmlandsfår som du träffat AnetteK, som du sett är de rätt stora jämför med andra lantraser, nu har jag inte haft andra raser men jag tycker värmlänningen är trevlig, lagom stor, äter inte så mycket, däremot är de duktiga slyavverkare. De är sociala utan att vara skrikiga och de har en kanonbra ull till tovning.

Ett plus till är att vi kan byta avelsdjur isf  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #18 skrivet: 06 jan-09 kl 09:50 »
Mina Gotlandfår har aldrig rört björkar - men småbjörkar (sly) får aldrig en chans att komma upp.
Däremot gnager de på ek, ask, sälg, hassel och speciellt apel!!!
Vid närmare eftertanke är det nog endast björk de lämnar ifred... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag vill byta till till en svensk lantras.
« Svar #19 skrivet: 06 jan-09 kl 10:25 »
Citat från: Kimma link=topic=56238.msg445142#msg445142 date=1231231574
Ett plus till är att vi kan byta avelsdjur isf  ;D
[/quote

Bra tänkt, Kimma. Det blir nog så då. Alltid bra med byteshandel. Föredrar det framför köp o sälj ;D

Vid närmare eftertanke är det nog endast björk de lämnar ifred... :o

Jag har läst någonstans att björk är det allra sista får rör, men jag tänkte att det kanske var annorlubda med vissa lantraser.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 4 användare
Tli, Rummelpotta, LimJans, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser