Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  x  (läst 10403 gånger)

mumsmums

  • Inlägg: 72
    • -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
x
« skrivet: 25 jan-04 kl 19:42 »
x
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 11:38 av mumsmums »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #1 skrivet: 15 feb-04 kl 13:59 »
Hejsan.

Alltså jag kan inte alls svara på din fråga, men jag har en fråga, och det är hur man går till väga när man mjölksyrar, det skulle jag vilja veta, jag har inte hittat nåt på forumet, det kankse finns men jag har missat det,

Hoppas du kommer till rätta med dina grönsaker.

Lottis

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #2 skrivet: 15 feb-04 kl 14:24 »
»www.alternativ.nu     Handbok för vardagsekologi

Livsmedel   Mjölksyrejäsning
(Jan Gustafson-Berge)

Blev lite lång dehär  Kundr inte få in nån länk så e de när man e amatör hoppas du hittar ändå.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #3 skrivet: 18 feb-04 kl 00:28 »
Åhå, nu ser jag att detta borde lagts in under mat och inte odling!!  ;D

*swooosch* ...och under mat hamnade det!  ;D
« Senast ändrad: 18 feb-04 kl 00:28 av admin »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #4 skrivet: 18 feb-04 kl 10:13 »
Och nu kommer jag med kanske nästa felplacerade inlägg. Fast med flit  ;D

Finns en massa länkar hit och dit som jag redan känner till. Så läs nu noga det jag frågar efter ok?

Är det nån som faktiskt LYCKATS skicka efter en mjölksyrekruka via postförskott eller förskottsbetalning? Och i så fall varifrån? Alltså, INTE ifrån nån som kräver creditkort eller från utlandet med krångliga betalningssätt som följd.

/Bengt, som snart går ut och gräver lera och drejar sin egen *morr*

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #5 skrivet: 18 feb-04 kl 11:22 »
Tackar för infot Ann.

Det låter lätt som en plätt, men måste man ha speciella kärl till att mjölksyra med ???Eller går det med gamla glasburkar som man sparat???

Skall läsa lite mera om ämnet på länken som finns.

Tack
Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #6 skrivet: 18 feb-04 kl 11:59 »
Det går alldeles utmärkt i en gammal stor glasburk. Krukan jag är ute efter är bara så mkt. större och har ett vattenlås som stänger ute för processen luftburna, onyttiga bakterier och svampar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #7 skrivet: 18 feb-04 kl 15:10 »
Nej då, jag har hittills använt en gammal stor (5 liter kanske?) inläggningsburk jag hitta på loppis till surkålen. Men nu när jag råka ha sönder den med stampen (gammal vinflaska) så känner jag att det är dags för en fin stengodskruka. Fick lära mig för länge sen att det viktigaste är att vätskan täcker ordentligt. Tyng ner med en kokt sten eller nåt. Och så fick jag tips om att lägga i ett par tärningar pepparrot som flyter i vätskan överst mot mögel och annat. Hittills *peppar peppar* så har det aldrig ruttnat eller blivit fel för mig. Så det ligger kanske nånting i det.

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #8 skrivet: 18 feb-04 kl 15:29 »
Bland länkarna här på alternativ finns Alfs Drej och Design som säljer mjölksyrningskrukor med vattenlås för 750:-inkl frakt. Har någon provat den? Det står inte vad den rymmer men den var bara 20 cm hög. Verkar lite liten i mina ögon. Jag läste att man kan använda hinken man jäster vin i, den har ju också en typ av vattenlås. Någon som testat?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #9 skrivet: 18 feb-04 kl 16:51 »
Gick igenom lite gamla länkar och hittade lite. Harsch Gärtopf, stengodskärl för mjölksyre-jäsning finns hos http://www.agenten.nu Har för mig att den minsta kostar typ hälften av vad den där handdrejade lilla byttan kosta
 :D

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #10 skrivet: 20 feb-04 kl 15:07 »
Tja ba.
Hittade nåt som man kan beställa från FINLAND.
Kolla denna sida:http://www.udumbara.fi/sve.html

Inte vet jag hur hon säljer men man kan ju alltid mejla och fråge eller.

Lottis

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #11 skrivet: 01 mar-04 kl 10:25 »
Tack för tipset Grugg. Harsch Gärtopfs kruka för mjölksyrejäsning, storlek 10 liter, kostar 460:- i Luleå. Låter som mycket kruka för pengarna jämfört med andra jag hittat.

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #12 skrivet: 17 mar-04 kl 19:50 »
Alltså, nu har jag testat med vitkål, eko odlat, samt eko fil till att göra vassle, med det möglar uppe ifrån I ALLA FALL. :(

Jag har de bästa förutsättningarna tempraturmässigt sätt, med ett varmt ställe i börja och en matkällare sen, men det möglar i alla fall.

Är det till syvende och sist själva burken det hänger på. Jag tog en vanlig glasburk med lock. och vätskan täcker kålen.

Kankse nybörjarotur.

Vad tror ni proffs??

Lottis

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #13 skrivet: 19 mar-04 kl 10:57 »
Idag åkte vitkålen ut på komposten :P

Får testa igen om ett tag.

Lottis

Neiklot

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #14 skrivet: 24 mar-04 kl 22:34 »
Glasburkar med skruvlock.

En gång i skolan (Ja, en gång gick jag faktiskt dit) hade vi ett test och provade 140-150stycken glasburkar med skruvlock - för att ta reda på hur täta dom egentligen var/är.
Vi la olika sorters grönsaker och lite annat (bla, ost, fisk och rått kött).
Jag tror det var antingen 13 eller 15 av alla burkarna som var lufttäta.
(Man kan se det på vilken sorts mögel det är som dyker upp).
And beilive me, dom flesta var iof's väldigt roliga att titta på, men dom luktade snok.

Så bäst är nog (som Ann P) att lägga in i burkar med sån dära gummilist och "spänne"!

:)

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #15 skrivet: 25 mar-04 kl 11:05 »
Kunde just tro det om de gamla burkarna.... :P

Jag hittade en gummiringsburk på en affär som var billig, så nu skall jag snart testa igen, och då j****ar skall det väl bli bra ;D ;D

Skall testa det där med pepparrot  åxå, det är ju ett vedertaget sätt mot mögel.

Vi kämpar på. ;) Och rapporterar, eller hur???

Lottis


lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #16 skrivet: 01 apr-04 kl 09:19 »
Jahapp.
Då var det dags för nya tag med vitkålen, i den NYA fina täta burken.
 ;D

Nu får vi se.

ymareth

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #17 skrivet: 04 maj-04 kl 08:04 »
Kanske är det så självklart att det inte nämns, men steriliserar ni burkarna och verktygen som ni använder när ni jäser?

Jag har aldrig mjölksyrejäst så jag har ingen större koll på recepten ser ut, men när jag tittar på den i Handboken så står det bara att:
"Låt kärlen stå ett dygn med vatten. Rengör dem sedan med borste och hett vatten och låt dem lufttorka."

När min pokjvän brygger öl så sköljer han ur flaskorna ordentligt som det står, men sätter in dem i ugnen på 130 grader. De får stå där i en 20 min, sedan slås ugnen av och flaskorna får självsvalna inne i ugnen. Hittills har inget av ölen blivit knepigt.

Likaså undviker han att brygga när pollen sesongen är igång eftersom att så mycket baciller och jox fastnar vid pollen och kan smitta ölen. Det blir 'pollen-smak' lixom. ;)

Verktygen (hävert, hålslev mm) steriliserar han i klorin. Låter dem ligga i klorin/vatten blandning, det står på klorinflaskan hur propotionerna skall vara, och sköljer dem sedan nogrant och hänger upp så de hänger fritt.

Jag har ingen uppfattning hur miljövänligt eller ej klorin är så det är väl upp till var och en att bedomma om de vill använda det. Använder man verktyg som tål en tripp i ugnen går det nog lika bra att använda den metoden.

Hoppas att nån hjälps av detta inlägg. :)

lottis

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #18 skrivet: 07 maj-04 kl 10:17 »
Jorå, ugnen har "renat" burkarna, liksom flaskor och så när man gör sylt och saft.

Men nu hör det till saken att DET HAR INTE MÖGLAT ;D

Och snart skall jag testa surkålen, och se om man överlever......

Lottis

knippet

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #19 skrivet: 28 jun-04 kl 13:45 »
Hoppas att det blev gott.

Jag har åxå haft samma problem, men det är bara att kämpa på.
Ibland verkar det som om det förtsätter att"syra" fast man ställt i burken i kylen. Då borde det ändå sluta, kan man tycka..

 ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare (1 dolda)
Annika Goffhé, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser